Anne Enright (het recensieoverzicht van de week van 13 mei 2020)
18 mei 2020Onze wekelijkse samenvatting van de recensies in kranten en tijdschriften met deze week onder meer aandacht voor Anne Enright, en verder: Rudi Meulemans, Alfred Birney, Pauline Broekema, Anne Enright (Trouw), Marijke Schermer, Jan Pronk, Murat Isik (de Volkskrant), Gerda Blees, Rebecca Solnit (Het Parool), Judith Schalansky, Martijn Simons, Kenko, Elif Shafak (NRC Handelsblad), Frank Koerselman, Eva Meijer en Kate Elizabeth Russell (De Groene Amsterdammer).
Oudere afleveringen van deze rubriek zijn te raadplegen in ons archief. Tussen rechte haken staan de redactionele items op Athenaeum.nl.
Letter & Geest begint deze week met een interview met techniekfilosoof Peter-Paul Verbeek over de corona-uitbraak en een voorpublicatie uit Taalkracht. Andere woorden, andere werelden (red. Sanne Bloemink, Christien Brinkgreve en Eric Koenen) over hoe woorden de werkelijkheid vormgeven: ‘Woorden zijn niet abstract, ze blijken hard en concreet. Schelden doet geen pijn, zeiden we vroeger op het schoolplein. Er is geen pedagoog meer te vinden die dat nog durft te beamen. Woorden zijn daden; in het Hebreeuws betekent het woord “dabar” niet voor niets woord en daad tegelijk.’
Met Een ander leven. Mijn reis in de voetsporen van Vita Sackville-West, Harold Nicolson en James Lees Milne deed Rudi Meulemans met zijn man de reis die dit omineuze drietal anno 1947 door Zuidwest Engeland maakte over. Soms voelt het als ‘een wat obligatoir aanvoelende beschrijving van een twintigtal landgoederen’, schrijft Marnix Verplancke, maar dan komt de magistrale, onverwachtse finale van het boek.
Over Alfred Birneys nieuwe roman In de wacht [fragment] schrijft Rob Schouten: ‘[Hoofdpersoon] Nolands woordenrijk gelamenteer is leuk, vermakelijk maar het heeft ook iets vrijblijvends en populistisch. Vandaar dat de momenten van contemplatie en melancholisch inzicht mij eigenlijk het beste bevallen in deze weinig verheven klaagzangen.’
Journalist en schrijver Pauline Broekema vertelt over haar boek Tekenares van Montparnasse. Het eigenzinnige kunstenaarsleven van Edith Auerbach. In het voetspoor van dat boek verschijnt ook de catalogus Contre L’Oubli. Tegen het vergeten Edith Auerbach (1899-1994). ‘Ze is een vrouw die altijd wegkijkt, lastig was, maar ook lief,’ zegt Broekema. In deze twee boeken voer Auerbachs leven en werk komen de kunstenaarskringen van het Parijs van de jaren twintig en dertig levendig voor het voetlicht.
Het Boek van de Week is Actrice van Anne Enright, over de dochter van Ierlands beroemdste (en beruchte) actrice Katherine O’Dell. Vrouwkje Tuinman schrijft hierover: ‘Uiteindelijk werkt iedereen de werkelijkheid om tot een versie die voor hem of haar acceptabel is, lijkt Enright te willen zeggen. Dat doet ze meeslepend en vol compassie.’
Inge Schilperoord recenseert het nieuwe essay van Wytske Versteeg, Verdwijnpunt [fragment], over incest en de verwerking daarvan. Ze noemt het ‘verplichte literatuur voor iedereen die echt wil begrijpen waar seksueel misbruik om draait’. ‘Haar woordkeuze is weloverwogen en haar beeldspraak uitermate raak.’
Verder schrijft poëzierecensent Janita Monna over Liefde in tijden van brand van Mark Boog: ‘De bundel stemt onbehaaglijk maar niet somber.’ Boog ontwijkt in deze bundel over de liefde clichés en ‘ontdoet zijn taal van vrijwel iedere anekdotiek, maakt die zo onthecht dat er ruimte ontstaat voor nieuwe betekenissen.’ De nieuwe roman van Niklas Natt och Dag, 1794 [fragment] wordt besproken (Gerwin van der Werf: ‘Opnieuw virtuoos geschreven, maar meer geforceerd in inhoud’). Er is aandacht voor het nieuwe jeugdboek van Lydia Rood, Blauwtje, en de boeken van Volker Ulrich (Acht dagen in mei), Vanessa Oostijen (Tussenruimte [fragment]), Georges Perec (De aanslag in Sarajevo) en Lucas Waagweester (Op drift. De ontwrichting van Turkije).
De recensies van Trouw verschijnen elke zaterdag in Letter en Geest, en zijn voor abonnees te raadplegen op trouw.nl. Trouw is te koop bij het Nieuwscentrum.