Recensie: De Jamie-manier, nu elke maand

30 november 2015 , door Debby Koudenburg
| |

Jamie Oliver doet de dingen vaak nét even anders. Dat geldt ook voor Jamie Magazine. Afgezien van enkele advertenties is Jamie Magazine meer een kookboek dan een tijdschrift. Het is gedrukt op mat papier dat is geproduceerd uit duurzame bosbouw, en het ruikt ook een beetje als een echt boek. Geen glossy foodmagazine dus en dat is prettig. Het gaat om maakbaar en goed eten, de stijl is losjes, op de Jamie-manier, geen blabla, rechttoe rechtaan. In het januarinummer staan meer dan honderd zeer bruikbare en originele recepten, korte artikelen, mooi gefotografeerde gerechten, veel tips en ingrediënteninformatie en natuurlijk een handige receptenindex. Door debby koudenburg.

Op de coverfoto prijkt een foto van de 'Barbecoa Burger'. Het water loopt je in de mond. Daar konden we niet omheen voor ons filmpje. 'If you put toghether a burger with a bit of flair, it's a dish that can outshine the poshest Michelin-star offering,' typische Jamietaal, maar helemaal waar: zijn burger is smaakvol en sappig, zoals een burger moet zijn.

Thema's in dit nummer zijn onder andere 'Easy Family Meals', 'Cheap & Cosy' (met makkelijke soepjes en stoofpotten), 'Teach the Kids' (superpannenkoeken) en 'Jamie's Sandwiches'. Maar ook 'Seafood', 'Sweet Alternatives' en 'How to make Porridge'. Overigens zijn niet alle recepten en artikelen van Jamie zelf. Hij is (hoe kan het ook anders) editor-at-large en de schrijver van een aantal van de artikelen en recepten. Voor kopij hoeven Jamie en de andere eetschrijvers niet ver te zoeken: een aantal artikelen is gerelateerd aan de overige Jamie-bedrijfstakken.

Zo is er in het januarinummer een reportage over 'The Marathon Man': waarin je kunt lezen hoe de hoofdchef van Restaurant Fifteen in Londen zich voorbereidt op de New York City Marathon en wat hij daarbij zoal eet natuurlijk. Het hoofdartikel gaat over de opening van de laatste toevoeging aan het Jamie imperium: Restaurant Barbecoa in Londen, 'a hot spot for insanely good meat'. Jamie en zijn partner Adam Perry Lang namen bij het opzetten van dit restaurant geen halve maatregelen; ze willen met verantwoord vlees werken en het hele dier kopen en gebruiken. Dus openen ze onder het restaurant een slagerij. Bijschrift bij een foto van de werkelijk prachtige slagerij: 'It's like stumbling across a Damien Hirst installation in a shopping mall.' En zo is het.

Success Story

Met zijn eigen magazine kan Jamie weer een paar bladzijdes toevoegen aan zijn eigen succesverhaal. Hij werd in 1997 ontdekt door zijn rol in een televisiedocumentaire over het River Café, het beroemde Londense restaurant van Rose Gray en Ruth Rogers, en kreeg een eigen televisie show aangeboden. The Naked Chef was born. Wat volgde: wereldwijd succesvolle televisieshows, veertien kookboeken waarvan Jamie's 30-Minute Meals uit 2010 de meest recente, zeventien restaurants in de Jamie's Italian keten, vier Fifteen Restaurants waar kansarme jongeren een opleiding krijgen (waaronder één in Amsterdam), de Recipease kookschool, catering, Jamies potten en pannen die worden verkocht via de aloude Tupperwaremethode, en dat is nog niet eens alles.

Jamie's Empire

Jamie Olivers 'businesses, projects and campaigns incorporate his wide range of interests and passions' staat er achter in het tijdschrift. En dat zijn er nogal wat. Het imperium dat hij heeft opgebouwd is zeer indrukwekkend. Op zijn website wordt pas echt duidelijk hoe gedreven de man is en hoeveel verschillende onderdelen zijn bedrijf omvat. Op de site staat eindeloos veel informatie, recepten, een blog, een dagboek, tuinieren, een webwinkel, de boeken en tv-shows, houtovens, het houdt niet op.

Het mooie van Jamie is dat hij naast zijn commerciële activiteiten zo oprecht en gepassioneerd probeert de mensen duidelijk te maken hoe belangrijk en eenvoudig het is om fatsoenlijk te eten. Koken is fun & easy en eten moet smakelijk, gezond en eerlijk zijn. Je kunt je bedenkingen hebben bij de potjes pastasauzen en pesto met Jamies naam erop, maar daar staat dan weer zoveel ontzettend goed werk tegenover. Hij is maatschappelijk geëngageerd en gebruikt zijn succes onder andere om schoolkinderen aan fatsoenlijk eten te helpen en kansloze jongeren op te leiden in de restaurantbusiness. Én om de wereld duidelijk te maken hoe gevaarlijk slecht eten voor ons is: zijn TED speech hierover, bij ontvangst van de TED Prize, is briljant en verontrustend. Ook de milieu- en voedselpolitiek wordt niet vergeten; Jamie laat niet na om de voedselproducenten op hun verantwoordelijk te wijzen en is een van de Fish Fighting Chefs voor Hugh Fearnley-Whittingstal's campagne tégen de overbevissing en vóór het eten van minder bekende vis.

Jamie weet op een sublieme manier vele doelgroepen te bereiken. Hij is jong, charmant, oprecht, gepassioneerd en succesvol. Zijn schare volgers blijft groeien omdat hij de mensen op allerlei niveaus blijft aanspreken. Serieus tijdens de TED speech, amicaal op Facebook en Twitter. Volg 'm en je bent op de hoogte van z'n dagelijkse doen en laten. Hij spreekt je aan met 'Hi guys' maar inspireert zeker. Hij laat in Jamie Magazine weer eens zien dat als je maar wilt en een beetje je best doet je net zo kan koken als hij.

Debby Koudenburg was professioneel kok en is met Tony Telson de drijvende kracht achter cookfreshfood.com.

pro-mbooks1 : athenaeum