Recensieoverzicht: Arnon Grunberg, Guus Kuijer, Meg Rosoff (11 mei 2016)

17 mei 2016
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |

Deze week in de kranten en weekbladen Arnon Grunberg, Guus Kuijer, Meg Rosoff, en verder: Jenny Diski, Maurice Leblanc, Jonny Steinberg, Martin Michael Driessen (Trouw), María Dueñas, Thijs Lijster, R.A. Basart (de Volkskrant), Remco Campert, debutanten (De Morgen), Elizabeth Strout, Hilary Mantel (De Standaard), Bas de Gaay Fortman, Catherine Millet, Adrien Bosc (NRC), Elisabeth Couperus-Baud, René Appel (Het Parool), Hanya Yanagihara, Laurent Binet, Peter Verhelst (De Groene Amsterdammer), Haruki Murakami en Elias Canetti (Vrij Nederland).

Oudere afleveringen van deze rubriek zijn te raadplegen in ons archief. Ook de Vlaamse kranten en weekbladen worden, elke maandag of dinsdag, opgenomen in het overzicht, met dank aan Johan Eeckhout. De titels verwijzen naar de fysieke boeken; tussen rechte haken staan e-books, gebonden en oorspronkelijke edities, en redactionele items op Athenaeum.nl.

Trouw - logo bij links naar recensies

In Letter & Geest schrijft Jan Drost (Het romantisch misverstand) over monogamie en polyamorie, in reactie op Simone van Saarloos' Het monogame drama: 'Dan houd ik toch liever een pleidooi voor het behoud van de liefde als verzorgingsstaat. Voor mij gaan liefde en veiligheid onlosmakelijk samen. Veiligheid is niet iets wat je helemaal uit jezelf haalt, zo werkt dat niet. Ze komt juist tot stand door er voor elkaar te zijn. Zonder anderen geen veiligheid.'

Janita Monna las Jan Fabres Restanten [e-book], maar werd niet geraakt door de 'merendeels weinig originele gedachten over de slaap'. Ze zocht in Horatius' De dichter als vakman waardoor het dan geen goede poëzie is, en komt met een alternatief: Anton Ents Hoe het licht valt [e-book].

Dan: Jann Ruyters over Jenny Diski's postume memoires In Gratitude, 'een soms raadselachtige maar rijke tekst die je direct weer wilt herlezen', Paul van der Steen over Kate Summerscales Het opzienbarende verhaal van Robert Coombes [e-book] ('ideale vakantieliteratuur. Het staat garant voor wat de Engelsen a good read noemen: spanning van kleine geschiedenis wordt listig verweven met allerlei wetenswaardigs uit de grote geschiedenis'), en Edward van der Ree licht de geschiedenis achter Annemiek van Kessels Gevangen in Nepal. Hoe een droomreis een nachtmerrie werd toe.

Gerwin van der Werf herontdekt Maurice Leblancs vroegtwintigste-eeuwse creatie Arsène Lupin: 'Het gaat dus te ver om de avonturen van Arsène Lupin een belangwekkende herontdekking in het detective-genre te noemen. Wel is de verhalenbundel Arsène Lupin, gentleman-inbreker charmant, geestig en vooral in de eerste vier verhalen verrassend.' Arsène Lupin versus Herlock Sholmes valt hem wel tegen.

Beeldboek van de week is Barbara Stoks Toch een geluk, Annemarié van Niekerk schrijft over Jonny Steinbergs Een man van goede hoop [e-book] ('Heeft Steinberg het moeilijk met de ethische kanten van zijn project, de lezer worstelt af en toe met de gewelddadige details van een verhaal dat desondanks van begin tot einde meeslepend blijft.'), en Co Welgraven over Auke Koks 1936. Wij gingen naar Berlijn [e-book | leesfragment] ('Af en toe is de schrijver in zijn hang naar volledigheid iets te gedetailleerd, maar bij elkaar heeft hij een mooi en interessant boek geschreven.').

Harriët Salm is minder enthousiast over de nieuwe Joseph Finder, De fixer [e-book] ('Het is, kort gezegd, best onderhoudend, maar niet echt spannend.'), Jaap Goedegbuure is lyrisch over Martin Michael Driessens Rivieren [e-book | leesfragment] ('Maar al te zelden, helaas, lees je een verhaal dat zin voor zin raak is. Maar nu is het raak.' En: 'Drie meeslepende en uitstekend geschreven verhalen.') en Bas Maliepaard besluit met Meg Rosoffs Mij niet gezien ('Er gebeuren geen opzienbarende dingen, maar dankzij Rosoffs grote psychologische inzicht, fijnzinnige karaktertekening en humor verveelt het geen moment.').

