Recensieoverzicht: Marjolijn van Heemstra, Anousha Nzume & Wessel te Gussinklo (de week van 3 mei 2017)

08 mei 2017
| | | | | | | | | | | | | | |

Onze wekelijkse samenvatting van de recensies in kranten en tijdschriften, met deze week: Ileen Montijn, Laurie Langenbach, David Vann (Trouw), Alfred Birney, Bettina Stangneth, Guus Kuijer (de Volkskrant), Koos van Zomeren (Het Parool), Marjolijn van Heemstra, Wim Brands, Jeroen Olyslaegers (NRC), Anousha Nzume, Wessel te Gussinklo, Guy Delisle en Bernard Wesseling (De Groene Amsterdammer), Ileen Montijn (Elsevier) en Myrthe van der Meer (Het Parool, Elsevier).

Oudere afleveringen van deze rubriek zijn te raadplegen in ons archief. In een vereenvoudigde opzet beperken we ons in 2017 tot de Nederlandse kranten en maand-/weekbladen en de grote, prominente stukken.

Tussen rechte haken staan de redactionele items op Athenaeum.nl.

Recensieoverzicht: Marjolijn van Heemstra, Anousha Nzume & Wessel te Gussinklo (de week van 3 mei 2017)

Delen op

In Trouw een interview met David Goodhart naar aanleiding van zijn The road to somewhere. '[L]aten we niet vergeten dat de er ook positieve aspecten zijn aan de komst van minderheden, zeker moslims. […] Waar wij onze ouders wegstoppen in verzorgingshuizen, leren minderheden ons dat het ook anders kan,' zegt hij in het gesprek met Marco Visscher. Janita Monna las Liedteksten 2002-2012 van Bob Dylan (vertaald door Bindevoet & Henkes). 'De liedjes hadden misschien niet het effect dat een goed gedicht kan hebben, ik heb toch met veel plezier deze bundel gelezen,' schrijft ze. Jann Ruyters wijdt een bespreking aan Laurie Langenbachs Brieven, dagboeken en een geheime liefde [leesfragment]. '[D]eze verzamelde teksten tonen haar oorspronkelijkheid en schrijftalent, en maken zeker ook nieuwsgierig naar de verhalen in haar latere, beter ontvangen bundel Gevallen vrouwen,' aldus Ruyters.

Elias van der Plicht sprak met Ileen Montijn over haar Tot op de draad. 'Ik schreef dit boek niet om iemand de les te lezen, maar omdat ik kleding zo interessant vind,' merkt Montijn op. Sofie Messeman dan, zij recenseert Zwarte bladeren van Maja Wolny. 'Wolny heeft met haar roman een taboe bespreekbaar gemaakt: de moeizame verhouding tussen Polen en Joden, die tot op vandaag vertroebeld blijft door trauma's uit de twintigste eeuw.' Het beeldboek van deze week is de bundel On eating insects. Essays, stories and recipes onder redactie van Josh Evans.

Frank Mulder bespreekt Riad Sattoufs graphic novel De Arabier van de toekomst 3. 'Door de vrolijke stripsfeer met grapjes en details komt de tragiek […] extra goed binnen,' schrijft hij. En: 'Laten we hopen dat er nog vele [delen] volgen.' Rob Schouten las Yolanda Entius' Abdoel en Akil [leesfragment], dat 'niet voor de volle honderd procent is geslaagd maar zeker de moeite waard [is].' Van Rob Schouten een stuk over David Vanns Klare lucht zwart. 'Dat is de kracht van deze roman, dat die je het onbegrijpelijke weet voor te schotelen, als een soort natuurkracht,' vindt hij. Edwin Kreulen laat zich niet erg enthousiast uit over Selfies, de nieuwe van Jussi Adler-Olsen: '[D]it boek [zal] alleen hele trouwe fans van de serie kunnen vermaken.' En Bas Maliepaard schrijft over Dodie Smiths De dagboeken van Cassandra Mortmain. 'Het kalme tempo van deze romantische klassieker is voor jongeren misschien even wennen, maar wie de knop omzet, gaat een heerlijke, rijke leeservaring tegemoet,' schrijft hij.

De boekrecensies van Trouw verschijnen elke zaterdag in Letter en Geest, en zijn voor abonnees te raadplegen op trouw.nlTrouw is te koop bij het Nieuwscentrum. 

