Het Nieuwscentrum signaleert View, View2, WeAr en Clothing Poverty

25 februari 2015

De mode- en trendtijdschriften zijn weer binnen. Het Nieuwscentrum signaleert View, View2 en WeAr en als kanttekening Andrew Brooks' Clothing Poverty.

View #109

View #109: Textile View Magazine

Thema van dit nummer is ‘Poppy Field’. Niet helemaal duidelijk waarom, maar het ziet er fraai en vrolijk uit. Uitgever David Shah geeft in een breed en diep voorwoord getiteld ‘Life after normcore’ de ontwikkelingen in de mode weer. ‘We’ hebben geen zin meer in voorgeschreven mode. We willen zelf bepalen hoe we eruit zien. Echte mode om te dragen, en te koesteren, zoiets. Al 109 nummers lang is View het blad voor forecasters, stylisten en inkopers in de mode. Prints, stoffen, silhouetten, accessoires, kleuren: alles komt voorbij.

Dit nummer bestrijkt zomer 2016, winter 15/16, en winter 16/17. De zogenaamde ‘casualwear’ heeft als thema voor zomer 2016 Planet Fashion. Onderverdeeld in Blue Planet, met op water geïnspireerde stoffen en kleuren en metaalachtige materialen. Fragile Planet, met stoffen gebaseerd op marmer en berkenbast en veel pastels. Organic Planet, met veel groen en bloemen, en Tribal Planet, waarin we veel aardtinten en exotische kleurcombinaties zien.

En zo gaat het nog 270 pagina’s door.

270 pagina's, € 59,-, wordt gratis thuisbezorgd

View #109
View2 #18

View2 #18. Denim/Casual/Sport

Het sporty zusje van de View. Het thema van dit nummer is ‘The New DIY’. Dat is zelf doen op een nieuwe manier, zo schrijft Laura Keller in de editor’s letter. Coca Cola, Adidas, Nike; allemaal bedenken ze iets om je kleding of gadgets te customisen. Individualiteit maakt het product af, en niet het merk.

Ook in dit segment van de mode blijkt het nieuwe buzzwoord ‘normcore’ te zijn. (Volgens Wikipedia ‘a unisex fashion trend characterised by unpretentious, average-looking clothing’.) Dat gaat het helemaal worden de komende seizoenen. View2 geeft vooruitzichten voor zomer 2015, winter 15/16, zomer 2016 en zelfs al winter 16/17. Met stofstalen, kleuren, materialen voor fournituren en silhouetten voor stijlen. Voor kleuren zien we in zomer 2016 ‘cut & stick’ met een sterk grafisch beeld, ‘pale & interesting’ met pastels en zachte overgangen. ‘Offside’ geinspireerd op sport, ‘Green machine’ met koper, groene industriele kleuren en verschillende materialen, en tot slot ‘plimsoll line’ over hoe het nieuwe khaki wordt gecombineerd.

213 pagina's, € 59,-, wordt gratis thuisbezorgd

View2 #18
WeAr #41

WeAr #41. A Fashion Workbook for Professionals

Dit blad is bedoeld voor de retail. Voor merken en winkels. Het is groot, zwaar en glossy. Er is een market updategedeelte met nieuws uit het veld, een lookbook met zeer duidelijk gefotografeerde kledingstukken en schoenen. Een deel heet store, met daarin nieuwe winkels, in onder andere Tokyo, New York en Seoul - en Hutspot in Amsterdam. En er is een snelle round table waarin enkele merken hun kleur, materiaal en stijl voor het komende seizoen in een paar woorden samenvatten. En nog zo wat rubrieken. Voor wie op de hoogte wil blijven een echte must-have van 296 pagina’s.

296 pagina's, € 49,-, wordt gratis thuisbezorgd

WeAr #41
Andrew Brooks, Clothing Poverty

Andrew Brooks, Clothing Poverty

Een kritische noot over de misstanden in de mode-industrie of de gekte van de snel wisselende collecties zul je in bovenstaande bladen niet snel vinden. Andrew Brooks deed onderzoek naar hoe het gaat in fast-fashion-land en de tweedehands-kleding-wereld. Met een spijkerbroek als onderwerp gaan we letterlijk de hele wereld rond. Handel in tweedehandsjes, de relatie tussen goede doelen en de modewereld, hoe de productie van kleding tot stand komt, en of we er nog uit kunnen stappen. Verbijsterend, alweer.

“Stitching together rich narratives from Mozambican cotton growers, international charities, Nigerian smugglers, Papua New Guinean tribal people, to London’s vintage clothing scene and Vivienne Westwood’s new ethical designer lines, Brooks uncovers the many secret sides of fashion.”

288 pagina's, € 26,50

Delen op

€ 19,50
€ 19,50
MINDBOOKSATH : athenaeum