Recensieoverzicht: P.F. Thomése, Marcel Proust en Arie Storm (24 juni 2015)

29 juni 2015

Ons recensieoverzicht met daarin onder meer aandacht voor: Jules Renard, Margaret Atwood, Isabel Allende (De Standaard), Michel Houellebecq, David Vann en Miranda July (De Morgen), Marcel Hulspas, Jori Stam en Jean Giono (de Volkskrant) David Grossman, Kate Atkinson (Trouw), Martín Caparrós, Belcampo, Joseph Roth (NRC), Ineke Mok en Eric Heuvel, George Gissing, Toni Morrison, David Grossman (Het Parool), jonge schrijvers, Hans Verhagen, P.F. Thomése, Ronald Havenaar (De Gids), Annegreet van Bergen (Elsevier), Marcel Proust, Rutger Pontzen, Y Né (De Groene), Ewoud Kieft, Arie Storm, Saul Bellow (Vrij Nederland), Nicolien Mizee en Linda Polman (Opzij).

Oudere afleveringen van deze rubriek zijn te raadplegen in ons archief. Ook de Vlaamse kranten en weekbladen worden, elke maandag of dinsdag, opgenomen in het overzicht, met dank aan Johan Eeckhout. De titels verwijzen naar de fysieke boeken; tussen rechte haken staan e-books, gebonden en oorspronkelijke edities, en redactionele items op Athenaeum.nl.

De Standaard - logo

In De Standaard der Letteren is Europa in sepia [e-book] van Dubravka Ugrešic ‘Boek van de week’. Dominique Minten werd niet bepaald vrolijk van Ugrešics messcherpe analyse van de huidige staat van Europa maar wijst toch op haar talent ‘om al die ellende vederlicht en met veel gevoel op te tekenen’. Dit weekend kwam het Schwobfest naar Brussel, De Standaard drukt de pleidooien af van Marijke Arijs voor Peenhaar [e-book] van Jules Renard (‘hartverscheurend, huiveringwekkend en humoristisch’) [leesfragment], van Johan de Boose voor De pop [e-book | leesfragment] van Boleslaw Prus (‘behoort tot de wereldliteratuur’) en van Filip Huysegems voor Cavia’s op proef van Ludvík Vaculík (‘men komt zijn innerlijke sadist tegen in de boek’) [leesfragment]. Veerle Vanden Bosch signaleert het fotoboek van Hellen Van Meene The Years Shall Run Like Rabbits, de fotografe exposeert dit najaar in Den Haag.  Marc Reynebeau heeft het over Het (on)verenigd koninkrijk, 1815-1830-2015 samengesteld door Remieg Aerts en Gita Deneckere. Reynebeau is vooral tevreden over de frisse blik waarmee naar het verleden wordt gekeken en vindt dat het werk ‘vooral aandacht geeft aan alles wat een staat al dan niet tot eenheid maakt’.

John Vervoort beschouwt de Vlaamse thrillerproductie van dit voorjaar en uit zijn ontgoocheling. ‘De meeste Vlaamse thrillers van dit voorjaar zijn gebuisd’ oordeelt hij, en dat onder andere omwille van het gebrek aan spanning, het gebrek aan actualiteit en maatschappijkritiek en de vele clichématig uitgewerkte karakters. Vier sterren haalt Patrick Conrad met Moço en Belinda Aebi (Nepvlees). Hilde Vandermeeren (Stille grond [e-book]), Pieter Helsen (Over mijn vader niets dan goeds [e-book]) en Paul Jacobs (Franse zonden [e-book]) krijgen drie sterren. Jo Claes (Vermoorde onschuld [e-book]), De Paepe & Depuydt (Tarantula [e-book]), Toni Coppers (Het laatste oordeel [e-book]), debutant Peter Perceval (De Hollywoodfactor) en Dirk Vanderlinden (De bonsai collectie) kwamen duidelijk niet tegemoet aan zijn wens: ‘geef me alsjeblieft misdaadromans te lezen die ik met spijt dichtsla.’  In Het stenen matras zijn zeven verhalen van Margaret Atwood gebundeld, Kathy Mathys las enkele ‘levendige en grappige’ vertellingen van een vinnige auteur die ook elementen uit de fantasy, horror en sciencefiction gebruikt. Jess Walter schreef met Het nulpunt [e-book] een 9/11 roman, afgezien van de wat ingewikkelde plot had de roman Kathy Mathys veel te bieden, Jess Walter schrijft overtuigend over de directe details van Ground Zero en vat de tijdsgeest. En Marijke Arijs kent het recept van Isabel Allende zo stilaan, de succesauteur put in haar eenentwintigste roman weer helemaal uit de vertrouwde ingrediënten wat De Japanse minnaar [e-book | leesfragment] tot een onderhoudend maar wel heel voorspelbaar boek maakt.

