Recensie: Een boek dat je aan het denken zet

22 juli 2017 , door Selma Ncharre Njoupouo
| |

Starr Carter is een zestienjarig meisje uit Garden Heights, een zwarte probleemwijk in Amerika. Ze gaat echter naar een eliteschool en probeert de twee totaal verschillende werelden waarin ze zich bevindt zoveel mogelijk gescheiden te houden. Maar als haar vriend Khalil voor haar ogen wordt doodgeschoten door een politieagent, wordt alles anders. Ze komt terecht in een wereld van vooroordelen, racisme en ongelijkheid. Starr wil gerechtigheid en besluit dat het tijd is om haar mond open te doen. The Hate U Give, geschreven door Angie Thomas, geeft een diepgaande en tegelijkertijd toegankelijke kijk op de Black Lives Matter-beweging.

Een moeilijk onderwerp

Toen ik erachter kwam dat dit boek over de Black Lives Matter-beweging gaat, wilde ik het meteen lezen. Black Lives Matter is een moeilijk onderwerp om over te schrijven maar Angie Thomas is het goed gelukt. The Hate U Give is geloofwaardig en realistisch. Iedereen zal zich in bepaalde aspecten van het boek herkennen, ongeacht afkomst.

'Ik vertel haar min of meer wat ik ook tegen de politie heb gezegd, alleen stelt zij geen domme vragen over Khalil. Maar als ik vertel over het aantal geloste schoten, over hoe Khalil in zijn rug geraakt werd, de blik in zijn ogen… Mijn maag borrelt, er stroomt gal in mijn mond en ik kokhals. Mama springt op en pakt een prullenbak. Die zet ze net vlug genoeg neer om het braaksel op te vangen dat uit mijn mond spuit. Ik huil en geef over. Huil en geef over. Ik ben tot niets anders meer in staat.'

Thomas maakt duidelijk hoe het zit met de problematiek rondom racisme en ongelijkheid in de Verenigde Staten. Hoewel dat geen simpele onderwerpen zijn, is het boek makkelijk te volgen. De worstelingen van Starr met zichzelf en de wereld zijn goed beschreven; eerst denkt ze dat huidskleur bepalend is voor gedrag, maar na het incident met Khalil leert Starr dat die aanname niet klopt. Het is leuk om haar mentaliteitsverandering lezend mee te maken.

Zoveel meer dan het beeld in de media

Er worden in het boek veel personages opgevoerd, wat voor mij aan het begin wat verwarrend was. Maar gaandeweg leer je ze kennen en begrijpen. Uiteindelijk vond ik de verscheidenheid aan karakters juist fijn.

Verder is dit boek ook heel leerzaam. Zo leerde ik bijvoorbeeld dat probleemwijken en diens bewoners zoveel meer zijn dan het beeld dat dikwijls door de media wordt geschetst. Zoveel meer dan het beeld dat ik stiekem zelf ook in mijn hoofd had. Iedere bewoner heeft zijn eigen verhaal en in de familie van Starr is de onderlinge liefde duidelijk voelbaar.

Wat wel jammer was aan dit boek is dat het langer doorgaat dan nodig is. Ergens halverwege haakte ik af. Maar aan het eind wordt dat gelukkig weer goedgemaakt. Al met al dus toch een geslaagd boek, geschikt voor iedereen. Lezen dus!

Selma Selma Ncharre Njoupouo is 15 jaar oud en zit op voetbal. Later wil ze literatuurwetenschappen gaan studeren. Of anders iets met Latijn en Grieks.