De boekrecensies van Trouw verschijnen elke zaterdag in Letter en Geest, en zijn voor abonnees te raadplegen op trouw.nl. Trouw is te koop bij het Nieuwscentrum.

de Volkskrant - logo bij links recensies

Arjan Peters zocht María Dueñas op in Madrid naar aanleiding van haar nieuwe roman Het geluk van een wijngaard [e-book]. 'Al is het fictie, het moet kloppen. Alles zoek ik uit. Mauro staat in Mexico op straat te praten met iemand, en steekt zijn hand in zijn broekzak, schrijf ik. Vervolgens ga ik uitzoeken of herenbroeken toen wel zakken hadden. Dat was zo. Als ik dat nergens had kunnen vinden, dan zou ik Mauro zijn hand op zijn rug hebben laten leggen.'

Dan: Thijs Lijsters De grote vlucht inwaarts [e-book], besproken door Jannah Loontjens: 'Lijster pleit voor meer debat, meer reflectie, meer grote perspectieven. We moeten van de hippe reclametaal naar kritische taal. Wie het daarmee eens is, zal in Lijsters boek vele aanvullende, prikkelende observaties aantreffen. En wie het er niet mee eens is, vindt er substantieel materiaal voor een stevig debat.' Bo van Houwelingen las Gottfried Kellers Groene Heinrich ('een sublieme reis, dwars door de Zwitserse bergen, met een stoet vol intrigerende en komische karakters maar bovenal de meest onderhoudende reisgenoot die je je wensen kunt'), Joost Pollmann karakteriseert Gummbahs werk in De definitieve feministische golf ('de duizelingwekkende botheid van de man, de weerloosheid en onaantrekkelijkheid van de vrouw, de nogal terloopse tekenstijl en de voortreffelijke timing van de tekstjes'), en Flip Vuijsje prijst Barney Hoskyns' Small Town Talk ('een mooi cultuurhistorisch portret van Woodstock, een plaatsje midden in de Catskill Mountains bijna 180 kilometer boven New York City. Maar ook een boek waarin vooral één man centraal staat' - rockmanager Albert Grossman).

Arjan Peters viert de terugkeer van R.A. Basart in De verzoening: 'Tegenslag en welbespraaktheid vormen nog steeds de combinatie die het onweerstaanbare werk van Basart een geheel eigen charme geven, en waardoor het bijvoorbeeld niets uitmaakt dat hij bijna alle personages hetzelfde laat praten, en evenmin dat de plot, hoe zeggen we dat netjes, niet al te dwingend is.' Patrick van IJzendoorn las Christine Cortons London Fog: The Biography ('[De nieuwe,] minder zichtbare vervuiling zal nooit de nostalgie oproepen die Cortons boek teweegbrengt.'), Hans Achterhuis het nieuwe boek van Paul Teule ('De heldere uitwerking van dit soort concrete voorbeelden maken de kracht en de charme uit van Vrijheid voor gevorderden [e-book]: een urgent en belangrijk boek.'), en Erik van den Berg, ten slotte, Comenius' Het labyrint van de wereld en het paradijs van het hart ('Anders dan zijn voorganger toont vertaler Kees Mercks in de voorbeeldig verzorgde nieuwe editie (met fantastische collages van Miroslav Huptych) vooral oog voor de literair-satirische kant van Comenius' tekst, die hij van elk spoortje kwezeligheid ontdoet en zo toegankelijk maakt voor een nieuw publiek.').

Korte stukken:

  • Maarten Steenmeijer, minder enthousiast over Pío Baroja's Ontaarde zinnelijkheid ('Murguía legt nu eens te veel en dan weer te weinig uit, wisselt scherpe observaties af met onbeduidende meninkjes en weet de grens tussen zelfkritiek en zelfbeklag niet goed te bewaken.')
  • Wilma de Rek over Daniel Coyles Ontwikkel je talenten [e-book] ('een bundel tof geformuleerde open deuren die nog eens kort samenvatten wat Coyle in 2010 al beschreef in The Talent Code, maar nu in de vorm van handzame tips')
  • Marcel Hulspas over Koos Groens De prooi wordt jager ('Hij citeert veel uit archieven, dat maakt zijn relaas soms lastig te volgen, maar het blijft een reeks verbijsterende, aangrijpende verhalen.')
  • Wineke de Boer over Patrick Modiano's Een jeugd [e-book] ('Modiano's gedempte stijl zet alles in een gesluierd licht, uniek en herkenbaar, waardoor je Odile en Louis moeilijk nog kan vergeten.')
  • Daniëlle Serdijn over Walter van den Broecks Lang weekend [e-book] ('Als je bijna bent uitgelachen zie je een vleugje engagement; de jaren zestig, armoede, inwonende grootouders, losse zeden, malle kunstopvattingen, enzovoort. Verdraaid, die Van den Broeck is echt goed!')