De boekrecensies van De Standaard verschijnen elke vrijdag in de bijlage De Standaard der Letteren. De Standaard is ook te koop - op dezelfde dag - bij het Nieuwscentrum.

De Morgen - logo

In De Morgen ‘Boeken’ tippen dertig schrijvers hun favoriete zomerboek:

En met als kop ‘De man die móést chocqueren’ recenseert Joseph Pearce de biografie Onrust. Het leven van Jacob Israël de Haan van Jan Fontijn. De biograaf stelt zich voor Pearce op menig domein veeleer schuchter op, zijn werk ‘dringt op stilistische sobere en inhoudelijk stevig onderbouwde wijze door tot het donkere, rusteloze hart van een man die zijn onwrikbare trouw aan de waarheid met zijn leven moest bekopen’.

De boekrecensies van De Morgen verschijnen elke woensdag in de bijlage Boeken. De Morgen is ook te koop - op dezelfde dag - bij het Nieuwscentrum.

de Volkskrant - logo bij links recensies Maarten Keulemans interviewt Marcel Hulspas over zijn boek Mohammed en het ontstaan van de islam [leesfragment]. Hoewel Hulspas weinig van de islamitische wereld afwist, ging hij aan de slag nadat hij een biografie van Mohammed las en dacht: ‘dit kan niet goed zijn.’ In een essay onderzoekt Stine Jensen aan de hand van Vijftig tinten grijs [e-book | leesfragment], Mijn man en mijn minnaars [e-book] en Het seksuele leven van Catherine M. [e-book] waarom ze ‘van het ene boek wel seksueel opgewonden raakt en van het andere niet’. Arjan Peters schrijft over Het wordt winter. De vergeten lessen van de Koude Oorlog van Garry Kasparov dat in oktober zal verschijnen. ‘We zijn de Koude Oorlog vergeten,’ zo opent Arjan Peter zijn stuk, ‘Kasparov vindt dit niet om te lachen. Maar je kunt ook denken: zo lang wij ons veilig wanen, leven we niet in angst.’ Een humaan koloniaal. Leven en werk van Herman Salomonson alias Melis Stoke [e-book] van Gerard Termorshuizen wordt besproken door Aleid Truijens, zij beoordeelt de biografie met vier sterren. ‘Termorshuizen maakt geen heilige van Salomonson. Zijn hoofdpersoon is springlevend, een intelligente, rusteloze man. Het boek is ook een goed portret van de Nederlandse én Nederlands-Indische samenleving in het interbellum.’

Hans Zirkzee schreef Jazz in Rotterdam, de geschiedenis van een grotestadscultuur, het wordt met vier sterren door Erik van den Berg beoordeeld. ‘De kracht van Zirkzees kroniek is dat hij zijn constateringen onderbouwt met cijfers, lijstjes en data. Lees de inventaris van de ruim zestig op 14 mei verwoeste muziekpodia (75 procent van het totaal) en je begrijpt pas goed wat dit verlies voor de stad inhield.’ Persis Bekkering noemt Karen Köhlers Vuurpijlen vangen ‘een schot in de roos’ [Duitse editie | recensie]. ‘[F]ris is ook Köhlers omgang met de vorm van het korte verhaal. De verhalen zijn in essentie klassiek (de personages krijgen een verleden, hebben een beroep, maken een ontwikkeling door), maar ze worden opgediend als een reeks ansichtkaarten, dagboekstukjes of korte notities.’ Worp en wederworp. 26 interviews met Misha Mengelberg is samengesteld door Erik van den Berg en wordt besproken door Persis Bekkering. ‘Opwindende intellectuele discussies met humor aangaan, daarin blinkt Mengelberg uit.’ Daniëlle Serdijn schrijft over Een volstrekt nutteloos mens [e-book]van Jori Stam: ‘Thematisch is dit debuut lang niet slecht, al valt er op compositie en stijl wel iets af te dingen.’

