Packagedeal Crashtest Ibsen: Nora (i.s.m. Toneelschuur)

maandag 9 mei 2016 19:30
| | | |

Op maandag 9 mei (om 19.30 uur) gaat Suze van der Poll (universitair docent Scandinavische en Europese Letterkunde) in Athenaeum Boekhandel Haarlem in gesprek met Sarah Moeremans en Joachim Robbrecht, regisseur en schrijver van het toneelstuk Crashtest Ibsen: Nora. Uiteraard is er alle tijd om vragen te stellen. Crashtest Ibsen: Nora is op woensdag 11 en donderdag 12 mei om 20.00 uur in de Toneelschuur Haarlem te zien.

Crashtest Ibsen: Nora is onderdeel van de Packagedeal: literaire theateravonden, bestaande uit een theatervoorstelling, een ontmoeting met de regisseur en schrijver en een (bij de voorstelling passend) boek cadeau — georganiseerd door de Toneelschuur, Athenaeum Boekhandel en De Groene Amsterdammer. Kosten voor de drie-in-één-deal zijn € 27,50 (lezing, voorstelling én boek) en hij is te koop bij de Toneelschuur en Athenaeum Boekhandel Haarlem. De lezing is dus ook apart te bezoeken.

Henrik Ibsen (1828-1906) schreef in zijn leven vijfentwintig toneelstukken en twee dichtbundels. Hij was de invloedrijkste toneelschrijver van de negentiende eeuw. Niet voor niets werd hij ‘de Shakespeare van de moderne tijd’ genoemd. Ibsen-kenner en liefhebber Suze van der Poll is als universitair docent Scandinavische en Europese Letterkunde verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Zij vertaalde onder andere Ibsens De zomer beschrijf je het best op een winterdag.

In de Crashtest Ibsenreeks van het theatercollectief Moeremans & Sons worden Ibsens klassiekers op hun actualiteit getest. Nora (een Poppenhuis) is inmiddels 137 jaar oud, maar wordt steeds weer uit de kast gehaald omdat het stuk de battle of the sexes op treffende wijze in een verhaal weet te vatten. Moeremans & Sons gooit in zijn bewerking het roer radicaal om. Nora voelt zich niet meer comfortabel in de rol die ze in haar gezin, op het toneel en in de wereld, als legendarisch personage, heeft moeten spelen. Nora laat niet meer tot het einde van het stuk over zich heen lopen om pas dan haar koffers te pakken. ‘We leven in een tijd waarin de verhouding tussen man en vrouw niet meer zo asymmetrisch zijn dus waarom zouden we ze zo representeren op het toneel?’

Delen op

MINDBOOKSATH : athenaeum