 

In Sir Edmund interviewt Sara Berkeljon Alfred Birney over zijn voor de Librisprijs genomineerde De tolk van Java. ‘Ik leg mijn hele ziel en zaligheid bloot, ik heb alles in dit boek gegooid.’ Maarten Keulemans sprak daarnaast met steentijdsarcheoloog Leendert Louwe Kooijmans over Onze vroegste voorouders. De geschiedenis van Nederland in de steentijd. ‘[I]k vind het altijd weer spannend hoe je met zo weinig aangrijpingspunten toch het grote verhaal kun vertellen. Dat verhaal, dat geef ik nu door.’ 

Leen Vervaeke recenseert Mark Vangheluwes Brief aan de paus. ‘Je kunt alleen maar hopen dat de paus de brief van Vangheluwe leest,’ stelt hij. Marjan Slob las Bettina Stangneths Het kwade denken en geeft drie sterren. Taede Smedes wijdt een bespreking aan André Droogers Kieswijzer levensbeschouwing. ‘Het knappe van het boek van Droogers is dat hij een staalkaart biedt van [het] chaotisch golvende levensbeschouwelijke landschap.’ Vier sterren. En Guus Kuijer schrijft een stuk over wat hij heeft geleerd na het schrijven van zijn zesdelige serie De Bijbel voor ongelovigen [leesfragment|recensie]. 

Korter:

  • ‘Het is in alle opzichten een filosofisch boek dat de liefde tot de wijsheid uitdraagt,’ aldus Hans Achterhuis over Kees Schuyts Spinoza en de vreugde van het inzicht. Vier sterren.
  • Gidi Heesakkers geeft ook vier sterren aan Vroege werken van Jan Postma. ‘Bijna alles waarop Postma zijn open blik laat rusten, is interessant.’ [Leesfragment]
  • Arjan Peters over Cees Nooteboom, Monniksoog, vier sterren.
  • Lotte Jensen over Donald Haks', Journalistiek in crisistijd, drie sterren.
  • Mieke Zijlmans las Jaap Toorenaars Mijn vader zei altijd en Jan Hautekiets en Veronique de Tiers Ons moeder zei altijd. Zij geeft respectievelijk drie en twee sterren.
  • ‘Entius drijft je met een sluwe niets-aan-de-handverteltrant ongemerkt een moeras van vooroordelen in,’ aldus Bo van Houwelingen over Yolanda Entius’ Abdoel en Akil. Drie sterren [leesfragment].

De boekrecensies van de Volkskrant verschijnen elke zaterdag in Sir Edmund, en zijn te raadplegen op volkskrant.nl/boeken - een selectie is slechts voor abonnees toegankelijk. De Volkskrant is te koop bij het Nieuwscentrum.

 

In Het Parool een stuk van Maarten Moll over Koos van Zomerens Alle vogels, 'voor de vogelliefhebber een soort bijbel'.  Laura Obdeijn interviewt Myrthe van der Meer naar aanleiding van Het houden van mannen, veldgids voor de praktijk. '[Mannen] hebben wat zoiets betreft relativeringsvermogen en dat komt doordat ze het zich kunnen permitteren vanwege hun sterke positie. Zij kunnen zoiets lezen en denken: dit is zo absurd, dit moet wel humor zijn.'

Korter:

  • Dirk-Jan Arensman is lovend over De onderwereld van Kevin Canty. 'Weer zo’n ragfijn bluesje om mee te neuriën. Lees het.(En daarna zijn korte verhalen).' Vijf sterren.
  • Arie Storm geeft twee sterren aan Christoph Ransmayrs Cox of het verglijden van de tijd. 'Wat wordt er in deze roman […] ongelooflijk amateuristisch geschreven.'
  • Dieuwertje Mertens schrijft over Ilse Starkenburg, De boom valt op mij, drie sterren.
  • Hans Knegtmans las Tammy Cohens De nieuwe collega en geeft vier sterren.

De boekrecensies van Het Parool verschijnen elke zaterdag. Het Parool is te koop bij het Nieuwscentrum.

Van Thomas de Veen deze week een stuk over Marjolijn van Heemstra's En we noemen hem [leesfragment]. Volgens De Veen een 'verrassend spannend' en 'een uitgesproken lekker boek'. Arie van den Berg bespreekt de verzamelde gedichten van Wim Brands. 'Dat de lichtvoetigheid in Brands' oeuvre verraderlijk is behoeft geen betoog,' merkt hij op. 'Het werk toont het zelf op alle fronten. Verwondering en mededogen klinken tussen de regels door, en dikwijls zet de werkelijkheid de droom een hak.' Roos van Rijswijk schrijft daarnaast over Edna Ferbers Het Purperen land, 'een dramatische plattelandsgeschiedenis […] maar omhooggetild door de intelligente humor waarmee Ferber het verhaal doorspekt'.

