Recensie: Mode, maar dan anders

30 november 2015 , door Linda Schilperoort
| | | | | | | |

Numéro is een Franse verrassing op het gebied van modemagazines. Het is namelijk wel een modemagazine, maar ook zoveel meer. Numéro magazine wordt beschouwd als de kristallen bol waar de trends van morgen in te zien zijn. De artikelen in het blad gaan, zoals ook in andere modebladen, over modehuizen, mensen uit de wereld van mode en entertainment en bijvoorbeeld make-up, maar dan anders. Door linda schilperoort.

Anders, omdat het lang niet altijd gevestigde namen zijn die op de cover staan. Numéro heeft gevoel voor rijzende sterren. Maar ook anders omdat het magazine aandacht besteedt aan kunstenaars, schrijvers, grafisch ontwerpers, architecten en andere creatieven. Dat maakt het blad duidelijk creatief en cultureel in plaats van alleen commercieel.

Numéro vertelt niet hoe het wel of niet moet, maar laat zien wat creativiteit kan doen. In kunst, in literatuur, in architectuur en natuurlijk vooral in mode. Het magazine doet dit met veel beelden, met weinig tekst en in een simpele opmaak met sobere koppen en heldere typografie. Zelfs de advertenties (van ongeveer alle grote modemerken) lijken onderdeel van het blad en storen niet. De artikelen zijn geschreven in het Frans, maar van een aantal is de Engelse vertaling achter in het magazine terug te vinden.

In nummer 110 (februari 2010) is een uitgebreid interview te lezen met Anselm Kiefer, een van de meest succesvolle en meest omstreden kunstenaars van het naoorlogse Duitsland, die recent een samenwerking aanging met de Parijse Opéra Bastille. Ook Nathalie Rykiel, schrijfster en dochter van een van de grote namen van de modewereld, het in New York hoog aangeschreven architectenbureau Diller Scofido + Renfro en de jonge ontwerper Felipe Ribon komen aan bod. Daarnaast een uitgebreid profiel van Lucien Freud, de inmiddels 83-jarige meesterschilder. Geen alledaagse kost voor een modeblad!

Maar er is ook ruimte voor ‘lichtere’ onderwerpen als de nieuwste hotspots in Parijs, ontwikkelingen op het gebied van make-up, en een artikel over Jim Carrey naar aanleiding van zijn laatste film. Het magazine slaagt er in zelfs deze onderwerpen op een bijzondere manier te brengen. Zo bestaat het artikel over make-up bijna volledig uit beeld, waarbij de producten wonderbaarlijk mooie composities vormen.

En natuurlijk is er plaats voor modefotografie in uitgebreide reportages. Sterker nog, het belangrijkste in Numéro is beeld – het beslaat bijna de helft van de ruim tweehonderd pagina's. De cover en editorials worden altijd gefotografeerd door beroemde en succesvolle modefotografen. In dit nummer onder andere Camilla Akrans, Peter Lindberg, Greg Kadel en (van eigen bodem!) Viviane Sassen. Dit resulteert in pagina na pagina vol adembenemende beelden. Overigens zijn ook de modellen die in het blad te zien zijn dé namen van nu of van de nabije toekomst. Op de cover van deze editie staat bijvoorbeeld Anna Selezneva, een van de supermodellen van het moment.

Mode is méér dan alleen de glamour rond kleding en make-up. Numéro voelt dat feilloos aan en geeft ruimte aan diverse andere creatieve disciplines. Het blad analyseert, observeert en presenteert en is een fijne Franse verrassing voor de serieuzere fashionista en de liefhebber van originaliteit in mode, kunst, cultuur en design.

Linda Schilperoort is freelance tekstschrijver en redacteur met een communicatieachtergrond.

Delen op

Gerelateerde boeken

pro-mbooks1 : athenaeum