Susan Sontag, Griet Op de Beeck, Colson Whitehead, Stefan Brijs (de boekbesprekingen in de week van 18 september 2019)

23 september 2019
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |

Onze wekelijkse samenvatting van de recensies in kranten en tijdschriften, met veel aandacht voor Susan Sontag, Griet Op de Beeck, Stefan Brijs, Colson Whitehead, Nana Kwame Adjei-Brenyah, en verder: Hagar Peeters, Laura Broekhuysen, Dik Verkuil (Trouw), Pieta van Beek & Annemarié van Niekerk, Carine Crutzen, Rick Honings & Lotte Jensen, Kamel Daoud (de Volkskrant), Ocean Vuong, Katie Roiphe (Het Parool), Robin Robertson, Elizabeth Gilbert (NRC Handelsblad), Naomi Klein, Menno Wigman, Maarten 't Hart (De Groene Amsterdammer).

Oudere afleveringen van deze rubriek zijn te raadplegen in ons archief. Tussen rechte haken staan de redactionele items op Athenaeum.nl.

 

'Gek genoeg zijn de rollen moeder en schrijver ergens onverenigbaar. Het opvoeden van een kind vereist een ­altruïstische houding, terwijl je als schrijver egoïstisch moet zijn. Maanden, jaren, zit je in je eentje op een boek te broeden. Ik wil uitzoeken hoe dat zit, literair, maar ook meer wetenschappelijk: wat er gebeurt in je hersenen als je het een doet, of het ander? Ik heb zoveel vragen.' Janita Monna sprak Hagar Peeters over het literaire project dat begint met de dichtbundel De schrijver is een alleenstaande moeder. 'Door moeder en schrijver gelijk te stellen, door bewust de mannelijke vorm "schrijver" te kiezen, en niet "schrijfster", combineer ik iets wat in het collectieve bewustzijn meestal niet samenvalt. Er is nog altijd het beeld dat mannen "echtere" literatuur schrijven. Maar mannen zitten ook gewoon in hun eentje in hun kamerjas hun verhalen te tikken. Zij zijn ook ontroerd en kwetsbaar en bang. En dat is waar alle schrijven over gaat.'

Paul van der Steen dan over Dik Verkuils biografie De gedrevene. Joop den Uyl 1919-1987: 'Dat levert veel gedenkwaardige anekdotiek op, maar ook een zekere vluchtigheid en oppervlakkigheid. [...] Echt tot in de krochten van de politieke dossier dringt Verkuil maar zelden door.'

Boek van de week is Laura Broekhuysens Flessenpost in Reykjavik [fragment | onze recensie]. Elias van der Plicht schrijft: 'Meer dan in het eerste boek over haar nieuwe land reflecteert Broekhuysen op haar ervaringen. Met een fijnbesnaarde stijl bouwt ze ruimte in voor introspectie, voor beschouwingen, en dat geeft Flessenpost een diepere laag en meer inhoud dan zijn voorganger.'

Korter:

  • Beeldboek van de week is Ype Koopmans, Sacha Llewellyn en Julia Dijkstra, For Real. Britse realisten uit de jaren 20 en 30
  • Hanna de Heus over Philippe Claudel, Onmenselijk: 'Cru, onsubtiel, absurd. [...] Nogal een schok voor wie van Claudel een milde mainstream route gewend is, maar wat mij betreft wel een rake satirische uitvergroting van onze grimmige werkelijkheid.'
  • Monique de Heer over Kate Atkinsons De wijde lucht: 'Van het plot moet het boek het niet hebben maar wat een heerlijke schrijfstijl. Het contrast tussen de lichtvoetige toon en het wrange verhaal maakt het scherp en duister.'
  • Rob Schouten over Ivo Victoria, Alles is oké: 'Je kunt je afvragen of het wel helemaal klopt, zo’n lyrisch, poëtisch boek over zoiets naars en onthutsends als alzheimer maar het antwoord van Ivo Victoria lijkt me duidelijk. Het klopt, het is een soort literaire mantelzorg.'
  • Gerwin van der Werf over Griet Op de Beeck, Let op mijn woorden: 'Griet Op de Beeck is de chroniqueur van al die narigheid, en ze doet dat in Let op mijn woorden zoals ze dat altijd al deed: vakkundig, met een scherpe neus voor menselijk onvermogen, maar ook voorspelbaar en eenduidig.'
  • Bas Maliepaard over Linda Dielemans, Brons: '[Valt] al door die originele onderwerpskeuze op. Maar ook de uitvoering trekt aandacht: glimletters op de kaft, geheimzinnige, soms spannende illustraties van Sanne te Loo.'
  • In 'Vandaar dit boek' Françoise Kist over Ik doe krant. Belevenissen van een vrouw die op een dag besluit jonge vluchtelingen te gaan helpen: 'Ook uit mijn boek [...] blijkt dat die zogenaamde migranten en uitgeprocedeerden heel gewone mensen zijn. Gewone mensen in ongewone omstandigheden, die aan de ziekmakende onderkant van de maatschappij worstelen met de bureaucratie.'

De recensies van Trouw verschijnen elke zaterdag in Letter en Geest, en zijn voor abonnees te raadplegen op trouw.nlTrouw is te koop bij het Nieuwscentrum. 

