Toni Morisson, Ype de Boer, Robert Seethaler (de boekbesprekingen in de week van 13 augustus 2019)
19 augustus 2019Onze wekelijkse samenvatting van de recensies in kranten en tijdschriften waarin deze week onder meer aandacht voor Ype de Boer, Renate Dorrestein, Gerdien Verschoor, Alan Walker, Wislawa Szymborska (Trouw), Huub Wijfjes & Frank Harbers, Jhumpa Lahiri, Jordan B. Peterson (de Volkskrant), Suhaila Abdulali, Tilly Hermans, Rebecca Solnit, Howard Jacobson, Huw Lewis-Jones (Het Parool), Mark Galeotti, Anders Åslund, Robert Seethaler, Ken Starr (NRC Handelsblad), Toni Morrison, Rebekka de Wit, Dorien Dijkhuis, Éric Vuillard (De Groene Amsterdammer).
Oudere afleveringen van deze rubriek zijn te raadplegen in ons archief. Tussen rechte haken staan de redactionele items op Athenaeum.nl.
In De Verdieping: Alexandra van Ditmars in gesprek met Ype de Boer over zijn boek Het erotisch experiment. Voorbij de moderne seksuele identiteit. Hij 'heeft heel lang nagedacht over seks. Of hij er ook een boek over moest schrijven, daar twijfelde hij aan. “Het is een kwetsbaar onderwerp en het gevaar om in clichés te vervallen ligt op de loer.” Daarna, lachend: “En ik wil niet als seksfilosoof bekendstaan.” Maar zijn filosofische interesse won het uiteindelijk toch van zijn bedenkingen'. En: 'Hopelijk is het al genoeg om in te zien dat ons seksleven sterk wordt beïnvloed door hoe wij denken over seks. Dat schept innerlijke speelruimte.'
In de reeks over plekken die kunstenaars inspireren bezocht Iris Pronk de vijfsprong die voor Renate Dorresteins laatste, Reddende engel, essentieel is. '“Renate had altijd twee dingen nodig”, had haar weduwnaar Maarten de Boer ons voor vertrek verteld. “Een ingeving. In een flits kon ze een beeld hebben van een verhaal en weten: dit is voor mij bestemd. Daarna zocht ze een locatie, ze moest die concreet voor zich zien.”'
Voor de bijlage Zomertijd, gewijd aan Polen, sprak Jann Ruyters Gerdien Verschoor, auteur van Het meisje en de geleerde maar vooral de nieuwe directeur van Westerbork. 'Ik realiseerde me gister pas, toen ik even op mijn oude kantoor was waar overal affiches van tentoonstellingen hangen, overal kunst, kunst, kunst, dat het een overgang is van mijn kunsthistorische wereld naar hier. Maar als je mijn boeken leest weet je dat de Tweede Wereldoorlog, door mijn jaren in Polen, ook een grote rol is gaan spelen in mijn leven.'
Sandra Kooke las voor de bijlage Alan Walkers biografie Fryderyk Chopin: A Life and Times ('Walker biedt in zijn uitstekend gedocumenteerde biografie een ander perspectief. Hij benadrukt juist Chopins Poolse achtergrond.') en Ekke Overbeek profileerde Andrzej Stasiuk ('Niemand maakt er een geheel van, een afgerond verhaal. Nalatigheid is de essentie van deze streken. Geschiedenis, gebeurtenissen, gevolgtrekkingen, een gedachte, een plan, het lost telkens op in het landschap, in iets dat veel ouder en groter is dan al die pogingen bij elkaar.').
Janita Monna herleest Wislawa Szymborska: 'Licht en zonder poeha en zonder gezwollen taal proberen ze iets van het raadsel van het bestaan – de schoonheid en de lelijkheid ervan – te ontrafelen. Helder, precies en met humor – vertaler Gerard Rasch vond er even zo raak Nederlands voor.' En Erik Jan Harmens lepelt voor de rubriek 'Vreemde favorieten' dichtende beroemdheden op. Zoals Imca Marina, Gordin, Tim Hofman en Alex van Warmerdam ('Zouden we de andere BN'ers met alle respect plezierdichters noemen, dan is Van Warmerdam toch van een ander kaliber.').
Korter:
- 'Steden doen in negentiende-eeuwse romans vaak dienst als zinnebeeld voor een idee.' Sofie Messeman schrijft over de krotten van Warschau uit Boleslaw Prus' klassieker De pop [fragment]: 'Prus beschrijft meesterlijk zo’n krottenwijk in een panoramisch beeld.'
- Vrouwkje Tuinman over Olga Tokarczuks Drive Your Plow over the Bones of the Dead: 'Met haar werk schept ze een spiegel waar lang niet iedereen in wil kijken.
De recensies van Trouw verschijnen elke zaterdag in Letter en Geest, en zijn voor abonnees te raadplegen op trouw.nl. Trouw is te koop bij het Nieuwscentrum.