De boekrecensies van de Volkskrant verschijnen elke zaterdag in Sir Edmund, en zijn te raadplegen op volkskrant.nl/boeken - een selectie is slechts voor abonnees toegankelijk. De Volkskrant is te koop bij het Nieuwscentrum.

De Morgen - logo

In De Morgen Boeken toont Paul Verhaeghe in zijn stuk over Dit is morgen hoe de Thomas Decreus en Christophe Callewaert maatschappelijke en economische alternatieven aanbieden voor de situatie waarin we zijn verzeild. ‘Als ook maar een deel van hun voorstellen gerealiseerd wordt, dan worden mensen weer meester van hun eigen bestaan en kunnen ze écht keuzes maken’. Dirk Leyman sprokkelt aforismen van Connie Palmen, winnares van de Libris met Jij zegt het. En Nadia Ezzeroili praat met Remco Campert over Somberman op drift. De auteur ziet zijn hoofdpersoon als een omgekeerde van zichzelf: ‘Eigenlijk voelt hij zich alleen maar prettig als ie zich rot voelt. Hij vindt andere mensen onnozelaars [...] Maar Somberman is natuurlijk niet helemaal verloren. Ik red hem weleens…’

Dirk Leyman weegt vier vrouwelijke debutanten. In Voorbij waren al die dagen gegaan [e-book | leesfragment] ‘spat flink wat doelloosheid en wanhoop van de pagina’s af’. Bij de jonge Sophie Kurpershoek ontwaart de recensent, ondanks alle voorspelbaarheid, toch enig potentieel. Na haar succesrijke taalboeken en columns gebruikt Paulen Cornelisse ‘haar laconieke, ontwapende blik’ nu voor De verwarde cavia, met een knaagdier werkzaam op de communicatie-afdeling van een bedrijf vol streberige collega’s in de hoofdrol. ‘Het gaat erin als zoete koek,’ besluit Leyman maar ‘helaas wentelt ze zich iets te vaak in de rol van publiekspleaser, mikkend op de makkelijke lach.’ Heleen Debruyne valt in de Vlaamse media op met haar onverschrokken visie op vrouwelijke seks. In De plantrekkers [e-book | leesfragment] ‘laat ze een reeks rommelige levens interfereren in een vaudeville vol cultuurclashes en knipogen naar haar West-Vlaamse roots, een roman die de recensent uitlas met een monkelende glimlach op de lippen’. Maar de krachtigste debutante van de vier is voor Leyman Roos van Rijswijk met Onheilig [e-book | leesfragment]. In ‘een doordachte literaire compositie’ schrijft ze over verstoorde ouderliefde en pijnlijke aftakeling, ‘grote thema’s die toch nergens door de strot worden geduwd’.

Sylvie Moors trok twee dagen op met Guus Kuijer, te gast in Vlaanderen ter promotie van De Bijbel voor ongelovigen 5 [e-book]. En de thriller Black Eyed Susans [e-book | Engelse editie] van Julia Heaberlin roept bij Marnix Verplancke genoeg vragen op om het ‘net dat essentiële beetje boven het brede thrillermaaiveld uit te doen steken’.

De korte stukken uit ‘in een notendop’ signaleren:

De boekrecensies van De Morgen verschijnen elke woensdag in de bijlage Boeken. De Morgen is ook te koop - op dezelfde dag - bij het Nieuwscentrum.

De Standaard - logo

‘Een meester in het ongezegde’ zo omschrijft Kathy Mathys de Amerikaanse Elizabeth Strout die in Ik heet Lucy Barton [e-book | My Name is Lucy Barton] een vrouw opvoert die het verleden niet achter zich kan laten. Katrien Steyaert sprak met Meg Rossoff, in april geëerd met de Astrid Lindgren Memorial Award. Over haar succes bij de jongeren: ‘Ik werk thema’s uit de me interesseren en blijkbaar spreken die de adolescenten aan.’

