Recensie: Elke dag een nieuw feestmaal

30 november 2015 , door Debby Koudenburg
| | |

'In mijn nieuwe boek wil ik aantonen dat je elke dag goed eten op tafel kunt zetten met de producten van het seizoen,' stelde Stéphane Reynaud, onlangs in Nederland om zijn nieuwe boek 365 goede redenen om aan tafel te gaan te promoten. En inderdaad, dit boek nodigt bijna uit om een jaar lang dagelijks de recepten van Reynaud te volgen. Het gebeurt niet vaak dat je een kookboek doorbladert en dat praktisch ieder recept je doet watertanden. En: 'Als je producten van goede kwaliteit zijn hoef je er nog maar weinig aan te doen.' Ook dat maakt hij waar. De recepten zijn  duidelijk en goed maakbaar: geen typische restaurant-cuisine maar eerlijk eten voor thuis. 365 goede redenen om aan tafel te gaan bevat 364 recepten, voor iedere dag van het jaar één, behalve voor 31 december: dan eten we niet, we drinken. Door debby koudenburg.

Kleinzoon van een dorpsslager

Reynauds achtergrond als kleinzoon van een Franse dorpsslager is bijna niet weg te denken als je het boek doorbladert. Varkensbuik, varkenspootjes, kalfskop, en pens. De Fransen eten het hele beest en het maakt hen ook niet uit of je dat beest nog herkent. Ze zijn als het om (vlees) eten gaat toch eerlijker en minder hypocriet dan hen die alleen onherkenbare stukjes vis en vlees in de supermarkt halen. Als Reynaud op 9 september kipnuggets maakt voor de kinderen vindt hij blijkbaar dat dat nog weinig met kip heeft te maken: 'Het was heel gezellig, ook al was er geen kip.'

Op iedere pagina met recepten staan tevens spreuken en gezegden als 'Wie iemand een kool stooft, riskeert een muilpeer' en 'Boeuf bourguignon, het extra gen van de Franse keuken, is de Fransen aangeboren'. Nee, dit boek is niet alleen voor carnivoren, er staan minstens zoveel heerlijke groente- en vegetarische gerechten in. Maar de Franse klassiekers ontbreken niet, het is het eerlijke, simpele eten van thuis - de dagelijkse gerechten, maar ook de 'sjiekere', zoals met kreeft, foie gras of confit de canard.

Koken voor familie en vrienden

Eerder schreef Reyaud o.a. À propos Bistro (originele titel Ripailles, wat zoveel betekent als bras- of smulpartij). In het voorwoord van dit boek:

'Ik kan mij nog de zondagen van mijn jeugd herinneren wanneer we aan tafel zaten [...] "Neem nog wat gratin, mon p'tit, je moet er nog van groeien" zei mijn oma dan.'

Ook in 365 goede redenen om aan tafel te gaan voel je dat deze familie-etentjes belangrijk zijn voor Reynaud. Of het nou Kerst is of een doordeweekse dag, ieder moment wordt aangegrepen om een goed maal voor de familie te maken. Het boek opent met een paginagrote familiefoto van Reynaud met vrouw en kinderen en er zijn flink wat recepten die geschikt zijn voor grote gezelschappen.

Ook zijn er, verspreid over het boek, de verhaaltjes over Marie & Léon, een (fictief?) zeer Frans plattelands-echtpaar dat eigenlijk alleen maar met elkaar, de familie, de dorpsgenoten en eten bezig is. Het boek ademt de sfeer van het Franse plattelands- en familieleven.

De recepten zijn kort en bondig opgeschreven en er wordt van enige kookvaardigheden, warenkennis en kennis van keukentermen uitgegaan. De meeste recepten zijn echter ook zonder die kennis goed te volgen doordat er van ieder gerecht een paginagrote verhelderende foto is en er bij ieder recept korte en vaak erg handige tips staan met leuke illustraties van José Reis de Matos van de producten of de bereiding.

Een speelse lay-out en Franse klassiekers

Iedere maand begint met een kalender en daarop staat elke dag de naam van de dag en een recept. Zo is er iedere dag wel wat te vieren! De maandkalender geeft tevens de boodschappenlijst voor die hele maand. Opvallend is dat de boodschappenlijst voor de groenteman toch steeds langer is dan die van de slager dus met al dat vlees eten valt het wel mee. Een speelse lay-out maar de registers achterin zijn handiger, er is er één op ingrediënt en één op soort gerecht en dat is makkelijk zoeken.

Voor ons filmpje kozen we het recept van 23 december, Risotto van spelt met Jacobsschelpen. Het Jakobsschelpenseizoen is net begonnen (loopt van oktober tot april) en spelt is zo'n mooi vergeten product dat we nieuwsgierig werden naar deze 'risotto'-variant. En het is lekker: de aardse smaak van de spelt gaat heel goed samen met het zoete van de schelpdieren, de zoute Parmezaan maakt het helemaal af.

Debby Koudenburg was professioneel kok en is met Tony Telson de drijvende kracht achter cookfreshfood.com, waarop ook het filmpje van Stéphan Reynaud staat.