Margaret Atwood, Elma Drayer, Martin Michael Driessen, Benjamin Moser (de boekbesprekingen in de week van 10 september 2019)

16 september 2019
| | | | | | | | | | | | | | | | | | |

Onze wekelijkse samenvatting van de recensies in kranten en tijdschriften, met deze week: Margaret Atwood, maar ook Elma Drayer, Martin Michael Driessen en Benjamin Moser, en verder: Stephen Fry, Guus Middag (Trouw), Jonathan Safran Foer, Jeanette Winterson, Bas von Benda-Beckmann (de Volkskrant), Peter Römer, Maarten 't Hart, Wim Pelt (Het Parool), Ocean Vuong, Wim Voermans, Mischa Andriessen, Aletta Jacobs (NRC Handelsblad), Chuck Palahniuk en Huib Modderkolk (De Groene Amsterdammer).

Oudere afleveringen van deze rubriek zijn te raadplegen in ons archief. Tussen rechte haken staan de redactionele items op Athenaeum.nl.

 

In Trouw voorpublicaties uit Naomi Kleins nieuwe boek Brand. Een vurig pleidooi voor een nieuwe groene politiek, dat volgende week verschijnt, en uit Bert Keizers Reis om de dood. Van As tot Ziel. En recensies: Janita Monna las Guus Middags essaybundel De wereld is weer plat, ja. 'Het zijn prettig onmodieuze stukken, maar uiteindelijk had Middag mij misschien net iets meer mogen laten zien waar die gedichten hém nu raakten,' schrijft ze daarover.

Maar de meeste ruimte krijgt Benjamin Mosers biografie Sontag. Haar leven en werk [fragment]. 'Verrassingen zijn er genoeg, onthullingen niet echt,' schrijft Jann Ruyters. Maar dat staat een positief oordeel niet in de weg. 'Het is sowieso indrukwekkend hoe Moser dit volle leven omvat zonder makkelijke oordelen en zonder de lezer te verliezen. Sontag was goed in bewonderen maar Moser is dat ook. Het zijn de grote bewonderaars die de kunst voor ons openen, genuanceerd duiden maar scherpe kritiek niet schuwen en daar slaagt Moser als biograaf wonderwel in.' En: 'Zeker is wel dat haar biograaf haar recht doet, als mens en als icoon.'

Ruyters sprak Moser ook. 'Ik hoop dat deze biografie een Sontag-revival brengt. In Nederland verschijnen haar bekendste essays in oktober weer in druk. Ik denk dat ze als denker nu meer nodig is dan toen. We zien om ons heen wat er gebeurt als er niet meer wordt nagedacht over kunst en cultuur. Het is steeds belangrijker om te leren kijken,' zegt hij.

Inge Schilperoord las Stephen Fry's Een jongensleven ('Maar waar Fry ook over schrijft, hij is een kunstenaar. Want wie Een jongensleven dichtslaat heeft zo’n geweldige, kleurrijke reis gemaakt dat de wereld nooit meer quite the same zal zijn.'), maar het boek van de week is Margaret Atwoods De testamenten.

Julie Phillips' bespreking stond al op dinsdag, de dag van verschijning op Trouw.nl: 'Leest als een trein. Het langverwachte en veel gehypete vervolg op Het verhaal van de Dienstmaagd stelt niet teleur, zeker niet qua leesgenot.' En: 'De testamenten is in elk geval een stuk minder pessimistisch en grimmig dan zijn voorganger, en doorspekt met de droge humor die Atwoods handelsmerk is. [...] Verder is De testamenten, na Atwoods uitstapjes naar sciencefiction, een heerlijk weerzien met de thema’s die de kern vormen van haar oeuvre.'

Ze besluit: 'De testamenten mist misschien de diepgang van zijn voorganger, waarin Atwood indringender over macht en identiteit schreef, en ook over liefde en seks, zaken die hier amper aan bod komen. Maar wanneer je het alleen leest als een dystopisch avonturenverhaal of een waarschuwing, doe je de reikwijdte van Atwoods literaire talent tekort. Als schrijver is ze voor een deel een tante Lydia, een uitgekookte, zelfverzekerde manipulator van de plot. Daarnaast wil ze ons laten nadenken over de aard en de prijs van vrijheid. Tegelijk is ze, zoals in al haar beste romans, bezig ook zichzelf opnieuw uit te vinden in de verkleedwinkel van de literatuur.'