Alexandra De Vos uit bezwaren tegen de visie van filosoof Jan Verplaetse in Bloedroes en Hilde Van Den Eynde schetst de inhoud van Guus Kuijers De Bijbel voor ongelovigen 5 [e-book].

Mark Cloostermans vraagt zich af wat hij aan moet met Yannick Dangres familiegeschiedenis De idioot en de tederheid [leesfragment]. Wilde Dangre met ‘de hoge concentratie clichés zowel in het verhaal als in de stijl’ een parodie schrijven op het genre van de autobiografische roman of meende hij het serieus en en schiep hij een soap? De eindconclusie is hoe dan ook streng: ‘Dangre verliest zich in nevenpersonages en onverzorgde stijl. Parodie of niet, dit boek is een vuurwerk van gemiste kansen.’

Hilary Mantels autobiografische De geest geven [e-book | Giving Up the Ghost] is voor Kathy Mathys ‘opgetrokken uit dezelfde rijke, onsentimentele taal als haar fictie en net zo beklijvend’.

Na de winter [e-book] van de Mexicaanse Guadalupe Nettel maakte bij Marijke Arijs weinig indruk: ‘Er worden een groot aantal deuren ingetrapt en de personages balanceren voortdurend op het randje van het karikaturale.’

Elisabeth Harrower schreef haar pas vertaalde meesterwerk De wachttoren [e-book] in 1966 en hield kort erna voor veertig jaar op met schrijven, Alexandra De Vos wijst op de blijvende relevantie van de roman waarin dochters uit een Australisch doktersgezin na de dood van hun vader en het vertrek van hun moeder in een kwetsbare positie terecht komen en gekweld en vernederd worden door de partner van de oudste.

En Annelies Verbeke wil het eens over een postmodernistische absurdist hebben, Donald Barthelme en zijn bundel 41 verhalen [e-book]. Ze vond verfrissende humor, optimisme in de chaos, luchtige maatschappijkritiek en werd er vooral goed geluimd door.

De boekrecensies van De Standaard verschijnen elke vrijdag in de bijlage De Standaard der Letteren. De Standaard is ook te koop - op dezelfde dag - bij het Nieuwscentrum.

NRC Handelsblad - logo bij links naar recensies

Van Guus Middag dit keer een bespreking van Robbert-Jan Henkes' bloemlezing van Russische kindergedichten Bij mij op de maan. 'De vertalingen van Henkes zijn zo goed dat ik in dit boek nergens het gevoel had vertalingen te lezen. Zodat we ook kunnen zeggen dat de Nederlandse kinderpoëzie nu in een klap met honderden nieuwe gedichten is uitgebreid,' stelt Middag. Toef Jaeger schrijft daarnaast over het nieuwste nummer van De Parelduiker, dat laat 'zien dat literaire geschiedenis een beeldend onderdeel kan zijn van nationale historie'. Mark Kranenburg sprak met Bas de Gaay Fortman over diens Moreel erfgoed [e-book]. '[W]at Fortuyn over de islam zei was niet minder discriminerend dan wat Wilders zegt. Alleen bij Fortuyn was het, om het Engelse woord maar te gebruiken, veel meer sophisticated. Minder plat. Wilders is rauw, venijnig, hij scheldt,' zegt de auteur in het interview. Janet Luis las Aantekeningen van een hulpweigeraar, het debuut van Rogier Vogelenzang [e-book | leesfragment]. 'Het verhaal is spannend, maar neigt wel naar het wijdlopige. Maar de strekking is helder: de grens tussen beschaving en verloedering is dun en er is maar een griezelig klein verschil tussen een inventaris en een reddeloze puinhoop,' aldus Luis. En Sebastiaan Kort vindt R.A. Basarts De verzoening 'onweerstaanbaar grappig'.

Thomas de Veen blikt alvast vooruit op de uitreiking van de Woutertje Pieterseprijs. Roderick Nieuwenhuis bespreekt René Appels Verzwegen [e-book]. De thriller voelt 'ondanks Appels uitstekende schrijfstijl' volgens hem 'te vaak als een lome invuloefening'. Rob van Essen dan, hij leverde een stuk over Harry Parkers Anatomie van een soldaat [e-book | Anatomy of a Soldier]. '[H]et is niet alleen het verhaal dat Anatomie van een soldaat opmerkelijk maakt,' schrijft hij, 'het is ook de vorm die Parker aan dat verhaal heeft gegeven.' Margot Dijkgraaf recenseert zowel Catherine Millets Een droomjeugd [e-book | Une enfance de rêve] als Adrien Boscs Morgenvroeg in New York [e-book | Constellation | recensie]. 'Hoewel de vragen en de obsessies van Bosc en Millet verschillend zijn, leiden ze tot een vergelijkbaar literair (zelf)onderzoek,' staat er onder meer in het stuk. En José Eduardo Agualusa's Een algemene theorie van het vergeten presenteert zich volgens Ger Groot 'aanvankelijk als een los uitgestrooide kluwen van verhalen en verhaaltjes. Maar dóórlezen loont. Gaandeweg toont zich de vaste schrijvershand die alles zorgvuldig heeft geregisseerd'.

