Recensie: Een zachte deken voor internationaal design

30 november 2015 , door Linda Schilperoort
| | | |

Het zesde nummer van TL Magazine is slow, volgens de door Marcel Wanders, ontworpen cover. Slow als in tegenstelling tot fast: duurzaam, met oog voor milieu, maatschappij, cultuur en wereld. Maar het blad is in meer opzichten traag en dit nummer voelt meer degelijk dan trendy. Het hart zit duidelijk wel op de juiste plaats, en is vol van (met name Belgisch) design, maar TL mist een scherp randje. Door linda schilperoort.

TL staat, volgens diezelfde cover, voor Trends & Living. Bij oprichting van het blad in 2009 was dat nog Textile & Living. Het blad is namelijk opgezet als designvariant van Textile Magazine, hét Belgische blad voor iedereen in textiel. TL biedt dan ook meer dan textiel alleen en wil voorloper zijn op het gebied van design in bredere zin. Dus mode, retail, interieur, architectuur, en uiteraard ook textiel. Met een focus op Belgisch design, maar met aandacht voor wereldwijde ontwikkelingen en gericht op professionals. Vandaar de nieuwe ondertitel Trends & Living, Shaping Tomorrow.

Het duurt echter even voor ‘trends’ zichtbaar worden in het blad. De eerste artikelen in het magazine zijn vrij ‘slow’ geschreven. Inhoudelijk interessante interviews met ontwerpers als Marcel Wanders (‘I believe people can connect with each other through objects and beauty.’) en verhalen over ontwerpers als Yves Saint Laurent (‘If Chanel liberated women, YSL empowered them.’) lezen niet helemaal lekker weg. Opvallend is ook dat de eerste grote stukken allemaal door Lise Coirier, de hoofdredactrice en oprichtster van TL Magazine, zijn geschreven.

Maar hoe verder je leest in TL Magazine, hoe duidelijker de rode draad van dit nummer inhoudelijk zichtbaar wordt. Van ontwerpers die spreken over het belang van functioneel design, zoals Patrick Jouin (‘Inventing new shapes isn’t difficult, but they have to work’) tot een reportage over duurzame plastics.

Tussendoor is ruimte voor verhalen van bekende en minder bekende ontwerpers als Tim van Steenbergen, Cathy Pill en Marie-Laurence Sévigny. Over hun werk, hoe ze zover zijn gekomen en wat ze hebben geleerd én leren aan anderen. ‘The role of a creative is to make a connection between materials that are widely used and those of the future, [...] that need to be made more democratic,’ zegt bijvoorbeeld Phillipe Zmirou, fashion designer en de huidige directeur van ESMOD, een internationale groep van modescholen.  Ook worden internationale trends zichtbaar, bijvoorbeeld in een overzicht van nieuwe producten gezien op de Meubelbeurs in Milaan.

De nadruk op de Belgische markt blijkt uit artikelen over nieuwe design adressen in Antwerpen en de aandacht voor nieuw Belgisch design en de bijbehorende ontwerpers. Of dat nou gaat om kleding, accessoires, glaswerk of ... textiel.

Interessante verhalen, mooie foto’s, leuke reportages, en toch wordt TL Magazine nergens écht scherp. Wel is het een mooi en met veel liefde gemaakt blad. Wat weer helemaal in lijn is met de door Marcel Wanders voor de cover geschreven gedicht:

‘If poetry is about love
and art is about love
and msic is about love
and theatre is about love
and if opera is about love
why do we think design is about ...
functionality?’

Dat denken ze bij TL dus helemaal niet. Er is liefde voor het (textiel) vak, voor design en voor het blad. En die voel je. Maar het ontbeert de scherpe randjes om zich in een lezershart te kerven.

Linda Schilperoort is freelance tekstschrijver en redacteur met een communicatieachtergrond.

Delen op

Gerelateerde boeken

pro-mbooks1 : athenaeum