Lisa Taddeo, Robbert Welagen, Louis van Paridon (de boekbesprekingen in de week van 10 juli 2019)

15 juli 2019
| | | | | | | | | | | | | | | | | | |

Onze wekelijkse samenvatting van de recensies in kranten en tijdschriften waarin deze week onder meer aandacht voor Lisa Taddeo, Louis van Paridon en Robbert Welagen, en verder: Marian Donner, Fernando Pessoa (Trouw), Özcan Akyol, Neeltje Maria Min, Sylvia Witteman, Midas Dekkers, Frits Abrahams (de Volkskrant), Jo Nesbø, Marijke Schermer en zomerboeken (Het Parool), J.M. Coetzee, Maja Haderlap, Oscar Garschagen, Annemiek Recourt (NRC Handelsblad), Nescio en optimistische boeken (De Groene Amsterdammer).

Oudere afleveringen van deze rubriek zijn te raadplegen in ons archief. Tussen rechte haken staan de redactionele items op Athenaeum.nl.

 

In De Verdieping bij Trouw: Henny de Lange over Hollandse helden in de jaren 60. Het kleurenarchief van Louis van Paridon, onder redactie van Rianne van Dijck. Paridon 'was geen nieuwsjager, maar kreeg wel ongeveer iedereen die bekend was voor zijn lens'. Het boek 'is maar een kleine greep uit zijn omvangrijke oeuvre, waarvan het grootste deel nog altijd in die boerenschuur ligt. Maar wat een heerlijk weerzien is het met de toenmalige sporthelden, sterren uit de toneel- en televisiewereld en beroemde schrijvers'.

En in de Tien Geboden van Arjan Visser: Marian Donner (Zelfverwoestingsboek). Onder 'Eer uw vader en uw moeder': 'Mijn moeder was de wet thuis – "Ik waarschuw maar één keer" – maar ze liet me in de buitenwereld vrij, keurde mijn keuze voor een vaag schrijverschap in de marge niet af terwijl ze wel grotere dromen over mijn toekomst had gehad.' Onder 'Gij zult niet doodslaan': 'Mag je jezelf verwoesten? Dat is een interessante vraag... eigenlijk niet hè? Of toch wel? Dit is mijn lichaam, ik mag het tatoeëren, ik mag er piercings in doen en ik mag net zoveel roken en drinken als ik wil.'

In de zomer transformeren Letter & Geest en Tijd in Zomertijd, een bijlage die meer lifestyle dan boeken is. Maar het levert nieuwe journalistieke vormen op. Zo dook Jann Ruyters in de Santa Justa in Lissabon, een kerk die Rachel Cusk in Kudos [fragment | onze recensie] noemt. Ruyters citeert uitgebreid, en besluit: 'Het is de taak van de kunstenaar ons oog te richten op het lijden dat we liever niet hardop erkennen, filosofeert Rachel Cusk. Kunst dient de waarheid, en dient daarom ook de duisternis in het licht te zetten. Wie weet wordt het bezichtigen van de gepijnigde en niet perfect gerestaureerde Notre Dame alleen maar nog indrukwekkender.'

Ger Leppers portretteert J. Rentes de Carvalho, ooit populair in Nederland, nu in zijn vaderland. 'Maar rond 2008 keerde voor de schrijver het tij – in twee opzichten. In Nederland raakte hij plotseling uit de gratie bij zijn uitgever [...]. Maar even plotseling als het in Nederland eb werd, zette in Portugal de vloed door. De dichter, journalist en voormalig minister van cultuur Francisco José Viegas was er aan het hoofd komen te staan van de prominente uitgeverij Quetzal. Hij was al jarenlang een bewonderaar, en besloot alle boeken van Rentes de Carvalho uit te brengen, in fraai verzorgde edities.'

Janita Monna las Pessoa, Een spoor van mezelf. Een keuze uit de orthonieme gedichten. 'De verzen ademen melancholie, eenzaamheid, zinloosheid, ze zingen en somberen. [...] Maar ook in deze orthonieme gedichten bleef de dichter zijn spel spelen. Pessoa, de man van de vele maskers, gaf zich ook hier niet bloot.'

