Recensie: Fantastic broer en zus

22 april 2013 , door Kelli van der Waals
| | |

Fantastic Man bestaat een jaar of acht en heeft zijn credits inmiddels ruim binnen: het halfjaarlijkse blad van Jop van Bennekom en Gert Jonkers is intelligent, zorgvuldig samengesteld en draagt een smaakvol jasje. Hetzelfde geldt voor zijn kleine zusje The Gentlewoman, opgericht in 2010, waarover ik eerder al vaststelde dat het zich onderscheidt van haar concurrenten door de hoge kwaliteit van de doorgaans lange artikelen. Beide bladen voelen heerlijk luxe. Maar hoeveel behoefte is daar nog aan na vijf jaar economische crisis? Hebben we nog wel zin om fantastic men en gentlewomen te zijn? 

Crisis?

In de ‘Recommendations For This Season’ blijkt Fantastic Man het wel degelijk simpel te kunnen houden. Er worden een Ikea-stoel, een warme aardappel en meditatie aanbevolen voordat John Malkovich de lezer naar de Caraïben probeert te sturen. En dat is nog ruim voor het stuk over de voorjaarschoonmaak, waarin een jongeheer zijn huis poetst in Valentino en Prada. Ook The Gentlewoman geeft eerst aandacht aan botersla, en toont daarna pas beugelbekjes met diamanten ringen om hun vingers.

Maar het sjiek is niet weg te denken van deze pagina’s, en er wordt veel geadverteerd door dure en vaak dezelfde merken. Zo toont Dolce & Gabbana in beide bladen een Zuid-Italiaans tafereel met in het zwart geklede vrouwen – zij het in het damesblad met een centrale rol voor de kleding en in het herenblad voor een in kant gehulde schone.

Tussen eigen en magazine proof

Maar vanaf respectievelijk pagina 52 (Fantastic Man) en pagina 57 (The Gentlewoman) staat er veel fijns te lezen. Van covergirl Beyoncé schetst The Gentlewoman een uitgebreid profiel (al wordt er maar geen antwoord gegeven op de vraag waaróm ze dan haar vader heeft ontslagen als haar manager). Tussen de andere vrouwen die worden uitgelicht zitten weinig usual suspects, maar wel iemand als Maisi Williams, die Arya speelt in HBO-hit Game of Thrones. De vijftienjarige actrice is geportretteerd in een witte trui met diepe hals, het donkere gebobte haar naar achter gekamd, en haar eigen peace-oorbellen in. De foto’s balanceren mooi tussen jong en volwassen, tussen haar eigen stijl en magazine proof. Leuk is ook de nieuwe rubriek ‘Modern Manners’, waarin deze keer het fenomeen fooi wordt uitgepluisd.

Fris gezicht

In Fantastic Man het verslag van een experiment dat het dragen van kleding onder de loep neemt. Engelsman Alex Moshakis ontnam zich de dagelijkse vrijheid een outfit te kiezen en droeg een maand lang hetzelfde uniform: een wijde marineblauwe broek met de vouw erin genaaid in plaats van gestreken, een simpel jack in dezelfde kleur, en een wit overhemd met korte mouwen. Alles van polyester. Hij zag eruit alsof hij in een fabriek of bij de slager werkte, en de reacties waren legio. De outfit beperkte zowel de keuzestress als de mogelijkheid zich uit te drukken.

Een nieuwe look ook voor de zes mannen in het artikel ‘Fresh face’. Omdat de baard de ‘one-size-fits-all mask of choice for all men over the age of 18’ is geworden, heeft Fantastic Man hen gevraagd de gezichtsharen af te scheren die hen jarenlang een uiterlijk van ‘prominence, virility and wisdom’ hebben toegedragen. ‘It is time for the new!’ De zwartwitfoto’s van de scheerbeurt zijn ondanks – of juist door – de alledaagsheid van de handeling heel intieme portretten.

Op pagina 195 brengt Fantastic Man een bezoek aan de makers van Apartamento, het charmante Spaanse tijdschrift dat zo goed is in naar binnen gluren. In dat artikel stelt Marc Valli, de eigenaar van de Londense boekwinkel Magma, dat de verkoop van tijdschriften stijgt waar die van boeken daalt. Apartamento, Fantastic Man en Gentlewoman behoren samen tot Magma’s best verkochte bladen. Dat kan komen door het luxegevoel dat de adverteerders aantrekt, maar de bladen hebben tevens die ‘fresh face’. En dat is ook na jaren crisis nog fantastic.

Kelli van der Waals is mediawetenschapper en freelance journalist.

Delen op

Gerelateerde boeken

pro-mbooks1 : athenaeum