In de bijlage Tijd, ten slotte, de levenslessen van bioloog Jan van Hooff, wiens autobiografie Gebiologeerd zojuist is verschenen. Ondanks zijn mooie terugblikken is zijn vooruitblik aan het slot het citerenswaardigst. Van Hooff is bevreesd over, maar ook nieuwsgierig naar de toekomst: 'Ik zou dolgraag zien hoe de wereld er over vijfhonderd jaar uitziet – als er een onsterfelijkheidselixer bestond, nam ik dat direct. Ik stel me voor dat er dan loofbossen groeien op de polen en dat achter de zeekust bij Hannover de woestijn begint. In Chinees Amerika bezoek ik in 2519 een uniek reservaat, The Trump Reserve for Extinct Species. Daar leven alle inmiddels uitgestorven diersoorten, maar dan als levensechte robots, die zelfs zweten en stinken. Jammer dat ik dat straks allemaal moet missen.'

Korter:

  • Beeldboek van de week is Geert Lap: Specific Objects door Erik en Peter Hesmerg.
  • Paul van der Steen over Elma Drayer, Witte schuld. Over identiteitspolitiek: 'Drayers boek is ondanks die minpunten een nuttige bijdrage aan de discussie en een hartstochtelijk pleidooi voor veelkleurigheid in maatschappij en debat.'
  • Rob Schouten over Jori Stam, Oregon [fragment]: 'Stams stijl is simpel en effectief, hij weet hoe je iets moet oproepen maar zijn verhaal is nog te flodderig.'
  • Laura van Baars over Annie Ernaux, Happening: 'Behalve een uiterst pijnlijk verslag van een desperate jonge vrouw, ook een maatschappelijke aanklacht. [...] Ongelooflijk hoe Ernaux [de bevalling na abortus] zo bikkelhard heeft kunnen terughalen en opschrijven.'
  • Bas Maliepaard over Maranke Rinck en Martijn van der Linden, Bob Popcorn: 'Ziedaar de geboorte van Bob Popcorn, een origineel, explosief personage, dat de potentie heeft om een geliefd kinderboekenfiguur te worden.'

De recensies van Trouw verschijnen elke zaterdag in Letter en Geest, en zijn voor abonnees te raadplegen op trouw.nlTrouw is te koop bij het Nieuwscentrum.

Margaret Atwood, Elma Drayer, Martin Michael Driessen, Benjamin Moser (de boekbesprekingen in de week van 10 september 2019)

Delen op

€ 21,95
€ 19,99
€ 19,99
€ 49,99
Brand! | Naomi Klein | 9789044542257
€ 21,50
Sontag | Benjamin Moser | 9789029539784
€ 49,99
Een jongensleven | Stephen Fry | 9789400404274
€ 22,99
De testamenten | Margaret Atwood | 9789044641882
€ 19,99
Gebiologeerd | Jan van Hooff | 9789000365012
€ 22,50
Sontag | Benjamin Moser | 9789029539791
€ 15,99
Sontag | Benjamin Moser | 9780241003480
€ 35,99
Een jongensleven | Stephen Fry | 9789400404373
€ 12,99
Moab is my washpot | Stephen Fry | 9780099457046
€ 15,99
De testamenten | Margaret Atwood | 9789044641899
€ 11,99
The Testaments | Margaret Atwood | 9781784742324
€ 21,95
Gebiologeerd | Jan van Hooff | 9789000365029
€ 12,99
Reis om de dood | Bert Keizer | 9789044641455
€ 19,99
On Fire | Naomi Klein | 9780241410738
€ 15,99
Witte schuld | Elma Drayer | 9789045031774
€ 19,99
Witte schuld | Elma Drayer | 9789045031781
€ 12,99
Oregon | Jori Stam | 9789025454111
€ 19,99
Oregon | Jori Stam | 9789025454128
€ 12,99
Happening | Annie Ernaux | 9781910695838
€ 11,99
Bob Popcorn | Maranke Rinck | 9789045122809
€ 13,99

Maarten Keulemans sprak Jonathan Safran Foer uitgebreid naar aanleiding van Het klimaat zijn wij. De wereld redden begint bij het ontbijt. 'Ik geloof oprecht dat als iedereen op de een of andere manier zo’n pauze neemt, we het klimaatprobleem kunnen oplossen. Ik denk niet dat we nieuwe normen en waarden nodig hebben, of nog meer informatie over klimaatverandering. Wat we nodig hebben, is zelfreflectie. Dat we, als we onze vakantie plannen of beslissen wat we gaan eten, even stilstaan en het gesprek met onszelf aangaan. Bewust, alsof we het opschrijven in een boek,' zegt Foer.