'Wat lezen onze recensenten zelf graag?' Inge Schilperoord komt met dierenboeken. 'Tegenwoordig bevredig ik mijn fascinatie vooral via boeken. Boeken die mij iets leren over hoe het is om een dier te zijn. Met als absoluut hoogtepunt Leven als een beest.' Plus: Jan van Mersbergens De ruiter [fragment], Elvis Peeters' Jacht en Michaïl Boelgakovs Hondenhart.

Verder:

  • Laura van Baars over Suzanne Vermeers Hittegolf: 'Aardig aan dit boek is dat het slachtoffer een groot deel van het verhaal nog leeft en dat we haar leren kennen als een sympathieke, hardwerkende vrouw die graag hogerop wil.'
  • Paul van der Steen over Lieke Noorman, Portugal! Portugal! Portugal! Een tijdreis van noord naar zuid: 'Bijzondere inkijkjes op in het leven van alledag in verschillende delen van Portugal,' maar 'Noormans verhalen [missen] soms dwingende urgentie'.
  • Signalementen van Irvin D. Yaloms Het raadsel Spinoza en Gerrit Komrij's Een zakenlunch in Sintra en andere Portugese verhalen.
  • Ger Leppers over Antonio Lobo Antunes' Fado Alexandrino, bij gelegenheid van Lobo Antunes' opname in de Pléiade: 'De kracht van het boek schuilt vooral hierin, dat Lobo Antunes een vlijmscherp oog heeft voor al het knullige in het dagelijks leven, en dat daarbij juist uit de scherpte van de waarneming het mededogen blijkt met de kwetsbaarheid van zijn voortmodderende personages.'

De recensies van Trouw verschijnen elke zaterdag in Letter en Geest, en zijn voor abonnees te raadplegen op trouw.nlTrouw is te koop bij het Nieuwscentrum. 

Lisa Taddeo, Robbert Welagen, Louis van Paridon (de boekbesprekingen in de week van 10 juli 2019)

Delen op

€ 21,50
€ 17,50
Kudos | Rachel Cusk | 9789403132402
€ 20,99
Kudos | Rachel Cusk | 9789403141107
€ 9,99
Kudos | Rachel Cusk | 9780571346721
€ 11,99
Kudos | Rachel Cusk | 9780571346646
€ 18,99
Being a beast | Charles Foster | 9781781255353
€ 11,99
De ruiter | Jan van Mersbergen | 9789059366657
€ 12,99
De ruiter | Jan van Mersbergen | 9789059366664
€ 9,99
Jacht | Elvis Peeters | 9789057597510
€ 18,00
Jacht | Elvis Peeters | 9789057597589
€ 4,99
Hondehart | Michail Boelgakov | 9789041712691
€ 10,00
Hittegolf | Suzanne Vermeer | 9789400510722
€ 8,99
Hittegolf | Suzanne Vermeer | 9789044974881
€ 6,99
Het raadsel Spinoza | Id Yalom | 9789460035685
€ 9,99

In het zaterdagkatern van de Volkskrant doet Greta Riemersma deze week middels een interview uit de doeken hoe uitgever Mai Spijkers (64) en Özcan Akyol (of: Eus, 35) vrienden zijn geworden. 'Akyol: "We zijn allebei gevoelig. Dat zou je niet zeggen, maar ik denk dat Mais teleurstelling daarmee te maken heeft. Hij geeft alles, zijn aandacht, zijn geld, en dan verwacht hij dat het wederkerig is. Vaak is dat niet het geval. Daar lopen wij alle twee tegenaan en daarom ga ik überhaupt geen vriendschappen meer aan. Ik weet toch dat niemand kan voldoen aan mijn eisen. Als ik onvoorwaardelijk loyaal ben, verwacht ik dat terug." [...] "Eus had mijn buurjongen kunnen zijn", zegt Spijkers. "Klopt", zegt Akyol. ‘We komen allebei uit de sociale onderklasse en we zijn allebei jongens van de straat."'