Alleen maar helden[e-book | leesfragment] van Charles Lewinsky wordt door Jan Luijten besproken. ‘Alleen maar helden is een tragikomische roman, maar met een reële historische achtergrond, waarbij de lezer dit keer moet accepteren dat hem slechts bouwstenen worden aangereikt.’ De ondernemende staat [e-book] van Mariana Mazzucato wordt met vijf sterren beoordeeld door Hans Wansink. ‘Met haar ontmaskering van de mythes over de suffe staat en dynamische markt is de van oorsprong Italiaanse Mariana Mazzucatode darling van denkend links.’ Over Meneer Macaroni gaat picknicken, een kinderboek met tekeningen van Max Velthuijs en tekst van Jocelyn Wild, schrijft Pjotr van Lenteren: ‘het heeft zeker niet de kracht van zijn eigen teksten.’ Toch noemt hij het verschijnen van dit boekje een gebeurtenis van ‘een slordige bofkonterigheid’.

Marjolijn van Heemstra schrijft over De grote kudde [e-book] van Jean Giono: ‘Het verhaal mag ongrijpbaar zijn, de boodschap die eruit spreekt, klinkt luid en duidelijk in de zin die Giono drie maal terug laat komen, steeds uit de mond van een ander personage: “wat een verspilling van leven.”’ Erik van de Berg bespreekt de voorkant van het nieuwe boek in de Fifty Shades-reeks. En vermoedt een gemiste kans in het verkopen van merchandise aangezien er op het nieuwe boek een oog staat.

De boekrecensies van de Volkskrant verschijnen elke zaterdag in Sir Edmund, en zijn te raadplegen op volkskrant.nl/boeken - een selectie is slechts voor abonnees toegankelijk. De Volkskrant is te koop bij het Nieuwscentrum.

Trouw - logo bij links naar recensies

Arie Kok en Janneke van der Veer spraken met David Grossman over zijn schrijverschap en zijn nieuwste roman, Komt een paard de kroeg binnen [e-book | leesfragment]. '[I]k vind het leven zo saai als ik niet schrijf,' zegt Grossman in het interview. 'Als ik schrijf kan ik vaak niet slapen, zo vol zit mijn hoofd. En als ik droom is dat geen nachtmerrie, maar wellicht een goed idee dat ik direct wil opschrijven. Zo wil ik het, dit is mijn leven. Ik hoop te sterven met de pen in de hand.' Daarnaast bespreekt Janita Monna Marieke Rijnevelds Kalfsvlies [e-book]. Monna noemt Rijneveld een 'sterke, originele jonge dichteres' en vindt Kalfsvlies '[e]en verrassend en kleurrijk debuut'. Van Jaap Goedegebuure verder een artikel over de Tour de France waarin een zevental boeken over het wielerevenement voorbijkomen, waaronder Tim Krabbés De veertiende etappe [e-book] en Herman Chevrolets De kunst van het winnen [e-book].

Jann Ruyters las Arie Storms heldere en welsprekende Maans stilte [e-book]. 'Het is […] wat incrowd, dit boek,' merkt Ruyters op. 'De immer ironische August Voois heeft overal een scherpe mening over, en net als in Luisteren hoe huizen ademen scheurt Storm bij monde van zijn alter-ego in het voorbijgaan wat herkenbare kopstukken uit de literaire en universitaire wereld aan flarden.' Het 'Beeldboek' van deze week is Meneer Macaroni gaat picknicken van Jocelyn Wild en Max velthuis. Joukje Akveld vindt het 'een echte Max Velthuis'. En Rob Schouten recenseert Gevallen god, de laatste roman van Kate Atkinson [e-book | Engelse editie | recensie]. Het boek is volgens hem '[h]umanistisch, knus en toch ook kritisch'.