Olaf Tempelman las Sex and Violence in Tibetan Buddhism: The Rise and Fall of Sogyal Rinpoche: 'Iedereen kan zijn voordeel doen met een biografie die Sogyal niet autoriseerde.' En Aleid Truijens interviewde Benjamin Moser over zijn biografie Sontag. Haar leven en werk [fragment | onze recensie]: 'Natuurlijk is het fascinerend om te zien hoe Sontag denkt, en dat ze zo veel te vertellen heeft over onze wereld. Het is ook interessant om te zien wat ze níét goed doet: haar geest is constant aan het leren, en wij met haar. Ook leuk is hoe ze steeds beroemder werd, tot ze dé New Yorkse intellectueel was: kritisch, activistisch, bewonderd, omstreden. Die roem is een deel van het verhaal.'
En: 'Ze wilde graag een beroemde romanschrijver zijn, de roman was voor haar het allerhoogste. Dan telde je pas echt mee. Ik vind De vulkaanminnaar haar beste roman. Maar haar geniaalste, onovertroffen kunstwerk is Susan Sontag zelf. Zij creëerde zichzelf, een fantastisch romanpersonage. Het is een groot geluk voor een biograaf om zo iemand tegen te komen.'

Hans Bouman las de nieuwe Jeanette Winterson, Frankusstein [fragment | onze recensie] en is lovend: 'Jeanette Wintersons literaire loopbaan kenmerkt zich door een compromisloze verbeeldingskracht en door boeken waarin plaats is voor elementen uit alle mogelijke genres, die uiteindelijk altijd hetzelfde doel dienen: het bezweren van de chaotische werkelijkheid door deze in verhalen te vangen. Daar is ze in Frankusstein opnieuw glorieus in geslaagd.'

Arjan Peters geeft drie sterren aan de nieuwe Martin Michael Driessen, De heilige [fragment]: 'Door zo’n stem wil je je, voor de duur van een roman, met plezier laten inpakken – want ook een lezer kan een opportunist zijn. [...] Toch had deze lezer van deze joyeuze schurk méér willen horen dan dat zingeving "verregaand een kwestie van toeval" is.'

Bas von Benda-Beckmann 'kreeg van de Stichting Oranjehotel de opdracht de definitieve geschiedenis van de gevangenis te schrijven en is daar glansrijk in geslaagd', schrijft Hans Wansink. 'Zeker voor generaties die de verhalen van de oorlog thuis niet meer hebben meegekregen, is Het Oranjehotel [fragment] van Bas von Benda-Beckmann een openbaring.'

Korter:

  • Wineke de Boer over Adeline Dieudonné, Het echte leven [fragment]: 'Toch schort er behoorlijk wat aan deze roman. [Het is] aannemelijk dat deze roman eerder jongere lezers zal aanspreken dan de meer gevorderde.'

Ook interessant, en wel hierom nog korter:

  • Daniil Charms, De dappere egel
  • Roberto Calasso, Het onbenoembare heden [onze recensie]
  • Éric Vuillard, 14 juli
  • Paul McCartney, Hé, Yopa!
  • Adrian McKinty, De ketting
  • Tijs van den Boomen, Slim zand
  • Simone van der Vlugt, Schilderslief
  • David Nicholls, Eerste liefde

De boekrecensies van de Volkskrant verschijnen elke zaterdag, en zijn te raadplegen op Volkskrant.nl/boeken - een selectie is slechts voor abonnees toegankelijk. De Volkskrant is te koop bij het Nieuwscentrum.

Sontag | Benjamin Moser | 9789029539784
€ 49,99
Frankusstein | Jeanette Winterson | 9789025455514
€ 24,99
Sontag | Benjamin Moser | 9780241003480
€ 35,99
Sontag | Benjamin Moser | 9789029539791
€ 15,99
Frankusstein | Jeanette Winterson | 9789025455552
€ 12,99
Frankissstein | Jeanette Winterson | 9781787331419
€ 15,99
De heilige | M.M Driessen | 9789028293205
€ 10,00
La Vraie Vie | Adeline Dieudonné | 9782378800239
€ 20,99
DAPPERE ENGEL | D. Charms | 9789078627821
€ 21,80
14 juli | Eric Vuillard | 9789029092722
€ 19,99
14 juli | Eric Vuillard | 9789402311242
€ 12,99
14 juillet | Eric Vuillard | 9782330096113
€ 9,99
Hé Yopa! | Sir Paul McCartney | 9789047626688
€ 14,99
De ketting | Adrian McKinty | 9789022587898
€ 19,99
De ketting | Adrian Mckinty | 9789402313642
€ 12,99
Slim zand | Tijs van den Boomen | 9789021415741
€ 18,99
Slim zand | Tijs van den Boomen | 9789021415758
€ 9,99
Eerste liefde | David Nicholls | 9789022587751
€ 19,99
Eerste liefde | David Nicholls | 9789402313598
€ 12,99