Verderop een interview met Neeltje Maria Min, afgenomen door Arjan Peters, naar aanleiding van het boekje Tekeningen, waarin Min voor het eerst haar tekeningen met de buitenwereld deelt:

'"Een uitgever heeft ze eerder dit jaar bekeken, die tekeningen. Die wilde ze publiceren, maar dan met gedichten erbij. Dat doe ik niet. Daar heb ik geen zin in. Dan worden het plaatjes bij teksten, en dat vind ik vergezocht. Het zijn gewoon tekeningen. Er is een kleine expositie in de Eerste Bergensche Boekhandel, waar ik al mijn hele leven kom, en die geven er ook een boekje bij uit. Zonder teksten van mij. De titel is toen eerst, dat is plat Bergens voor: niet heel lang, maar zeker niet kort geleden."
In stilte blader ik [Arjan Peters] en kijk aandachtig.
Min: "Nu moet jij zeggen: je moet ermee doorgaan!"'

Elma Drayer besprak met gematigd enthousiasme Lisa Taddeo's Drie vrouwen. 'Al met al zijn de portretten van Lina, Sloane en Maggie als de verhalen die je zoal aantreft in de betere vrouwenglossy: altijd fijn om te lezen, wijzer word je er zelden van,' aldus Drayer.

'Zes Nederlandse auteurs spraken op ons verzoek met wetenschappers en schreven naar aanleiding daarvan een kort verhaal voor de serie Dit is de toekomst.'  Het eerste deel van 'Dit is de toekomst' is afgetrapt. Schrijver Hannah Bervoets schreef naar aanleiding van een gesprek met Leo Kouwenhoven over de quantumcomputer het korte verhaal 'Superpositie'.

In de zomereditie van Volkskrant Magazine een interview met schrijvers Sylvia Witteman, Frits Abrahams en Midas Dekkers over hun voorliefde voor katten, en het schrijven erover: 'Veel mensen vinden het prachtig als je over dieren schrijft, maar dat moet je niet misbruiken door er weeë shit over te maken. Hetzelfde geldt voor schrijven over kinderen. Ik heb collega’s, ik zal hun naam niet noemen, bij wie ik echt over mijn nek ga als ze over hun kinderen schrijven. Je moet dat netjes doen en niet sentimenteel,' adviseert Sylvia Witteman. En Paul Onkenhout bekeek en las Hollandse helden in de jaren 60. Het kleurenarchief van Louis van Paridon, onder redactie van Rianne van Dijck: 'Op het breekpunt van een oude en een nieuwe tijd kon Van Paridon zich meten met zijn meest talentvolle collega’s, zo blijkt. Het boek is daarom ook een krachtig eerbetoon aan een vergeten fotograaf, een vakman die een heerlijk, afgerond oeuvre naliet.'

Karolien Knols ten slotte ging op pad met Belgische schrijver Koen Peeters, van wie dit jaar Kamer in Oostende uitkwam. Hij zegt over de stad: ‘Oostende is de stad van de zelfportretten. Dat komt door de zee. Die weerspiegelt jouw gemoedstoestand. Hier kom je jezelf tegen.’

De boekrecensies van de Volkskrant verschijnen elke zaterdag in Boeken, en zijn te raadplegen op Volkskrant.nl/boeken - een selectie is slechts voor abonnees toegankelijk. De Volkskrant is te koop bij het Nieuwscentrum.

Eus | Özcan Akyol | 9789044626391
€ 12,99
Drie vrouwen | Lisa Taddeo | 9789038807195
€ 21,50
Kamer in Oostende | Koen Peeters | 9789403160504
€ 23,99
Poes en Poot | Midas Dekkers | 9789046705070
€ 12,50
Eus | Ozcan Akyol | 9789044621419
€ 5,99
Drie vrouwen | Lisa Taddeo | 9789038807201
€ 12,99
Kamer in Oostende | Koen Peeters | 9789403161402
€ 12,99

het Parool sluit deze week hun lijst zomerboeken af:

