Lezing en bezoek nieuwe Bavo Haarlem

zaterdag 10 december 2016 11:00

Voor het eerst sinds ruim een eeuw stond de kathedrale basiliek van Haarlem, beter bekend als de nieuwe Bavo, van binnen en buiten in de steigers. Tijdens de restauratie was er alle gelegenheid om dit ontwerp van Joseph Cuypers (1861-1949) - zoon van Pierre Cuypers - van dichtbij te onderzoeken. Dat leidde tot ontdekkingen die het aanzien van de kathedraal hebben veranderd. Wat te denken van het herstel van de polychromie aan de buitenkant van traptorens, topgevels en bouwsculptuur die in Nederland zonder weerga is. Of van de blauwe voegen in het interieur en de rijk versierde terracotta's binnen en buiten. Door de reparatie en de uitbreiding van het glas-in-lood kwam de bijzondere visie van de architect op het licht in deze kerk aan de oppervlakte.

Kunsthistorica Bernadette van Hellenberg Hubar schreef een schitterend boek over de Bavo en gaat deze ochtend bij Athenaeum Haarlem in gesprek met stadsbouwmeester Max van Aerschot over het belang van deze kathedraal.

Toegang tot de lezing en het bezoek aan de Bavo zijn gratis, graag aanmelden via 023 5318755 of haarlem@athenaeum.nl.

 

Bernadette van Hellenberg Hubar (1956) studeerde kunstgeschiedenis aan de Rijksuniversiteit te Utrecht en promoveerde aan de Katholieke Universiteit te Nijmegen op het proefschrift Arbeid & Bezieling, De esthetica van P.J.H. Cuypers, J.A. Alberdingk Thijm en V.E.L. de Stuers, en de voorgevel van het Rijksmuseum in 1995. In november 2013 verscheen van haar hand De genade van de steiger, monumentale kerkelijke schilderkunst uit het interbellum, dat naar een idee en onder leiding van Gerard van Wezel van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) werd uitgevoerd. Het project, waaraan ze de afgelopen jaren heeft gewerkt, is de monografie over de nieuwe Bavo te Haarlem, die in september 2016 is verschenen. Het boek over het kerkelijke meesterwerk van Joseph Th.J. Cuypers, zoon van Pierre J.H. Cuypers is geschreven in opdracht van de Stichting Kathedrale Basiliek Sint Bavo – op initiatief van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE).

Max van Aerschot (1952) heeft, sinds hij in 1991 zijn architectenbureau begon, een indrukwekkende portfolio opgebouwd. Hij is gefascineerd door historische binnensteden en het cultureel-/industrieel erfgoed.  Sinds maart 2008 is Van Aerschot tevens actief als stadsbouwmeester van de gemeente Haarlem. Deze benoeming komt onder meer voort uit zijn grote betrokkenheid bij de ruimtelijke ontwikkeling van stad en regio en zijn beeldbepalende en spraakmakende ontwerpen en plannen voor de historische binnenstad en het cultureel- en industrieel erfgoed.

Delen op

MINDBOOKSATH : athenaeum