Recensie: Wolf in pak

30 november 2015 , door Kelli van der Waals
| | |

Er zullen weinig mensen zijn die bij Scandinavië alleen nog denken aan Vikingen en sneeuw. Het Noorden is reeds een tijdje in de mode en heeft een imago dat veel meer omvat dan de gele letters van Ikea. Festivals worden aan de 'Nordic' opgedragen en winkels hangen vol kledij van Scandinavische makelij. Kijk naar een blad als Kinfolk, of een blog als Convoy, en zie: de Scandinavische esthetiek sluit naadloos aan op de tijdgeest. Wat er eerder was is een raadsel, maar dat er tijdschriften als Mr. Wolf gemaakt zouden gaan worden lijkt onvermijdelijk. Door kelli van der waals.

Het blad in kwestie heeft de wolf die doorgaans in Zweden rondhangt een pak aangetrokken, een bril opgedaan en op de cover gezet. En ik moet zeggen, hij ziet er dashing uit. Die bril staat symbool voor verruimde blik die het blad dit tweede nummer heeft, schrijft hoofdredacteur Laura - die heel informeel alleen haar voornaam meldt.

Meubels, dennenbossen en snoetjes als die van Björk

De bladzijden van Mr. Wolf zijn volgepakt met alles wat je bij een blad over Scandinavië verwacht: ijs, hippe ambacht, wit geverfd hout, Zweedse sauna's, Deense meubels, dennenbossen en snoetjes als die van Björk. Mr. Wolf portretteert modieuze mensen die succesvolle producten maken, zoals Mikael Söderlindh en Victor Tell van de populaire sokkenlijn Happy Socks. 'It all began in the spring of 2008,' gaat het verhaal, dat eindigt met 'it seems like these über cool marketeers have the world at their feet'.

Vanaf pagina tweeëntwintig een gedeelte over Scandinavische muziek en -festivals. Daarin een interview met de hipsterachtige heren van de IJslandse band FM Belfast, die exotische namen dragen als Lóa Hlín Hjálmtysdóttir. Dit soort bands zijn veel te zien op buitenlandse festivals die soms enkel bestaan om Nordic music een podium te geven. Mr. Wolf spreekt met Steffi von Kannermann, die met haar bureautje Nordic by Nature Scandinavische muziek in Berlijn promoot, en drie opkomende vrouwelijke artiesten in de Scandinavische electro.

Uit: Mr. Wolf

Douchen voor het zwemmen

Het is trouwens niet allemaal ode wat de klok slaat. 'Beware the Swimming Hall Police' is de titel van een verhaal over douchen in IJslandse zwembaden. Auteur T.L. Moir deelt daarin zijn haast traumatische aanvaring met een IJslander die hem dwong naakt en met zeep te douchen alvorens het bad in te springen. Een vreemde fixatie op hygiëne, vindt Moir, gezien het gemak waarmee er badpakken worden uitgeleend en er met gemeenschappelijke zeep wordt gewassen.

'Soap is used to clean germs and bacteria from people's bodies. Rubbing them all over your own body and calling it cleaning yourself? Really, Iceland.'

Het is misschien niet de sterkste anekdote, maar wel oorspronkelijker dan veel andere artikelen in het blad. Natuurlijk is de coolheid van de mini-bierbrouwerij STHLM midden in Stockholm onmiskenbaar, alsook die van de jongens die het Copenhagen Coffee Collective vormen.

Uit: Mr. Wolf

Maar Mr. Wolf is niet de eerste die deze onderwerpen oppakt. Nu en dan kan je vraag je je af of de makers van dit blad niet een beetje achter de feiten aanlopen: veel hiervan kennen we nou toch wel? Aan de andere kant, de Scandinavische sfeer blijft aangenaam, deze esthetiek is nog lang niet uit de mode en de Nordicliefhebber krijgt er waarschijnlijk überhaupt geen genoeg van.

Kelli van der Waals is mediawetenschapper en freelance journalist.

Delen op

Gerelateerde boeken

pro-mbooks1 : athenaeum