  • Het rood en het zwart van Stendhal is volgens Dries Muus 'Prikkelend en onweerstaanbaar vanaf de eerste pagina, aangrijpend en inzichtelijk tot aan het hartverscheurende einde.'
  • Verder laat hij zich adviseren door recensies uit The New York Times en The Guardian, en kiest Taffy Brodesser-Akners Fleishman is in Trouble als debuut dat vermoedelijk 'tot dé titels van deze zomer behoort'.
  • Tot slot koopt hij Sweet Sorrow, de nieuwste van bestsellerauteur David Nicholls. 'Blind kopen. Verrukt lezen', is wat Muus verwacht.
  • John Jansen van Galen gooit het over een ander boeg en leest de drieduizend pagina's tellende 'fenomenale biografie' The Years of Lyndon Johnson door Robert Caro, waarvan vooral het tweede deel 'een ware thriller' is.
  • Maar één biografie is niet genoeg voor de liefhebber. Dus hùp: Anne-Marie Mreijens De rode jonker. De eeuw van Marinus van der Goes van Naters gaat ook de koffer in. 'Als je hem interviewde in zijn villaatje aan de Konijnenlaan te Wassenaar kreeg je ’s morgens om half twaalf al sherry. Van zo’n man wil ik wel een levensbeschrijving lezen', zegt Van Galen daarover.
  • Tot slot nog een poëziebundel voor in het voorvak, maar wel één van een schrijver die flink wortelt in de Russische historie. Anna Achmatova 'werd door Stalin tot zwijgen gedrongen, maar ruim een halve eeuw na haar dood spreekt ze indringend tot ons; ze kan je tot tranen toe bewegen' door haar postuum uitgegeven bundel De dag veinst de nacht te zijn.
  • Hans Knegtmans koos Michael Connelly's In de stilte van de nacht, 'volgens bijna alle kenners de beste misdaadauteur van dit moment.'
  • Ook de debuutroman van Ellen de Bruin mag mee. 'Ze kan ook het romangenre met flair aan', zegt Knegtmans over Onder het ijs.
  • Scandinavische auteurs zijn in trek. Ook bij Hans Knegtmans. Jij alleen van Zweedse Ninni Schulman belooft 'een psychologische thriller met een ongewone insteek'.
  • Peter de Brock kiest als liefhebber van de Tour de France De rivalen van Merckx van Filip Osselaer uit als een zomerboek.
  • Verder nog het 'genuanceerder[e] beeld van de "meest verguisde vrouw uit de vroege Nederlandse geschiedenis" die begin 1571 door de Nassaus werd vastgezet op verdenking van overspel', geschetst door historicus Femke Deen in het boek Anna van Saksen [fragment].
  • Ook Simon Winders Lotharingia mag mee: 'Voor wie na De Bourgondiërs [fragment | onze recensie] van Bart Van Loo niet uitgelezen raakt over het eeuwenlang betwiste gebied tussen het Juragebergte en de ­Lage Landen.'
  • De 'reeks lichte, inspirerende en vaak geestige beschouwingen over dagelijkse levenskunst' uit Marja Pruis'Oplossingen. Het leven, mijn handreiking helpt Thomas Verbogt de zomer door.
  • Net als de Verzamelde werken van Tsjechov: 'Om niet te vergeten hoe het moet, een verhaal onmiddellijk tot leven brengen.'
  • Met Dichter van Remco Campert onderhoudt Verbogt een speciale relatie. Het boek ligt niet alleen op bureau en nachtkastje, maar gaat ook in reiseditie mee. 'Als ik mijn koffer uitpak in den vreemde en het boek op een stoel leg, denk ik altijd: wat er ook gaat gebeuren, dit is er tenminste. En dan lees ik een gedicht.'
  • Marjolijn de Cocq begint vol goede moed aan Johan Harstads Max, Mischa & het Tet-offensief [fragment | onze recensie | toelichting door de vertalers], deze zomer: 'Ik was nog niet aan de 1200 pagina’s toegekomen – deze zomer moet het lukken.'
  • Daarnaast leest ze The Handmaid’s Tale van Margaret Atwood op haar 'televisieloze kampeervakantie', zodat de succesvolle serie niet gebingewatcht hoeft te worden.
  • Ook met De vlecht van Laetitia Colombani kun je de Cocq voor haar tent zien zitten: 'Leest als een film, is de aanbeveling. Wórdt ook een film,' aldus de Cocq vanaf haar klapstoel.