Voor 'Vandaar dit boek' sprak Hinke Hamer met Annette Herfkens over haar Turbulentie. Ik overleefde een vliegtuigramp [e-book]. 'Op dag zeven na de vliegramp, vlak voordat ik zou worden gered, merkte ik dat ik één werd met het moment en opging in iets wat mijn eigen leven oversteeg. Ik wist me verbonden met God en met het universum. Nu denk ik dat ik die dag de dood heb gezien, en ik vond 'm mooi,' vertelde Herfkens aan Hamer. Vrouwkje Tuinman recenseert De kleine Roemeense die nooit glimlachte van Lola Lafon [e-book]. Tuinman noemt het 'een veelkantig, weelderig boek'. Paul van der Steen dan, hij wijdt een bespreking aan Jaap van Ginnekens Het profiel van de leider [e-book]. 'Het profiel van een leider staat vol aardige weetjes die stof bieden voor geanimeerde discussies aan de koffieautomaat op het werk of op feestjes. […] Maar heel veel meer pretentie dan het bundelen van nice-to-knowinformatie heeft het boek niet,' aldus Van der Steen.

Edwin Kreulen noemt Mikel Santiago's De laatste nacht op Tremore Beach 'best een aardig vakantieboek' [e-book]. En Wil Rouleaux is niet onverdeeld enthousiast over De bezitlozen van Szilárd Borbély [e-book]. 'Niet overal is deze roman overtuigend, het gejubel in de Duitse en Franse literatuurkritiek vind ik tamelijk overdreven. […] Maar gelukkig staan er in De bezitlozen ook heel wat ontroerende passages,' schrijft Rouleaux. Joukje Akveld besluit de bijlage met een stuk over Michael Bonds Speurneus Paddington [e-book]. 'Dat de verhalen anno 2015 wat gedateerd zijn […] is nauwelijks een bezwaar,' stelt Akveld. 'Bond is een begenadigd schrijver, stilistisch sterk en met een benijdenswaardig onderkoeld gevoel voor humor.'

De boekrecensies van Trouw verschijnen elke zaterdag in Letter & Geest, en zijn voor abonnees te raadplegen op trouw.nlTrouw is te koop bij het Nieuwscentrum.

NRC Handelsblad - logo bij links naar recensies

Maartje Somers bespreekt in NRC Honger van Martín Caparrós. 'Met een dik boek laat hij de lezer honger recht in de gapende muil kijken,' schrijft Somers. Hij dwingt je je te verplaatsen in mensen van wie het hele bestaan beheerst wordt door de vraag waar het eten voor de kinderen vandaag vandaan moet komen.' Marc Hijink sprak voor deze bijlage met Marc Goodman, auteur van Future Crimes. 'We hebben een wereld gecreëerd waarin alles met elkaar is verbonden, maar we zijn vergeten die afdoende te beveiligen. Dat betekent dat we onze technologische levensstijl snel kunnen verliezen, als elektriciteit, water en financiële diensten uitvallen,' aldus Goodman in het interview.

Yra van Dijk wijdt een stuk aan Belcampo's De Surprise en andere verhalen [e-book]. Belcampo schetst volgens haar een wereld 'waarin alles nog mogelijk is'. 'Kiezen is een probleem voor de mannen en vrouwen van Belcampo, en zijn verhalen gaan dan ook vaak over werelden waarin kiezen nog even niet hoeft.' En Arjen Fortuin recenseert Wim Huijsers Dichter bij Dordt [e-book | leesfragment]. Het aardige van Huijsers biografie 'is dat dit boek je niet alleen de weg terugwijst naar het werk van Buddingh', maar dat je na lezing toch ook wel weer begrijpt waarom Buddingh' meer wordt herinnerd om zijn toegankelijkheid dan om zijn genie', stelt Fortuin. Rob van Essen noemt Alfred Hayes' De prijs van liefde 'een mooie herontdekking'. En Michel Krielaars laat zich enthousiast uit over Joseph Roths De blonde neger en andere portretten [e-book] en diens Reisen in die Ukraine und nach Russland. 'Beide bundels laten Roth zien als een van de scherpzinnigste waarnemers van zijn tijd,' vindt hij.

