Zaterdag 21 november om 17.00 uur wordt in Athenaeum Haarlem Uitloopgroef, de nieuwe dichtbundel van John Schoorl gepresenteerd. Met zang door Kees 't Hart, een optreden van The Hype en een voorleessessie van 10 gedichten door verschillende mensen.
Een uitloopgroef is de laatste groef van een plaat. Soms staat daar een verborgen boodschap in, die je pas hoort als je de plaat lang genoeg aan laat staan. John Schoorl heeft bij elk van deze liedjes zijn persoonlijke verborgen boodschap opgetekend: een vrije associatie, een persoonlijke herinnering of een historische wetenswaardigheid over de artiest in kwestie, altijd aangevuld met informatie over het nummer zelf. Met Uitloopgroef componeerde hij een bundel poëzie die verschillende liedjes op papier tot leven brengt.
Vannacht kunt u al uw exemplaar reserveren, en enkele gedichten lezen, waar we op Youtube het geluid bij zochten.
Grote neger met schuiflippen Neukt een gat in de dag.
Draait haar om Als kant A is afgelopen.
En verspeelt Zijn noten niet.
‘Love Unlimited’ van de Fun Lovin’ Criminals werd opgenomen in 1998. Het is een ode aan de Amerikaanse soulzanger Barry White (1944-2003). De leden van de band zagen hem op een dag uit zijn auto stappen in downtown New York. Een vrouw liep op White af en omhelsde hem langdurig. Barry White had haar leven gered, zei ze. Love Unlimited was ook de naam van zijn achtergrondkoor bestaande uit Glodean James, Linda James en Diane Taylor. Het nummer staat op de cd 100% Colombian.
Op de vlucht voor blanke boemboemmannen, Uit de vallei van trilbenen,
Schuil ik bij oude bluesbeer en Zelfs bij Giuseppe Tartini.
Op de muur, en op het plafond, Zie ik licht vallen, in rood, wit en geel.
De achtbaan die jij vreest Is echt niet overal – liefje.
En wat een prachtig kereltje. Wat een hartenboemboemboemboem.
‘Boom Boom’ is een van de bekendste nummers van John Lee Hooker die in 2001 op 84-jarige leeftijd is overleden. Hij werd geboren in Clarksdale, Mississippi, en verhuisde net als zo veel andere jonge zwarten naar een van de grote fabriekssteden in het noorden. Hij kwam terecht in Detroit. Hij begon zijn loopbaan in 1948, en werd in de jaren zestig populair en een voorbeeld voor veel blanke folkliefhebbers. De muziek van John Lee Hooker wordt gerekend tot de Delta blues, met veel invloeden van folk en country. Doorgaans stotterde de bluesman, maar op het podium had hij nergens last van.
Op 24 april 2008 om 17.04 uur Kocht ik voor twee euro
In een rijtjeswoning in een nieuwbouwwijk Night Beat van Sam Cooke uit 1963.
En wel in zeer goede staat.
Terwijl mijn kinderen een stroopwafel aten, De verkopende, sympathieke Australiër
Een glaasje port dronk en zijn Argentijnse geliefde Een blowtje rookte, bevoelde ik de originele hoes.
En rekende razendsnel af.
‘Lost and Lookin’’ is een nummer van Sam Cooke en staat op Night Beat uit 1963. Het nummer werd geschreven door Cookes vriend J.W. Alexander en toont wederom de enorme zangkwaliteiten van Cooke, hier slechts begeleid door een bas. Night Beat is een van de allerbeste albums van Cooke, die toch vooral een singleartiest was. Deze plaat werd geproduceerd door het New Yorkse duo Luigi Creatore en Hugo Peretti, die ook voor Elvis en Perry Como werkten. Sam Cooke werd in 1964 op 33-jarige leeftijd neergeschoten door Bertha Franklin, de manager van het Hacienda Hotel in Los Angeles.
Op de wereld gezet,Dan wel in het heelal losgelaten,
Om lang onderweg te blijvenEn goed om je heen te kijken.
En niet omHet een of ander
Als een dooie vissiesvreterHard weg te rennen.
‘Running Away’ is een nummer van Roy Ayers en zijn band Ubiquity. Het verscheen eerst op de lp Lifeline (1977) en later in een succesvolle 12-inchversie. Vibrafonist Ayers, die het nummer samen met Edwin Birdsong schreef, werkte in de jaren zestig bij verschillende West Coastjazzbands. Met Ubiquity richtte hij zich behalve op jazz ook op soul en funk. Voor latere muziekstromingen als hiphop en acid jazz geldt Ayers als een groot voorbeeld. Op rapper Guru’s baanbrekende Jazzmatazz Volume I uit 1993 vertolkte hij dan ook een gastrol.
Hij deed een vijandige overname Van een Japans telecomconglomeraat, En vergaarde een meerderheidsbelang In een Argentijnse supermarktketen.
Hij zag in Scandinavië een koude wind opsteken En voelde hoe de hittegolf in Zuid-Spanje zich Over het Middellandse Zeegebied verspreidde.
Hij werd overspoeld door een modderstroom In Nicaragua, en meegesleurd door een tyfoon Afkomstig van de Nederlandse Antillen.
Hij speelde op het dak van de hemel Omringd door parmantig neuriënde engeltjes Een lange gitaarsolo.
‘Across the Universe’ is een nummer van The Beatles en staat op Let It Be (1970). Het werd geschreven door John Lennon die het een van zijn favoriete nummers noemde. Aanvankelijk zou het nummer niet op Let It Be komen, maar producer Phil Spector ontdeed het van vogelgeluiden en paste het in zijn Wall of Sound in. ‘Jai Guru Deva Um,’ zingt Lennon in het refrein, en daarmee dankt hij in het Sanskriet Guru Dev, de meester van de Maharishi.
De bode van de ziel Zet de naald in de dag.
De naaste van het gemak Vliegt naar de maan.
Mijn weg loopt Door de turuluurse uren Van de nacht.
Waar een vreemdeling Zich nestelt onder mijn huid.
Nou nog eentje dan, Voor mijn lief en voor mijn weg.
‘One for My Baby’ is een nummer gezongen door Frank Sinatra. Harold Arlen en Johnny Mercer schreven het voor de musical The Sky Is the Limit uit 1943 en het werd voor het eerst uitgevoerd door Fred Astaire. Sinatra zong het nummer vele malen, maar de mooiste versie staat op Frank Sinatra Sings for Only the lonely uit 1958. Het is het afsluitende nummer van de plaat. ‘One for My Baby’ wordt ook wel de ultieme saloonsong genoemd, een caféliedje dus. Het gaat over een man die zijn hart lucht bij Joe de barman en bevat de prachtige zin: ‘You’d never know it, but buddy I am a kind of poet.’ De Amerikaanse schrijver John O’Hara zei ooit dat het nummer van een grote grootstedelijke, melancholische schoonheid was.