‘Bloedstollend realistisch. Een van haar grootste krachten is dat ze de fundamentele menselijkheid van de personages laat zien. [...] En zo heeft Atwood niet alleen een opvolger geschreven, maar ook een nieuwe laag toegevoegd aan haar eerdere werk.’ Mojdeh Feilli bespreekt in Het Parool Margaret Atwoods De testamenten.

Marjolijn De Cocq interviewde Peter Römer over de 85ste Baantjer: De Cock en de levende dode. 'Het gaat om De Cock en het warme gevoel dat hij oproept, dat de wereld niet zo slecht is als die eruit ziet. Als ik in Het Parool lees, wat ik dagelijks doe, over de onoplosbare wirwar van de Amsterdamse misdaad, is het fijn dat in de Baantjerboeken de moord opgelost wordt. Cosy ­crime, wordt het genoemd. Dicht bij huis en uiteindelijk valt het allemaal wel mee.'

Dries Muus dan, over de nieuwe Maarten 't Hart, De nachtstemmer [fragment]: 'Geen overweldigende roman, geen hoofdwerk, maar die pretentie straalt het boek ook nergens uit. Het is een vermakelijke toevoeging aan een even veelzijdig als eenzelvig oeuvre.'

Hans Renders las Dik Verkuils 'de nieuwe, prettig leesbare biografie' De gedrevene. Joop den Uyl 1919-1987 ('Verkuil laat overtuigend zien dat de laatste tien jaar van Den Uyl een treurige aaneenschakeling waren van machinaties om toch maar aan de macht te blijven.') en Hans Knegtmans is kort over de nieuwe Stephen King, Het instituut ('op zijn zachtst gezegd ongeloofwaardig').

Wim Pelt schreef de biografie Maup Caransa, vastgoedmagnaat uit Amsterdam [fragment]. Peter de Brock sprak hem over wat eerst een roman moest worden: 'Dat eerste hoofdstuk, over de ontvoering van Caransa, is geen literaire truc, zo is het gegaan. Ik wilde me bij het schrijven niet laten leiden door de chronologie van Caransa’s leven. Leende de ontvoering zich nog wel voor fictie, een historische roman over de ­Amsterdamse vastgoedhandel tijdens de weder­opbouwjaren bleek al snel een utopie. Daarvoor moet je zelf actief zijn in de vastgoedwereld of tenminste een aantal goede bronnen hebben in dat milieu.'

De boekrecensies van Het Parool verschijnen elke zaterdag. Het Parool is te koop bij het Nieuwscentrum.

The Testaments | Margaret Atwood | 9781784742324
€ 21,95
De nachtstemmer | Maarten 't Hart | 9789029540377
€ 21,99
De gedrevene | Dik Verkuil | 9789046825648
€ 34,99
Het Instituut | Stephen King | 9789022587423
€ 24,99
Maup Caransa | Wim Pelt | 9789044641134
€ 27,50
De testamenten | Margaret Atwood | 9789044641882
€ 19,99
De testamenten | Margaret Atwood | 9789044641899
€ 11,99
De nachtstemmer | Maarten 't Hart | 9789029540384
€ 13,99
De gedrevene | Dik Verkuil | 9789046825655
€ 14,99
Het Instituut | Stephen King | 9789402313314
€ 14,99

Thomas de Veen las voor NRC Handelsblad de nieuwe Margaret Atwood, De testamenten. Dat valt 'enigszins tegen'. 'Niet dat het afbreuk doet aan het origineel, daarvoor is het verhaal sterk genoeg. Maar van zo’n vervolg, vierendertig jaar later, hoop je toch óók dat het iets wezenlijks toevoegt aan wat je al kende – zoals je van ieder literair werk hoopt dat het je iets nieuws vertelt, of op een manier die het nieuw doet voelen.' Daarmee besluit De Veen niet: 'Maar het interessantste van De testamenten is nog wel de verhouding tussen dit boek en de wereld. Deze roman is de revanche van de schrijver, want Atwood trekt de personages en verhaallijnen uit de serie weer naar zich toe.'