Toef Jaeger las De kleine Roemeense die nooit glimlachte van Lola Lafon [e-book], 'een mooi verhaal over een turnster die van haar voetstuk valt doordat ze volwassen wordt, maar ook een verhaal over een systeem: zowel politiek als dat van de media'. Sjoerd de Jong bespreekt Sebastien Valkenbergs Op denkles [e-book]. 'Er valt […] wel veel op te steken, maar of je er ook van leert denken, is de vraag,' schrijft De Jong. '[J]e krijgt eerder van alles "voorgedacht" door iemand die het zelf al weet.' Thijs Kleinpaste verdiepte zich in Mark Greifs The Age of the Crisis of Man. Volgens Kleinpaste is 'de ironische distantie tot het debat dat gevoerd werd' de kracht van het boek. Rens Bod geeft Hent de Vries' Kleine filosofie van het wonder vier ballen en Bernard Hulsman noemt Yvonne Brentjens' V=Vorm 'gedegen'. Roelof van Gelder is deze week hekkensluiter. Van hem een artikel over Salvador Bloemgartens Justus Swavings wondere bestaan. 'Swaving was, wanneer hij zijn fabulaties in bedwang hielt, een uitstekende verslaggever. Postuum verdient hij de Tegel en de Bob den Uyl Prijs ineen. Salvador Bloemgarten heeft hem die met dit boek eigenlijk al verleend,' besluit Van Gelder zijn stuk.

De boekrecensies van NRC Handelsblad verschijnen elke vrijdag in Boeken, en zijn voor abonnees te raadplegen op nrc.nl. Een selectie ervan is vrij toegankelijk via nrc.nl/boeken. NRC Handelsblad is te koop bij het Nieuwscentrum.

Het Parool - logo bij links naar recensies

Patrick Meershoek sprak Ineke Mok en Eric Heuvel, de makers van de historische strip Quaco, over het slavernijverleden. Die is met grote zorgvuldigheid samengesteld, tot de haardracht aan toe. 'In deze versie heeft ze naar achteren gevlochten haar. Voor de definitieve versie hebben we daaar op advies van een bevriende Ghanese wetenschapper van de universiteit van Aacra hoge dreadlocks van gemaakt. Dat was indertijd de populaire haardracht van vrouwen in die regio.'

Arie Storm dan, over George Gissings New Grub Street [e-book], dat deels aan de basis lag van Geerten Meijsings De grachtengordel. 'De mist, de armoede, de schrijvers en would be-schrijvers, de doden die er vallen en de algehele ellende zorgen ervoor dat het lezen van deze roman niet helemaal van begin tot eind een feest is.' Maar: 'In de passages met Marian zit de sprankeling van het dagelijkse leven - hoe smerig dat dagelijkse leven ook is. Dat had Gissing iets meer mogen toelaten in deze verder vaak wel hilarische roman.'

Dirk-Jan Arensman las Toni Morrisons God sta het kind bij [e-book | God Help the Child] ('Met 174 pagina's leest het geheel nu eerder als een uitgebreide synopsis dan als een voldragen roman. Een superieur geschreven synopsis, dat wel.'), en Dries Muus David Grossmans Komt een paard de kroeg binnen [e-book | leesfragment] ('Niemand kan Grossman een slechte schrijver noemen, maar hij is een bijzonder matige komediant.').

Korte besprekingen voor Ineke Riems Alle zeeën zijn geduldig [e-book] (Dieuwertje Mertens: 'Poëzie is regelmatig een poging om tussen de regels door het onzegbare te vangen. Riem komt daar dichtbij.' Vier sterren) en Donald C. Rosbottoms Toen het licht uitging in Parijs [e-book | When Paris Went Dark: The City of Light Under German Occupation, 1940-44] (Guus Luijters: 'Het begin van het boek staat vol onzin. [...] De bezetting van Parijs krijgt zo in dit boek knap gestalte.'). Maarten Moll ten slotte noemt in zijn column Edith Pearlman (Honingdauw [e-book] 'een van de beste korteverhalenschrijvers ter wereld'.

De boekrecensies van Het Parool verschijnen elke donderdag in PS. Het Parool is te koop bij het Nieuwscentrum.