'Bijna bij elk onderwerp, van nieuw wapentuig tot de loopgravenoorlog, vergelijkt Kristel de beleving van WO I in Nederland met die in Duitsland en Engeland. Meestal leidt dit tot een soortgelijke conclusie: doordat Nederland geen partij was, was die minder intens en verstrekkend dan in de oorlogvoerende landen. Toch is WO I, anders dan historici als M.C. Brands hebben beweerd, beslist niet onopgemerkt aan Nederland voorbijgegaan, zo laat Kristel overtuigend lezen,' aldus Bernard Hulsman over Conny Kristels De oorlog van anderen [e-book]. Marjoleine de Vos noemt David Rijsers Een telkens nieuwe oudheid verder 'een schitterend en zeer rijk boek […], dat alleen ontsierd wordt door een wat achterblijvende eindredactie' [recensie]. Ileen Montijn verdiepte zich in Honderden… van hand tot hand. Handschoenen en wanten in de Nederlanden voor 1700 dat 'een overrompelende hoeveelheid wetenswaardigs over een even klein als onderbelicht stuk kledinggeschiedenis' bevat. Jan Donkers bespreekt West of Eden van Jean Stein. 'De lezer wordt, vooral in het begin, enigszins tureluurs van de over elkaar heen tuimelende getuigenissen die elkaar soms tegenspreken en letterlijk zijn genotuleerd,' lezen we in de recensie. En de laatste bespreking van deze week is van Henk van Gelder, hij wijdt een stuk aan Max Christian Graeff en Michaela Haas' boek over Coco Schumann, The Ghetto Swinger. Dat vertelt 'volop over de Berlijnse jazzclubs waarin Schumann brutaalweg bleef doorspelen tot hij in maart 1943 werd gearresteerd - en over zijn naoorlogse loopbaan waarin hij naar eigen zeggen nooit de top bereikte, maar wel uitgroeide tot 'een vakman' die voor zijn gezin de kost wist te verdienen. Maar het is onvermijdelijk dat de hoofdstukken over de kampen de meeste indruk maken'.

De boekrecensies van NRC Handelsblad verschijnen elke vrijdag in Boeken, en zijn voor abonnees te raadplegen op nrc.nl. NRC Handelsblad is te koop bij het Nieuwscentrum.

Elsevier - logo bij links naar recensies

In Elsevier prijst Robert de Witt Antoine Leiris' Mijn haat krijgen jullie niet ('openhartig, soms poëtisch, vaak aangrijpend'), en Irene Start geeft drie sterren aan Arnon Grunbergs Moedervlekken [e-book | leesfragment] ('doortrokken van weemoed. Worstelende personages weten niet hoe ze moeten leven [...]. Een aantal bijtende scènes zou uitstekend materiaal zijn voor een Woody Allen-film, maar de grondtoon is somber').

Elsevier verschijnt elke donderdag en is voor abonnees toegankelijk via weekblad.elsevier.nl. Elsevier is te koop bij het Nieuwscentrum.

Het Parool - logo bij links naar recensies

Marjon Kok sprak voor Het Parool met kinderboekenauteur Meg Rosoff, die de Astrid Lindgren Memorial Award won en van wie onlangs de boeken Jonathan gaat los en Mij niet gezien verschenen. Hans Renders bespreekt daarnaast Dienstbaar tot aan het einde. Brieven van en aan Elizabeth Couperus-Baud 1923-1958 bezorgd door H.T.M. van Vliet. 'Wat mevrouw Couperus echt bezighield, lezen we niet in de brieven,' aldus Renders. 'Maar gelukkig schreef Van Vliet een boeiende inleiding, zodat we nu weten dat ze romans van Anna Blaman las en er niks aan vond.' Guus Luijters las de 'mooie en rijke' bloemlezing Bij mij op de maan. En Dieuwertje Mertens recenseert Ik ben al 11 jaar geen 16 meer, de dichtbundel van Roos Rebergen. 'Als groot liefhebber van Roosbeef vraag ik me regelmatig af of Rebergen niet eigenlijk een dichter met muzikale entourage is. Haar ijle, onvaste stemgeluid is toch in de eerste plaats drager van eigenzinnige teksten,' lezen we.