Anne-Gine Goemans' nieuwe roman Holy Trientje, vindt Judith Eiselin, is 'ondanks het prijzenswaardige onderzoek dat eraan voorafging, een hinderlijke roman. Voortdurend wordt toegelicht wat al duidelijk was'. Sebastiaan Kort dan: de nieuwe Martin Michael Driessen, De heilige [fragment], is 'boeiend, boeiender dan veel van wat je in de wereld van alledag op je afkomt: het is spannend, divers en wild.' Maar: 'Dat de klad erin raakt is wat grof gesteld, maar dat er een bepaalde dimensionaliteit uit het proza verdwijnt is zeker. Het voelt dan alsof Driessen maar doorstapelt, dat hij zijn Donatien laat zwerven en schmieren zonder dat er nog iets anders (mee) aan bod komt, zeg maar de reden waarom je überhaupt literatuur leest.'

Roos van Rijswijk noemt Ocean Vuongs Op aarde schitteren we even [fragment] 'een romandebuut dat eigenlijk geen roman moet heten, omdat het genres overstijgt, samenvoegt, bevraagt en verbuigt. Tot een schitterend geheel'. Vijf ballen! En Maria Barnas las Mischa Andriessens nieuwe bundel Winterlaken [fragment]. Vier ballen: 'Andriessen weet de taal zo naar zijn hand te zetten dat de tijd oplost in een opflakkerend en schimmig heden. Het gevecht tegen wat voorbijgaat – in de vorm van gedaanteverwisselingen en tijdsprongen – is niet alleen aangrijpend, maar overtuigend en onafwendbaar.'

Maurits Berger las Carolien Roelants' Dwars door het Midden-Oosten [fragment] ('een aanrader voor iedereen die inzicht wil krijgen in de huidige ontwikkelingen in het Midden-Oosten'), en Jamal Ouariachi legde Elma Drayers Witte schuld. Over identiteitspolitiek naast Nathalie Heinichs Wat onze identiteit niet is. 'Dat er in Witte schuld niet wat dieper wordt gegraven naar zulke samenhangen of naar onderliggende verklaringen voor feiten die we allemaal wel zo’n beetje kennen, is een gemis in dit verder uitstekend geschreven overzicht van een belangrijk maatschappelijk debat,' vindt hij. En: 'Juist die neutrale, fundamentele aanpak leidt tot helderheid. Het speculeren op basis daarvan is aan de lezer, en dat maakt Wat onze identiteit niet is tot een plezierig, tikje taai maar uiteindelijk vooral stimulerend boek.'

Sietse Meijer over Jon Savages This Searing Light, the Sun and Everything Else. Joy Division. The Oral History [boekverkopersbespreking] ('De vermakelijke en boeiende ooggetuigenverslagen brengen bovendien het korte bestaan van Joy Division mooi tot leven.') en Margot Poll stelt vast dat 'Aletta Jacobs (1854-1929) [beschrijft in de nieuwe editie van Herinneringen] al deze mijlpalen op zo’n oprechte, soms bijna verbaasde manier (‘Is het waar dat ik dat alles heb gedaan? Dat alles wat ik heb doorleefd, zich ook werkelijk heeft afgespeeld?’) dat het voor strijdbare vrouwen, studentes voorop, aanstekelijk zal zijn deze in 1924 geschreven autobiografie te lezen.'

Wim Voermans besluit de boekenpagina's. Frank Vermeulen interviewde hem over Het verhaal van de grondwet: 'Ja, er zijn parallellen tussen het recht en bijvoorbeeld de literatuur. Veel mensen beschouwen recht meestal als iets technisch wat van buitenaf aan komt waaien. Maar ik ben steeds verder gegaan in het idee van recht als literatuur. Recht ís literatuur. Het gaat om een moraliserend appèl op het betekenissysteem van mensen. Dat klinkt abstract, maar dat is wat je doet. Dat doe je met religie, met literatuur en met recht.'

De boekrecensies van NRC Handelsblad verschijnen elke vrijdag in Boeken, en zijn voor abonnees te raadplegen op Nrc.nl. NRC Handelsblad is te koop bij het Nieuwscentrum.