De Gids

De Gids. Yra van Dijk en Merlijn Olnon schrijven in het essay getiteld ‘Radicaal relationisme’ over, zoals de ondertitel al zegt, ‘Het andere engagement in de jongste Nederlandse literatuur’. Zij reageren in het bijzonder op Joost de Vries’ essay ‘Huisgenoten’  (Vechtmemoires, 2014), waarin De Vries de hoofdpersonages in de jongste literatuur ‘hun steriliteit’ verwijt en wil dat ze meer ‘wijsheid geven over liefde en relaties’. Van Dijk en Olnon vinden daarentegen dat de personages en hun schrijvers ‘het individu als een vastomlijnd zelf [deconstrueren], en [reconstrueren] als onderdeel van een netwerk van relaties’. Ze schrijven dat de personages uit bijvoorbeeld De consequenties en We zullen niet te pletter slaan een ‘zoektocht naar een nieuw […] “wij”’ meemaken die samenvalt met ‘een zoektocht naar het echt, naar de realiteit’.

Dan: Bertram Mourits over de poëzie van Hans Verhagen: ‘Zijn laatste imposante opleving is nu alweer tien jaar geleden en het is stil. In het laatst gebundelde gedicht van Verhagen, uit Zwarte gaten, staat dat er “geen eind in zicht [is] aan de mensachtigheden” en heeft hij zijn “gasmasker vast opgezet” dat klinkt onheilspellend en omineus. In de bundel Draak was sprake van een profeet die “zint op een duurzame manier om ervandoor te gaan” – op dit moment heeft Verhagen die manier gevonden. Zonde.’ Pieter van den Blink sprak P.F. Thomése, over De onderwaterzwemmer [e-book | leesfragment] en over zijn schrijfroutines: ‘De kunst is om tegelijk heel geconcentreerd en heel ontspannen te zijn. Concentratie kan gauw te groot worden, en dan raak je verkrampt. Dat is ook de reden dat veel schrijvers ’s ochtends vroeg of ’s avonds laat schrijven, aan de randen van de slaap. Dan ben je niet zo gecodeerd. Als ik goed aan het werk ben, gebeurt het me wel dat ik wegglijdend in de slaap die ene zin voorbij zie komen, waarna ik wakker schrik en hem warempel bij de kladden blijk te hebben. Die schrijf ik dan snel op en dan volgen er misschien nog drie. Maar dat is als je echt goed bezig bent in een boek.’

En Arjan Peters profileert Astrid Roemer: ‘een clichés, geen stereotypen, géén gemakzuchtige handvatten waarmee je jezelf en anderen kunt indelen: het werk van Roemer is erop gericht ons juist los te maken van die ijver om maar alles vast te plakken en daar vast te houden.’

‘Het is dit besef van de ongrijpbaarheid van de grote geschiedenis en toekomst , en de zoektocht naar een nieuwe, genetwerkte identiteit, dat onze jonge schrijvers aan de orde stellen als zij hun personages plaatsen in een wereld waarin identiteit niet meer iets is wat je kan “ontdekken” of  “verkennen”, of zelfs maar creëren, maar iets wat fluïde is, internationaal, exhibitionistisch, relationeel, intertekstueel en met technologie vervlochten. […] De identitaire chaos die dat oplevert is met geen pen te beschrijven. Onze jonge schrijvers proberen het desondanks.’

Babyboomboek is, hoe vreemd dat ook mag klinken, een historisch boek zonder duidelijke chronologie, en daarmee zonder gevoel voor ontwikkeling,’ schrijft A.J. Heerma van Voss. In Babyboomboek heeft Ronald Havenaar ‘36 voor hem richtinggevende titels’ verzameld. Heerma van Voss vindt dat Havenaar te snel conclusies trekt en ‘[h]et is jammer dat Havenaar de meest natuurlijk ordening van zijn leeservaringen achterwege heeft gelaten: de persoonlijke – wat zowel nauwkeuriger als bescheidener zou zijn geweest’.

Het boek Dancing Tango wordt besproken door Geert de Vries. De Vries is enthousiast over het boek van Kathys Davis: ‘Dansers worden scherp geobserveerd, hun levens met empathie geïnterpreteerd, de dynamiek van hun salons (ook: milonga’s) overtuigend getheoretiseerd. Davis’ eigen ervaringen zijn discreet en eerlijk, zonder een spoor van navelstaarderij, door het boek geweven. Het is met meesterhand geschreven.’

Literair tijdschrift De Gids bestaat sinds 1837 en is daarmee het oudste literaire en algemeen culturele tijdschrift van Nederland. De Gids verschijnt 6 keer per jaar, is te raadplegen door abonnees op de-gids.nl, en te koop bij het Nieuwscentrum.

