Tips filmboeken: met klassiek Hollywood, platteland in film en Warner Bros. (Januari 2015)

17 januari 2015

Filmtips van januari, met Hollywoods klassieke periode (Veronica Pravadelli), het platteland in film (Robert Fish) en de filmstudio's van Warner Bros. (Steve Bingen).

  • Classic Hollywood van de Italiaanse filmwetenschapster Veronica Pravadelli is een analyse van Hollywoodfilms tussen 1930 en 1960. Pravadelli wijst zes verschillende fases in deze ‘klassieke periode’ aan: van de geëmancipeerde vrouwen uit de ‘Transition Era’ en film noir, tot de familiemelodrama’s en filmmusicals die de traditionele jaren ’50 determineerden. In haar analyse gebruikt Pravadelli tekstuele analyse, psychoanalyse, feministische invalshoeken en uiteraard cinematografisch onderzoek, en toont ze Hollywoods klassieke periode op een nieuwe manier.
  • In Cinematic Countrysides schrijven academici in de geografie, film- en cultuurstudies over de invloed van het platteland op film. De nadruk in de sociale- en geesteswetenschappen lag in de afgelopen jaren vooral op de film en de stad, maar in deze bundel, samengesteld door Robert Fish, wordt het landelijke in films in relatie gebracht met grotere vragen over moderniteit, traditie, de natie en globalisatie. ‘From the expanse of the American great west to the mountainous landscapes of North Korea, Cinematic countrysides draws on a range of popular and alternative film genres to demonstrate how film texts come to prefigure expectations of rural social space, and how these representations come to shape, and be shaped by, the material and embodied circumstances of "lived" rural experience.’ Door de verrassende invalshoek van het platteland werpt dit boek een intrigerend licht op het begrip ruimte in film.
  • Warner Bros.: Hollywood’s Ultimate Backlot is een ode aan de legendarische filmstudio’s van de Amerikaanse filmproducent. De auteur, Steven Bingen, is filmhistoricus en ‘Hollywood insider’ en geeft met dit boek een uniek inkijkje in het kunstenaarschap, de politiek en de schandalen achter de geluidsdichte muren van Warner Bros.’ studio’s. ‘The Warner Bros Studio lot functions as a small city and is even more fascinating, glamorous, and outrageous than any of the stars or movies that it has been routinely minting for more than ninety years. Accompanied by stunning behind-the-scenes photos and maps and including a revealing backstory, this book is your ticket to a previously veiled Hollywood paradise.

Als beste filmboeken van 2014 tipten wij:

  • In Mirror & Pomegranate is werk uit de privé-archieven van filmmakers Andrey Tarkovsky en Sergei Parajanov samengebracht. Het boek bestaat uit polaroids die tussen 1979 en 1984 in Rusland en Italië zijn gemaakt - van privéfoto’s van Tarkovsky en zijn familie tot romantische landschapsbeelden - die in het boek worden gepaard aan fotocollages en ander werk van Sergei Parajanov, de vernieuwende en controversiële filmmaker uit de Sovjet-Unie. De vriendschap tussen de twee filmmakers begon toen zij elkaar in 1970 in Kiev ontmoetten. Tarkovsky zei over Parajanov: ‘When an idea strikes him, he does not engage in planning, arranging, or estimating how to do it in the best possible way. The emotion that triggered creation turns into something finite without a single drop spilled. It gets through in its original pureness, spontaneity, and naiveté.’
    Bekijk hier een fragment uit Parajanovs film The Legend of the Suram Fortress:
  • I Used to be in Pictures is een ontroerend plaatjesboek over de Gouden Eeuw van Hollywood en de filmsterren uit deze tijd die in de vergetelheid zijn geraakt. Austin en Howard Mutti-Mewse, de tweeling achter dit boek, begonnen op hun twaalfde met het schrijven van fanbrieven naar filmsterren als Katherine Hepburn en Shirley Temple en werkten zich op die manier de betoverende wereld van de zwart-witfilm in. In het boek hebben ze verhalen, foto’s en hun eigen brieven verzameld die een intrigerend beeld schetsen van de filmwereld waar zij duidelijk veel bewondering voor hebben.
  • Altman is een eerbetoon aan Robert Altman, de legendarische Amerikaanse regisseur van films als Mash en Nashville. Dit boek vormt een compleet beeld van het leven en werk van de invloedrijke en veelzijdige regisseur, geïllustreerd met nog nooit verschenen materiaal uit Altmans privéarchieven. Altmans weduwe Kathryn Reed Altman heeft het boek samen met Giulia D’Agnolo Vallan samengesteld en Martin Scorcese schreef de introductie. Bekijk hier een interview met Robert Altman door Elvis Mitchell: 

Delen op

€ 28,50
€ 32,50
€ 28,50
€ 32,50
MINDBOOKSATH : athenaeum