Het Nieuwscentrum signaleert: The Pitchfork Review, Remarkable, The New Order en Colors (21-10-2015)

21 oktober 2015

Muziek, sustainability, mode en het beste uit Colors... Een divers signalement van ons Nieuwscentrum!

The Pitchfork Review #7

The Pitchfork Review #7 - Summer 2015

Pitchfork.com publiceert sinds 1996 dagelijks over indiemuziek op hun website. Door de snelheid van het medium werden ze in korte tijd razend populair en maakten ze de ouderwetse gedrukte muziekbladen minder relevant, wat die publiceerden was hopeloos achterhaald vergeleken met de content die Pitchfork produceert.

Daarom was het opvallend dat de online muziekbijbel twee jaar geleden voor het eerst een tijdschrift uitbracht: The Pitchfork Review probeert niet up to date te zijn, het is slow music journalism. Niet de nieuwste clips, feiten over nieuwe albums of tournees van bands maar diepgaande artikelen overindie bands en bekendere artiesten. Een aantal nummers verscheen met een 7".

Het zevende nummer heeft Grace Jones op de cover en vanbinnen een lang artikel over de geschiedenis van de zangeres. Ook interviews met Robyn en Wilco, een fotoreportage van de DIY scene in San Francisco in 1979 en 1980, Sufjan Stevens over het opnemen van een plaat en stukken over hip hop en punk.

Helaas is het blad moeilijk verkrijgbaar buiten de Verenigde Staten maar we hebben het zomernummer nu in de winkel en het herfstnummer is naar ons onderweg. Naar aanleiding van het verschijnen van het eerste nummer spraken we voor ons blog met uitgever Michael Renaud.

143 pagina's, € 23,50

The Pitchfork Review #7
Remarkable #2

Remarkable #2

'Remarkable is a family sized global team based in Amsterdam, The Netherlands.' Remarkable is een van de weinige tijdschriften over sustainability. Er komen producten, winkels en mensen voorbij die zich met duurzaamheid en een beter milieu bezig houden. Live Better, Harm Less is de ondertitel van het blad. Remarkable kijkt naar de hele wereld maar laat veel van Amsterdam zien, Bart van Vliet schrijft bijvoorbeeld hoe hij zijn haat jegens bakfietsen heeft laten varen, Willa Stoutenbeek over de toekomst van eco fashion en Marieke Vinck en Charlotte van Waes vertellen over hun nieuwe concept store Charlie + Marie waar ze duurzame kleding verkopen.

Het blad is mooi en rustig vormgegeven en is al sinds het eerste nummer behoorlijk populair.

152 pagina's, € 15,-

Remarkable #2
The New Order #13

The New Order #13

The New Order komt uit Australië en gaat over mannenmode en streetwear. Net als Inventory belicht The New Order ontwerpers en interviewt ze over hun werk en hoe zij de industrie zien. Maar The New Order is wat rauwer en besteedt meer aandacht aan streetwear. Op de cover van dit nummer de Japanse ontwerper Takahiro Miyashita die zijn high-street mode uit Tokio in Parijs laat zien, voor hem dé plek voor zijn kleding. Hij praat over zijn inspiratie voor de Winter 2015 collectie, zijn geschiedenis als ontwerper, welke muziek hem inspireert en de verschillende labels die hij heeft gehad. The New Order is een dik tijdschrift gedrukt op prachtig mat papier.

262 pagina's, € 14,-

The New Order #13
Colors: A Book About a Magazine About the Rest of the World

Het legendarische tijdschrift Colors is opgehouden te bestaan, vorige zomer verscheen het laatste World Cup Issue waarna we een tijd niets hoorden tot de bevestiging kwam dat ze inderdaad niet meer gaan publiceren. Dat is bijzonder jammer want de titel behoorde tot een van onze favorieten met de afgelopen jaren geweldige nummers over kunst, migratie, hoe het nieuws gemaakt wordt, de markt en de apocalyps. Het kunstnummer presenteerden we in de winkel met fotografie redacteur Mauro Bedoni twee zomers terug. Dat was een drukke en leuke avond. We krijgen nog steeds wekelijks de vraag of we de nieuwe Colors hebben en moeten dan helaas teleurstellen. Gelukkig is er nu het overzichtsboek Colors: A Book About a Magazine About the Rest of the World.

Het is een mooi overzicht van 20 jaar Colors Magazine, van het begin toen het blad gratis verkrijgbaar was in de Beneton-winkels tot de latere nummers toen het meer vormvast werd.

Het boek begint met een interview met oprichters Oliviero Toscani en Luciano Beneton. Daarna worden veel pagina's uit de verschillende issues afgebeeld, zonder chronologie waardoor je niet meteen de ontwikkeling ziet maar wel de constante kwaliteit. Wat ook opvalt is dat niet alle hoofdredacteuren die Colors hebben geleid aan het woord komen of worden genoemd.

Voor fans van het tijdschrift is dit boek een absolute must have.

240 pagina's, € 59,50

€ 20,50