Elsevier - logo bij links naar recensies

Liesbeth Wytzes sprak met Annegreet van Bergen over haar bestseller Gouden jaren [e-book | recensie]. 'Ik ben gaan kijken naar allerlei dingen in het dagelijks leven die wij gewoon vinden en vroeg mezelf af: was dat vijftig, zestig jaar geleden ook zo? Het begon met papieren zakdoekjes; die had mijn oma niet. Gratis balpennen: hadden we vroeger niet. Ik ben oude polygoonjournaals gaan kijken,' vertelt Van Bergen onder andere. Irene Start schrijft over Wim Huijsers Dichter bij Dordt [e-book | leesfragment]. 'Huijser ploos Buddingh's leven nauwkeurig uit en laat goed zien waar de gezinsman en liefhebber van detectives stond; Buddingh' verkoos amusement boven 'Kunst', wat hem op hoon kwam te staan,' aldus Start. Gerlof Leistra bespreekt daarnaast Verraad. De misdaadbiografie van Willem Holleeder van Jan Meeus [e-book], het boek is volgens Leistra 'een fraaie aanzet voor de definitieve biografie'.

Elsevier verschijnt elke woensdag en is voor abonnees toegankelijk via weekblad.elsevier.nl. Elsevier is te koop bij het Nieuwscentrum.

De Groene Amsterdammer - logo bij links recensies

Daniël Rovers las Swanns kant op, de nieuwe Proust-vertaling [e-book | leesfragment | vertaalitem]. 'De jongste vertalers permitteren zich meer vrijheid en zijn beweeglijker in hun omgang met het origineel en dat heeft een geheel nieuwe Proust opgeleverd,' schrijft Rovers onder andere. Kees 't Hart recenseert Rutger Pontzens Nu ik, volgens hem 'een mooie, tragische en tegelijk hoogst komische roman […] waar het schrijfverlangen vanaf druipt' [e-book | leesfragment]. Piet Gerbrandy wijdt een stuk aan De werkelijkheid houdt het lang vol, de dichtbundel van Y Né [e-book]. 'In de beste gedichten bereikt Né een precair evenwicht tussen geïnteresseerde distantie en betrokken zintuiglijkheid,' lezen we in Gerbrandy's bespreking. En Wil Rouleaux laat zich kritisch uit over Joseph Roths De blonde neger en andere portretten [e-book]. 'Helemaal tevreden kun je met deze uitgave helaas niet zijn. De vertaling is stroef en bepaald niet foutloos, de aantekeningen zijn soms gebrekkig,' stelt Rouleaux. 'Jammer, deze slordigheden. De grote Joseph Roth verdient een beter lot.'

De Groene Amsterdammer is elke woensdag al te koop bij het Nieuwscentrum. Athenaeum Boekhandel verzorgt de boekverkoop voor de website van De Groene.

Vrij Nederland - logo bij links recensies

Mischa Cohen sprak voor Vrij Nederland met Ewoud Kieft over diens Oorlogsenthousiasme [e-book | recensie]. 'Al die teleurgestelde socialisten, gekwelde kunstenaars en zelfbenoemde vrijheidsstrijders in Europa hadden het idee dat een oorlog een noodzakelijke stap was. Hun enthousiasme voor de oorlog had te maken met het idee dat er een Europese wederopstanding moest plaatsvinden, een soort gigantische reset,' zegt Kieft onder meer in het interview. Daarnaast bezocht Jeroen Vullings samen met Arie Storm de Haagse Schilderswijk. Storm groeide daar op en de wijk speelt een rol in diens nieuwe roman Maans stilte [e-book]. 'Mijn fictie is mijn leven. Je moet als schrijver meedogenloos zijn; wat ik lees, meemaak, gebruik ik,' aldus Storm in het stuk.