Ook in het Parool: een uitgebreid interview met Deense thrillerauteur Jo Nesbø, die voor de twaalfde keer rechercheur Harry Hole laat opdraven in zijn nieuwste thriller Het mes. '“De kans dat iemand in Oslo wordt vermoord is in mijn boeken vele malen groter dan in het echte leven,” zegt hij, als hij is gaan zitten [aan het tafeltje van restaurant Eik in Oslo]. “Misschien dat Harry Hole door het oplossen van die moorden de misdaad in het echte leven bezweert.”' Dan nog de recensies:

Lisa Taddeo's Three Women is vertaald naar Drie vrouwen, maar Dirk-Jan Arensman is er niet erg over te spreken: 'Dat deze vrijwel alleen uit negatieve ervaringen opgetrokken casussen veel algemeen geldigs over vrouwelijke begeerte zeggen, maakt Taddeo nauwelijks aannemelijk,' aldus Arensman. Marijke Schermer doet het beter bij de Parool recensent: Marjolijn De Cocq noemt als voorbeeld het hoofdstuk 'Afgrond' uit Liefde, als dat het is [fragment] 'een loepzuivere analyse van het verloop van liefde.'

Antoinette van Robbert Welagen kan de goedkeuring van Maarten Moll wegdragen: 'Welagen [laat] de lezer ronddolen in zijn korte, meerduidige roman, die daardoor heel rekbaar is.'

En Hans Knegtmans over Ultiem Bewijs van Peter James: 'De auteur toont zich een geroutineerde plotter, en voor in het vliegtuig en/of het vakantiehuisje is dit boek geen slechte keus. Tenzij de lezer hecht aan doordacht en creatief taalgebruik, dan moet hij niet bij James wezen,' aldus Knegtmans.

Plus: Peter de Brock over Hollandse helden in de jaren 60. Het kleurenarchief van Louis van Paridon, onder redactie van Rianne van Dijck: 'Een waardevolle blik op het Amsterdam van toen; geschiedschrijving in beelden.' 

De boekrecensies van Het Parool verschijnen elke zaterdag. Het Parool is te koop bij het Nieuwscentrum.

Het mes | Jo Nesbo | 9789403146003
€ 22,99
Drie vrouwen | Lisa Taddeo | 9789038807195
€ 21,50
Antoinette | Robbert Welagen | 9789038807430
€ 17,50
Ultiem bewijs | Peter James | 9789026146626
€ 22,50
Het mes | Jo Nesbo | 9789403163802
€ 12,99
Drie vrouwen | Lisa Taddeo | 9789038807201
€ 12,99
Antoinette | Robbert Welagen | 9789038807447
€ 9,99
Ultiem bewijs | Peter James | 9789026146633
€ 12,99
Het rood en het zwart | Stendhal | 9789020415728
€ 17,50
Het rood en het zwart | Stendhal | 9789020414677
€ 6,99
Sweet sorrow | Nicholls, David | 9781444715415
€ 18,99
The Path to Power | Caro, Robert A. | 9780679729457
€ 25,99
Passage of power | Robert A. Caro | 9780375713255
€ 22,99
De rode jonker | Anne-Marie Mreijen | 9789089533395
€ 25,00
Onder het ijs | Ellen de Bruin | 9789044634457
€ 20,99
Onder het ijs | Ellen de Bruin | 9789044634464
€ 11,99
Jij alleen | Ninni Schulman | 9789402702453
€ 18,99
Jij alleen | Ninni Schulman | 9789402757798
€ 12,99
Anna van Saksen | Femke Deen | 9789045024721
€ 34,99
Anna van Saksen | Femke Deen | 9789045024738
€ 12,99
Lotharingia | Simon Winder | 9789000348459
€ 34,99
Lotharingia | Simon Winder | 9789000348466
€ 14,99
Lotharingia | Simon Winder | 9781509803286
€ 18,99
De Bourgondiërs | Bart van Loo | 9789403139005
€ 34,99
Bourgondiërs | Bart van Loo | 9789403145402
€ 11,99
Oplossingen | Marja Pruis | 9789038806594
€ 21,99
Oplossingen | Marja Pruis | 9789038806600
€ 12,99
Dichter | Remco Campert | 9789023497141
€ 25,00
Dichter | Remco Campert | 9789023469643
€ 41,99
Dichter | Remco Campert | 9789023443056
€ 14,99
Handmaid's tale | Margaret Atwood | 9780099740919
€ 11,99
De vlecht | Laetitia Colombani | 9789026348419
€ 11,00
De vlecht | Laetitia Colombani | 9789026340390
€ 9,99

'Grote delen van het boek zijn trefzeker geschreven. Taddeo maakt slim gebruik van literaire technieken,' schrijft Judith Eiselin over Lisa Taddeo's Drie vrouwen. Maar: 'Hiertegenover staan evenzovele missers.' En: 'Naar Europese begrippen is Drie vrouwen niet bijzonder gewaagd.' Ze las ook E.L. James' The Mister: 'Veel seksistischer dan deze roman wordt het niet.' Om haar stuk te besluiten met de verzuchting: 'Waar zijn de diverse feministische golven nou eigenlijk naartoe gespoeld?'

