Tips literatuurwetenschap, met: Peter Gay, Chris Laoutaris en Naomi S. Baron (maart 2015)

14 maart 2015

Nieuwe tips literatuurwetenschap met Peter Gay over de Romantiek, Chris Laoutaris over Shakespeares nemesis en Naomi Baron over digitaal lezen.

  • Why the Romantics Matter van de gerenommeerde historicus Peter Gay is het nieuwste deel uit de reeks 'Why X Matters' van Yale University Press. In Why the Romantics Matter komt Gay met een nieuwe definitie van romanticisme en schrijft hij op een uitnodigende manier over de immense verrichtingen van romantische schrijvers en kunstenaars. 'With his usual deft, even chatty style, Peter Gay leads us through the paradoxes of the major European Romantics and documents their impact on Modernism. There is no page in his book that is not thoughtful and witty,' aldus Geoffrey Hartman, schrijver van The Eighth Day: Poems Old and New.
  • 'Laoutaris delves into all this with immense gusto, introducing his readers to a dizzying cast of characters and approaching his subject from myriad different angles. There are times when his enthusiasm runs away with him. His claim that Lady Russell was a spy who played a part in"some of the greatest conspiracies ever to have rocked the English throne" is, I think, hyperbolic. Even so, thanks to Chris Laoutaris's impressive research, this largely forgotten figure emerges as a woman of great erudition, determination and courage, scarcely less remarkable than her namesake and contemporary Elizabeth I,' schrijft Anne Somerset van Literary Review over Shakespeare and the Countess van Chris Laoutaris.
  • Wat is nu precies het verschil tussen het lezen in een boek en van een scherm? Begrijpen we teksten op papier nu juist wel of niet beter? In Words Onscreen probeert linguïste Naomi S. Baron deze vragen te beantwoorden. Nature noemde het boek al een 'thoughtful study' en Stuart Kelly van Scotland on Sunday schreef er onder meer: 'this is one of the few books to address the question without resort to such clichés as "I can't smell an ebook".'

Eerder tipten we:

  • In de reeks Querido Academie verscheen Het schrijven van een roman [e-book] van schrijver en literatuurcriticus Arie Storm, waarin de lezer ‘stap voor stap wordt ingewijd in de geheimen van de literatuur’. Ezra de Haan recenseerde Storms ‘cursusboek’: ‘Natuurlijk is dit boek voor de beginnende schrijver de moeite waard. Al met al is Het schrijven van een roman een vlot geschreven inleiding op de kunst van het schrijven.’
  • In dezelfde reeks van Querido Zelf uitgeven [e-book] van Maarten Carbo waarin de boekverkoper, redacteur en uitgever uitlegt hoe het zelf uitgeven van een boek in zijn werk gaat. ‘Waar moet je op letten, welke valkuilen moet je vermijden, welke kansen kun je grijpen? Welke wegen zijn er naar boekhandels en media? Naar, wie weet, de top tien?’ Aan de hand van tien overzichtelijke hoofdstukken die chronologisch het uitgeefproces doorlopen, leidt Carbo de potentiële auteur door de boekenwereld.
  • American Pulp [e-book] tells the story of the midcentury golden age of pulp paperbacks and how they brought modernism to Main Street, democratized literature and ideas, spurred social mobility, and helped readers fashion new identities.’ Paula Rabinowitz schetst in haar uitgebreid geresearchte boek een beeld van de Amerikaanse samenleving van tussen 1930 en 1960 aan de hand van de indringende kaften en inhoud van pulppaperbacks uit die tijd. De auteur schreef over haar top vijf in het pulpgenre in The Wall Street Journal en Princeton University Press publiceerde het eerste hoofdstuk van American Pulp.
  • Naar aanleiding van het honderdjarig jubileum van Vanity Fair verschijnt Bohemians, Bootleggers, Flappers & Swells: een verzameling van de meest toonaangevende bijdragen uit de vroege jaren van het tijdschrift (1913-1936). Met essays van F. Scott Fitzgerald, Thomas Mann, John Maynard Keynes en Aldous Huxley, korte verhalen van Thomas Burke en Colette, en poëzie van Dorothy Parker, Gertrude Stein en Langston Hughes, is dit een prachtige weerspiegeling van de enorm veranderlijke tijd waarin deze stukken zijn geschreven. Zoals Graydon Carter, Vanity Fairs hoofdredacteur, in de introductie schrijft: ‘Everyone — from statesmen to sandhogs — was trying to get their head around the latest theories of Freud and Einstein; and the bible for the smart set was Vanity Fair.’ Hij licht het boek toe in een interview met CBS News:
  • Robert M. Dowling komt met een biografie over Nobelprijswinnaar Eugene O’Neill (Eugene O’Neill), waarin het onstuimige leven van de toneelschrijver en zijn diepgaande invloed op Amerikaans theater naar voren worden gebracht. Aan het leven en werk van O’Neill zijn al tientallen biografieën gewijd, waar deze de anderen lijkt de ontstijgen in de hoeveelheid details. Kirkus Review schrijft: ‘Although O’Neill claimed he was a “tragic optimist,” Dowling’s sympathetic, comprehensive portrait reveals a man beset by self-hatred and despair, struggling—and failing—to find salvation.’

Delen op

pro-mbooks1 : athenaeum