Hans Knegtmans wijdt een stukje aan René Appels Verzwegen [e-book]. 'De auteur beschikt over een misleidend simpele verteltrant, die sommige recensenten ten onrechte het compliment "vlot geschreven" ontlokt. De criticus bedoelt dan dat het verhaal lekker wegleest. Het ogenschijnlijke gemak van Appels proza komt voort uit zijn precieze en toch transparante observaties van het menselijke gedrag,' staat er. Joukje Akveld is hekkensluiter, zij las Andreas Steinhöfels jeugdboek Anders. '[Z]ijn verzorgde taal, kalme stijl en eigenzinnige verhaal voeren je als vanzelf mee.'

De boekrecensies van Het Parool verschijnen elke donderdag in PS. Het Parool is te koop bij het Nieuwscentrum.

De Groene Amsterdammer - logo bij links recensies

Kees 't Hart bespreekt deze week Arnon Grunbergs Moedervlekken [e-book | leesfragment]. Hij is enthousiast: 'Deze roman is een hoogtepunt in Grunbergs oeuvre. Alles komt erin samen. Zijn stijl, die berust op de paradox, de litanie en de herhaling, fonkelt hier. Ze werkt. Ze houdt de emoties op afstand en zorgt ervoor dat je dit tegelijkertijd beseft waardoor ze des te sterker emotioneert.' Verder van Joost de Vries een stuk over Hanya Yanagihara's Een klein leven [e-book | A Little Life | leesfragment]. 'Dat een boek je raakt, betekent nog niet dat het literair goed is. Je moet het effect niet voor de kwaliteit aanzien,' stelt De Vries. 'De juryleden en recensenten zitten ernaast, maar die lezers die het boek naar de derde plek in de bestsellerlijst hebben geduwd kun je geen ongelijk geven. Het is een vreemdsoortig, uniek boek. Je moet het zelf lezen om te weten of je ervoor openstaat.' Christophe Van Gerrewey las De zevende functie van taal de tweede roman van Laurent Binet [e-book | La septième fonction du langage | recensie]. Hij noemt het 'een spannend, intelligent, humoristisch en haast perfect geconstrueerd boek'. En Piet Gerbrandy recenseert Peter Verhelsts dichtbundel Zing zing. 'Van een spectaculaire duivelskunstenaar heeft Verhelst zich de laatste tijd getransformeerd tot een volbloed romanticus die alle reserves laat varen, hetgeen niet impliceert dat hij de greep op zijn taal verliest. Integendeel, Zing zing sleept mee en ontroert, maar ieder woord, iedere witregel staat op de juiste plaats,' aldus Gerbrandy.

De Groene Amsterdammer is elke woensdag al te koop bij het Nieuwscentrum. Athenaeum Boekhandel verzorgt de boekverkoop voor de website van De Groene.

Vrij Nederland - logo bij links recensies

Van Rob Schouten een essay over Haruki Murakami, van wie onlangs de verhalenbundel Mannen zonder vrouw verscheen [e-book]. 'Voor de lezer van hier en nu is hij een wonderdokter die in een woud van maatschappelijke en sociale verplichtingen de kwetsbare reiziger, het slachtoffer van het wispelturige lot, de weg wijst naar een persoonlijke vrijheid. De ideale psychiater voor een wereld zonder leidend beginsel, en dat voor de prijs van een gewone roman,' schrijft Schouten onder meer. Carel Peeters wijdt zijn 'Literaire kroniek' aan Het boek tegen de dood van Elias Canetti [e-book | leesfragment]. '[…] het leven geschaduwd door de dood. Dat wil Canetti niet. Hij zet meer dan driehonderd - niet altijd meeslepende - pagina's zijn hakken in het zand,' lezen we. En Elfie Tromp, onder meer bekend van haar roman Underdog, verbleef drie weken in een seniorencomplex en schreef daar voor Vrij Nederland een verslag van.

Vrij Nederland verschijnt elke woensdag, een selectie van de recensies is op vn.nl/boeken raadpleegbaar. Vrij Nederland is te koop bij het Nieuwscentrum.

MINDBOOKSATH : athenaeum