Nynke van Verschuer las J.M. Coetzees De oude vrouw en de katten [fragment | onze recensie]. 'Coetzees verhalen,' schrijft ze, 'zijn [...] van de grootste klasse. Met een minimum aan pennenstreken trekt Coetzee een gelaagde gezinsdynamiek op, vol tegenstrijdige gevoelens. Het alledaagse gekibbel tussen Costello en haar kinderen verraden een peilloos gezamenlijk verleden, waarin geen woord meer onschuldig in de mond genomen kan worden.' Ze was aansluitend ambivalent over Hans Achterhuis' Coetzee. Een filosofisch leesavontuur: 'Hoe informatief ook over de teksten waar Coetzee meer en minder expliciet naar verwijst, voor de lezer die mondjesmaat bekend is met het werk van Coetzee liggen vele plotspoilers op de loer; de lezer die de romans eerder las, blijft verweesd achter.'

Vijf sterren van Michel Krielaars voor Maja Haderlaps roman De engel van het vergeten. 'Haderlap bouwt haar indrukwekkende verhaal fragmentarisch op en volgt daarbij de chronologie van het leven van haar vertelster,' schrijft hij, en: 'Haderlap heeft dat streven [om een eigen leven te beginnen] schitterend verwoord, in een speelse en rijke roman die nog lang blijft naklinken.'

Ingrid d'Hooghe dan, over Oscar Garschagens De Chinese Droom. Wedergeboorte van een ongenaakbare supermacht: 'Hij geeft geen analyse van de ontwikkelingen in China, maar schetst met scherpe pen een caleidoscopisch beeld van het land en zijn vele tegenstellingen.' En Arnold Heumakers over Annemiek Recourts Moralist van de ontrouw. Jan Greshoff (1888-1971) [fragment], 'die met veel empathie en historisch besef is geschreven, zonder dat het een hagiografie is geworden. Greshoffs portret maakt een alleszins faire indruk'. Met een kanttekening: 'Soms wordt het in al zijn gedetailleerdheid iets te veel van het goede, al biedt de levendige stijl krachtig tegenspel.'

Korter:

  • Rob van Essen over Leo Benedictus, Wie zwijgt: 'Benedictus bouwt zijn roman knap op. [...] De preoccupatie van de verteller met Frances culmineert in een gruwelijke scène, die grote impact heeft omdat je het ondanks alles toch niet zag aankomen.'
  • Ellen de Bruin over Elizabeth Gilbert, Stad van meisjes, 'een ode aan vrouwen': 'Wat een vrolijk, sprankelend, lief, wijs boek. [...] In Stad van meisjes vangt Gilbert de historische tijdgeest met een lichtheid die zoiets makkelijk doet lijken.'
  • Thomas de Veen over Robbert Welagen, Antoinette: 'Welagens secure stijl maakt de gevoelens van de geliefden knap voelbaar, hun teleurstelling, hoop, jaloezie, eenzaamheid. Maar opnieuw werkt de combinatie van verhaallijnen niet helemaal.'
  • Roos van Rijswijk over Marc-Uwe Kling, Qualityland: 'Qualityland is dan ook, onbevredigde huiverdrang even terzijde, een best vermakelijk boek. De vaart zit erin (Kling heeft zich niet bepaald voor stilistische uitdagingen gesteld), en soms kun je heus even gniffelen.'

De boekrecensies van NRC Handelsblad verschijnen elke vrijdag in Boeken, en zijn voor abonnees te raadplegen op Nrc.nl. NRC Handelsblad is te koop bij het Nieuwscentrum.