Bernard Hulsman wijdt een recensie aan Laurence Rees' 'ijzingwekkende' The Holocaust. A New History. Jos Palm las Het Mirakel van Amsterdam van Charles Caspers en Peter Jan Margry: 'een rijk boek dat hier en daar ontsierd wordt door vaktaal over "het symbolische potentieel" en "rituele constructies". Maar wie voorbij de incidentele academische heiligdommigheid leest kan er veel in vinden over het ontstaan, het verval en het herstel van de wonderhostiecultus.' Thomas de Veen sprak met Jeroen Olyslaegers over diens WIL, 'een roman over een politie-agent in Antwerpen tijdens de Tweede Wereldoorlog waarin goed en fout betrekkelijke begrippen zijn' [leesfragment]. 'Er is in de praktijk geen afgebakende lijn tussen goed en fout. Er zijn verschillende gradaties van collaboratie en daarbij komt nog dat politieagenten in 1942 juist bij het verzet gaan, als ze voelen dat de oorlogskansen keren. Van twee wallen eten - je kunt dat vanuit je zetel moreel verwerpen, maar dat heeft totaal geen zin. Dan glipt de waarheid weg. Het is een verschrikkelijk theoretische benadering,' aldus Olyslaegers in het interview.

Verder:

  • Michel Krielaars over Hanny Michaelis, De wereld waar ik buiten sta (vier ballen) [leesfragment]
  • Sebastiaan Kort over Stefan van Dierendonck, En het sneeuwde in Rome (vier ballen)
  • Bianca Stigter over Norbert-Jan Nuij en Ludmilla van Santen, Drama op de Dam (vier ballen)
  • Alex van der Hulst over Leon Verdonschot, Vos. Het Leven van Luc De Vos (vier ballen)

De boekrecensies van NRC Handelsblad verschijnen elke vrijdag in Boeken, en zijn voor abonnees te raadplegen op Nrc.nl. NRC Handelsblad is te koop bij het Nieuwscentrum.

Irene Start wijdt deze week een stukje aan Myrthe van der Meers Het houden van mannen. Veldgids voor de praktijk. 'Ironie is het voornaamste stijlmiddel in deze handleiding, maar halverwege het boek is de grap wel uitgewerkt,' stelt ze. En John de Greef bespreekt Tot op de draad, het nieuwe boek van Ileen Montijn. 'Lovenswaardig dat ze juist in deze tijd van extreem goedkope (wegwerp)confectie alle zorgen van vroeger om kleren heel en netjes te houden zo voortreffelijk belicht,' vindt hij.

Elsevier verschijnt elke donderdag en is voor abonnees toegankelijk via weekblad.elsevier.nl. Elsevier is te koop bij het Nieuwscentrum.

Tan Tunali bespreekt Hallo witte mensen van Anousha Nzume. 'Voor de witte mensen die het horen willen biedt Hallo witte mensen inzicht in hun eigen positie door de ogen van mensen die zich in de Nederlandse samenleving gemarginaliseerd voelen,' schrijft hij onder meer. Kees 't Hart las Wessel te Gussinklo's 'vermakelijke en ook bittere roman' De weergekeerde bloem [leesfragment]. '[H]et gaat in deze roman allemaal van kwaad tot erger, op het laatst misschien net te erg,' aldus 't Hart. 'Maar Te Gussinklo hield me gevangen, handenwringend las ik door. Steeds gehaaster. En precies daar wilde hij me hebben. Hij prikte mijn illusies en half magische ideeën over schrijverschap kwaadaardig, geestig en doeltreffend door en zette daar een nieuwe mythologie voor in de plaats.'

Joost de Vries noemt Bernard Wesselings Gezelschapsjongen 'een daverende roman [...], een storm van beelden en taal'. En Gerard Zeegers recenseert Gegijzeld van Guy Delisle. 'Toen ik begon met dit boek had ik eerlijk gezegd mijn twijfels: een verhaal van meer dan vierhonderd bladzijden waarin niets gebeurt? Hoe houden de auteur en zijn lezer dit vol? Na de eerste bladzijde heb ik het boek niet meer weggelegd. Het hypnotiserende ritme van Christophe's gijzeling pakt je vast en laat je niet meer los.'

De Groene Amsterdammer is elke woensdag al te koop bij het Nieuwscentrum. Athenaeum Boekhandel verzorgt de boekverkoop voor de website van De Groene.

MINDBOOKSATH : athenaeum