Carel Peeters' 'Literaire kroniek' staat deze week in het teken van Anneke Brassinga's essaybundel Grondstoffen [e-book]. 'Brassinga vindt net als Bloem, Walser en Proust dat er alle reden is voor angst en noodlottige somberheid, maar ze weigert eraan toe te geven,' schrijft Peeters onder andere. Jeroen Vullings bespreekt verder Marel Hlasko's De Israëlische trilogie [e-book]. Het proza 'is hortend, onhelder, met de suggestie van ongeziene diepte en dat is mateloos fascinerend', schrijft hij. En Joost Zwagerman leverde een artikel over Saul Bellow ('Bellow deed met elke roman een gooi naar het allerhoogste, maar veronachtzaamde tegelijkertijd nooit de alledaagse morsigheid.') en The Life of Saul Bellow, de biografie van Zachary Leader. 'Leader is erudiet en scherpzinnig, maar moet terstond op een zelfhulpcursus voor uit de hand gelopen volledigheidsdwang,' vindt Zwagerman.

Vrij Nederland verschijnt elke woensdag, een selectie van de recensies is op vn.nl/boeken raadpleegbaar. Vrij Nederland is te koop bij het Nieuwscentrum.

En verder: Opzij

Marja Pruis en Femke van Wiggen besteden aandacht aan de genomineerden voor de Opzij Literatuurprijs. Over De hemel boven Parijs [e-book | leesfragment] van Bregje Hofstede schrijven zij: 'Hoe magisch-realistisch sommige passages ook zijn, Hofstede verliest nergens de grip op haar verhaal en weet haar lezers met vaste hand naar de ontknoping […] te leiden.' We zullen niet te pletter slaan van Nina Polak wordt 'een ernstige, grappige roman over grote levensvragen en kleine irritaties' genoemd [e-book | leesfragment | recensie]. Over De woongroep [e-book | leesfragment] van Franca Treur: 'Met deze op het eerste gezicht lichtvoetige zedenschets over heimwee naar een periode waarin idealisme en engagement nog heel gewoon waren, levert Treur een scherpe analyse van onze huidige tijd.' Kinderen van Brezjnev [e-book] van Sana Valiulina wordt 'een weinig opwekkend portret van haar eigen generatie' genoemd. En De Consequenties wordt beoordeeld als 'een rijke ideeënroman vol mooie beelden en verwijzingen naar filosofie en literatuur' [e-book | leesfragment | recensie].

In een interview met Lucia Jang over haar De sterren tussen zon en maan schrijft Femke van Wiggen dat het verhaal over Jangs vlucht uit Noord-Korea een 'indrukwekkend levensverhaal' is geworden. Daphne van Paassen recenseert verder De halfbroer van Nicolien Mizee [e-book | recensie], dat volgens haar het een 'kostelijk licht beschreven maar dramatisch verhaal is'. Maartje den Breejen noemt Hausfrau van Jill Alexander Essbaum 'pakkend, prettig kaal en op een bijtende manier geestig geschreven'. Over God sta het kind bij van Toni Morrison schrijft Van Paassen dat het 'een ongelooflijk rijk en ongemakkelijk boek' is [e-book | Engelse editie]. En Death Row Dollies van Linda Polman is 'goed geschreven onderzoeksjournalistiek', aldus Merel Blom [e-book].

'Gênant gewoon,' staat er boven het stukje van Femke van Wiggen over De schaamteloze passie van Mademoiselle S. [e-book | leesfragment]. 'Simone beschrijft hun "perversie" zo vaak en zo tergend eentonig, dat haar brieven snel vervelen,' stelt Van Wiggen. En Alies Pegtel gaat in op de essays van Leslie Jamison die verzameld zijn in de bundel Examens in empathie [e-book]. 'Jamison imponeert binnen deze decors met haar genadeloze zelfonderzoek.'

Opzij is verkrijgbaar bij ons Nieuwscentrum.

 

Delen op

€ 18,99
€ 7,99
€ 18,90
€ 14,99
€ 26,50
€ 10,00
€ 49,50
€ 13,50
€ 22,50
€ 21,99
€ 9,99
€ 16,90
€ 12,99
€ 18,99
€ 15,99
€ 27,99
€ 14,99
€ 18,50
€ 11,99
€ 17,95
€ 22,50
€ 31,50
€ 14,99
€ 18,99
€ 7,99
€ 18,90
€ 14,99
€ 26,50
€ 10,00
€ 49,50
€ 13,50
€ 22,50
€ 21,99
€ 9,99
€ 16,90
€ 12,99
€ 18,99
€ 15,99
€ 27,99
€ 14,99
€ 18,50
€ 11,99
€ 17,95
€ 22,50
€ 31,50
€ 14,99
MINDBOOKSATH : athenaeum