'De betoogtrant en de manier waarop A Thousand Small Sanities is opgebouwd beweegt vrij natuurlijk richting de conclusie dat het politieke midden – met zijn kernwaarden van humanisme, vrijheid, democratie, hervorming, pluralisme, verdraagzaamheid – waardevoller is dan vaak wordt toegegeven, en het verdedigen waard is.' En ja, Adam Gopnik heeft de antwoorden niet, maar Patrick Deneen denkt in Why Liberalism Failed weer bijna utopisch, betoogt Thijs Kleinpaste in een specialover 'Liberalisme in crisis': '[H]oewel Deneen zo nu en dan harde woorden over heeft voor wat hij het moderne conservatisme noemt (in feite dus "klassiek liberalisme"), doet zijn pleidooi voor een meer waarachtig conservatisme aan het einde van het boek op een bepaalde manier toch vooral denken aan de mensen die na een eeuw van communistische gruwel volhielden dat het echte communisme simpelweg nog nooit was uitgeprobeerd.' Casper Thomas bespreekt in verband met het liberalisme Carl Poppers De open samenleving en haar vijanden: 'Die tegenstelling is op het oog de grote zwakte van de open samenleving, en de grote kritiek die Popper altijd op zijn denken heeft gekregen: wie openheid propageert moet daarmee bereid zijn de tegenstanders van die openheid aan te horen, of zelfs bereid zijn toe te zien hoe de open samenleving wordt aangevallen. Dit is een variant op het verwijt dat het liberalisme een zwakke ideologie is, omdat het zich intellectueel zo positioneert dat het niet toegerust is om zich te verdedigen tegen vijanden.'

De mannenleeslijst. Rasit Elibol las Chuck Palahniuks Fight Club: 'Maar meer nog is het dit: er wordt over en door mannen gesproken op een manier die je weinig hoort, maar die mannen herkennen. In boeken waarin dezelfde directe taal zit, is vaak sprake van één man die centraal staat en niet per se De Man.' En legt de link met Jordan Peterson en Neil Strauss. 'Maar voor Palahniuk zelf gaat Fight Club over iets heel anders dan over mannelijkheid: de horror dat je zou leven of sterven zonder iets belangrijks over jezelf te begrijpen.'

Maar uiterst actueel is Xandra Schuttes bespreking van Margaret Atwoods nieuwste, De testamenten. 'Atwood legde zich bij het schrijven van Het verhaal van de Dienstmaagd de regel op dat ze niets in de roman zou opnemen dat zich niet had voorgedaan in de "nachtmerrie" van de geschiedenis,' weet ze, en dat benadrukt de schrijfster ook bij De testamenten. Bovendien: ''Terwijl Het verhaal van de Dienstmaagd de binnenwereld weergeeft van Vanfred, die zich vrij willoos aan haar gevangenschap heeft overgeleverd, is De testamenten eerder een thriller, waarin de plotwendingen over elkaar heen buitelen. Niet willoosheid maar verzet vormt de rode draad van de opvolger.'

Kees 't Hart las Rein van der Wiels Amir [fragment] ('Van der Wiel schreef een verhaal over ontheemding met een kinderblik. Geen harde aanklacht, dat is zijn stijl niet, maar met de tederheid van de zachte wanhoop.') en Fred de Vries Leon De Kocks biografie The Love Song of Andre P. Brink ('Als lezer wil je Brink door elkaar schudden, ernstig toespreken, hem een schoen toewerpen. Maar toch – en dat is te danken aan de biograaf – slaagt hij erin je aan hem te binden, net als die stoet vrouwen.').

Joeri Boom, ten slotte, over Huib Modderkolks Het is oorlog maar niemand die het ziet: 'De belangrijkste onthulling in Modderkolks boek betreft het vernietigende Stuxnet-virus, waarvan tot nog toe onbekend was hoe het in het afgeschermde netwerk van de zwaarbewaakte uraniumopwerkingsfabriek in Natanz was gekomen.' En: 'Er is een zorgvuldig opgebouwd en meeslepend verhaal als dat van Modderkolk – die overigens net als velen zijn bedenkingen had bij de nieuwe wet op de inlichtingendiensten (de "sleepwet") – voor nodig om in te zien hoe belangrijk digitale veiligheid is.'

De Groene Amsterdammer is elke woensdag al te koop bij het Nieuwscentrum. Athenaeum Boekhandel verzorgt de boekverkoop voor de website van De Groene

MINDBOOKSATH : athenaeum