Deze week in De Groene Amsterdammer gaat 'De mannenleeslijst' over Nescio. Rob van Essen herlas Titaantjes voor u. Het zette hem aan het denken over het begrip 'leeftijd': 'Hoe jong Nescio was toen hij dit verslag schreef van een ontgoocheling die ook zíjn ontgoocheling was [...], nog net geen dertig. Je hebt de indruk dat een ouwelijke man op zijn leven terugkijkt, en dat is ook zo, alleen is die man geen zestig, maar in de bloei van zijn leven. Het is onvoorstelbaar, want nu doen we veel langer over onze adolescentie.'

In deze zomereditie van de Groene ook een zomerse leeslijst. De Groene-medewerkers kozen dertien optimistische titels uit:

  • Femke Essink gaat van start met Leanne Shaptons Swimming Studies. Ze ontleende een bemoedigende gedachte aan het boek: 'Hoe goed of slecht iets gaat, er is altijd de oefening om op terug te vallen - een gecontroleerde ademhaling, een ritmische slag.'
  • Jan Postma dan, hij noemt Jenny Diski's A View from the Bed and Other Observations: 'Zo slim en lichtvoetig dat je al lezende merkt hoezeer je ervan opvrolijkt.'
  • Gevolgd door Alfred Schaffer, die zegt: 'Een lastig boek, dat zeker, maar dat zijn de beste,' om The Sellout van Paul Beatty aan te raden.
  • Graa Boomsma haalt een zin aan uit The Journal of Albion Moonlight van Kenneth Patchen: '"Elke dag begin ik een nieuw leven. Er gaat een eindeloze stoet mensen door me heen. Wie ben ik op dit ogenblik?" Zo'n inzicht is het begin van vreugdevolle flexibiliteit,' aldus Boomsma.
  • Gedichten voor de zomerliefde dan, getipt door Lodewijk Verduin. 'Als geen ander weet O'Hara de schoonheid van het wereldse te vatten en het extatische van verliefdheid over te brengen', schrijft Verduin over de bundel Selected Poems van Frank O'Hara.
  • Cyrille Offermans loopt warm voor Jan Hunins Dit land is mijn land : 'Hunin beschikt , behalve over een soepele stijl, over een onuitputtelijke dosis (zelf)ironie,' schrijft hij tevreden.
  • 'Hoe vaak zijn romans nou werkelijk komisch, opmonterend,' vroeg Thomas Heerma van Voss zich af. Hij vond het antwoord in De geschiedenis van mijn kaalheid van Marek van der Jagt.
  • Miranda July's Het kiest jou, gekozen door Basje Boer is 'Een geruststellend rond verhaal, een boek dat warm en grappig en ontroerend is, en helemaal July.'
  • Kees 't Hart wordt altijd vrolijk van Walt Whitmans Leaves of Grass: 'Ineens wil ik overal luiken opengooien, zonlicht binnen laten stromen en heb ik de illusie dat ik overal opnieuw naar zou kunnen kijken.'
  • 'Het tegendeel van doemdenken is misschien niet alleen optimisme, maar ook 'licht denken', filosofeert Christiaan Weijts er op los naar aanleiding van het lezen van The Game [onze recensie] van Allessandro Barrico.
  • Fiep van Bodegom weet wel wat ze moet doen als ze er even tussenuit wil: 'Er is weinig zo behulpzaam om het dagelijks leven in een ruimer perspectief te bezien als lezen over de beslommeringen van meer dan duizend jaar geleden,' verzucht ze na het lezen van Sei Shōnagons Het hoofdkussenboek [toelichting door de vertaler].
  • Niña Weijers koos J.D. Salingers Raise High the Roof Beam, Carpenters omdat het kenmerken van een klucht heeft. 'En als je daar niet vrolijk van wordt, is er nog altijd de stijl, die zo perfect laat zien waarom echt goede literatuur altijd balanceert op de rand van helderheid en mysterie, luchtigheid en bittere ernst.'
  • Marja Pruis las Young Jane Young van Gabrielle Zevin. 'Een scherpe satire over seksuele mores en slutshaming in tijden van internet, een heerlijk boek dat zich laat weghappen als een suikerspin maar een onverwachte bite heeft,' sluit Pruis de zomerlijst af.

De Groene Amsterdammer is elke woensdag al te koop bij het Nieuwscentrum. Athenaeum Boekhandel verzorgt de boekverkoop voor de website van De Groene

MINDBOOKSATH : athenaeum