Susan Sontag, Griet Op de Beeck, Colson Whitehead, Stefan Brijs (de boekbesprekingen in de week van 18 september 2019)

Delen op

€ 49,99
€ 22,99

Deze week in Het Parool: Colson Whitehead. Twee weken geleden in Het Parool: Nana Kwame Adjei-Brenyah. Vandaag samen in de Volkskrant: Colson Whitehead (De jongens van Nickel [fragment | onze recensie]) en Nana Kwame Adjei-Brenyah (Friday Black [fragment]). Hassan Bahara vraagt ze: 'Is het lastig om literatuur te maken van de duistere Amerikaanse ervaring? Zeker als Afro-Amerikaanse auteur lijkt me dat nogal een opgave.' Whitehead: 'Het is gek, maar als ik schrijf, dan voel ik me altijd onthecht van de materie. Ik ben dan vooral bezig met het bouwen van zinnen. [...] Dat ging goed, tot de laatste zes weken van het schrijfproces, toen ik de laatste momenten doorbracht met mijn hoofdpersonen Elwood en Curtis. Hun lot stemde me zwaarmoedig en boos.' Adjei-Brenyah: 'Voor mij is het vrij kort geleden dat ik in die winkel werkte. Iets van de bitterheid die ik over die tijd voelde, is onvermijdelijk in mijn werk geslopen.'

Whitehead, later, als het over hun publiek gaat, zwart of welwillend wit - niet de mensen die overtuigd moeten worden: 'Het is niet mijn taak om klootzakken te leren geen klootzakken meer te zijn.' En Adjei-Brenyah: 'Ik zie het vooral als mijn taak om zo dicht mogelijk bij de waarheid te komen over wat het betekent om Amerikaan te zijn. Ik kan daarin niet gaan schipperen om maar iemand mee te krijgen die bijvoorbeeld vindt dat het allemaal wel meeviel met de slavernij en dat we daarover moeten ophouden. Ik wil de waarheid beschrijven en hopelijk zullen ze daar ooit voor openstaan.'

Dan: Arnon Grunberg over hoe literatuur kan redden, aan de hand van Yiyun Li's 'indrukwekkende boek' Dear Friend, from My Life I Write to You in Your Life, Stefan Zweigs Brief van een onbekende en Albert Camus' De mythe van Sisyphus: 'De kwelling mag geen zin krijgen. De zin die aan het leven wordt toegekend, impliceert altijd het verraad van het leven. Als ik in de literatuur de zin van het leven zie, dan is die literatuur ook dat wat het leven verraadt.'

'De lezer is ooggetuige van het geleidelijke ontstaan van een nieuwe taal, maar bovenal van een vrouwelijke, zelfbewuste traditie. Dat gegeven alleen al maakt dat je My Mother’s Mother’s Mother [onze recensie] van voor tot eind wilt binge-lezen – dit is een van die zeldzaam spannende anthologieën die meer zijn dan nuttig collegemateriaal.' Persis Bekkering las de bundel van Pieta van Beek & Annemarié van Niekerk, en is overwegend enthousiast: vier sterren.

Arjan Peters interviewde Carine Crutzen over haar romandebuut Uit het Zuiden [fragment]: ‘Dit boek gaat over het nest waaruit ik kom en de consequenties die dat heeft, hoe je op een bepaalde manier gevangen blijft zitten in de relatie die je van kinds af aan hebt gehad met je ouders, zelfs als die oud en ziek zijn. [...] Die jeugd, dat nest, is zo bepalend. Door de beelden uit die jaren op te schrijven, is mijn voorbije jeugd niet gestorven. Ze blijft bestaan.'

'Voor elk tijdvak van vijftig jaar kozen Jensen en Honings enkele "prototypen" [...]. [D]eze aanpak leidt tot een verfrissende kijk op perioden en de mensen daarin. De geschiedenis wordt dichtbij gehaald, de schrijvers worden levende figuren, met verlangens, idealen, ijdelheden en rare streken, mensen in wie je je kunt verplaatsen,' schrijft Aleid Truijens over Rick Honings & Lotte Jensen, Romantici en Revolutionairen. Literatuur en schrijverschap in Nederland in de 18de en 18de eeuw.

Bo van Houwelingen las Stefan Brijs' Zonder liefde [fragment] ('Nergens wordt deze roman meer dan het verslag van een futloze vriendschap tussen twee mensen wier lot bij de lezer niets anders losmaakt dan de schouders, die langzaam worden opgehaald.') en Rutger Pontzen Kamel Daouds De schilder die de vrouw verslindt ('Om Daouds gedachtengang te kunnen volgen, is wat doorzettingsvermogen vereist. Zijn stijl is zowel lyrisch-poëtisch als Frans-intellectueel.').

Ook interessant volgens de Volkskrant, en daarom erg kort besproken:

  • Theophrastos, Karakter-schetsen
  • Fen Verstappen, Moeder af [fragment]
  • Shusaku Endo, Het schandaal
  • Jens Rehn, Niets in zicht
  • John Lewis-Stempel, Weideland
  • Joris Luyendijk (red.), Hoop
  • Ivo Victoria, Alles is oké
  • Ap Dijksterhuis, Wegwee

De boekrecensies van de Volkskrant verschijnen elke zaterdag, en zijn te raadplegen op Volkskrant.nl/boeken - een selectie is slechts voor abonnees toegankelijk. De Volkskrant is te koop bij het Nieuwscentrum.

 

Uit het Zuiden | Carine Crutzen | 9789044542080
€ 19,99
The Nickel Boys | Colson Whitehead | 9780385545440
€ 19,99
Where reasons end | Yiyun Li | 9780241366905
€ 17,99
Karakterschetsen | Theophrastos | 9789025310356
€ 12,50
Karakterschetsen | Theophrastos | 9789025310493
€ 8,49
Theophrastus | Theophrastus | 9780674996038
€ 25,99
Moeder af | Fen Verstappen | 9789492478900
€ 19,99
Moeder af | Fen Verstappen | 9789493168183
€ 12,99
Het schandaal | Shusaku Endo | 9789023959038
€ 19,99
Het schandaal | Shusaku Endo | 9789023959045
€ 9,99
Niets in zicht | Jens Rehn | 9789046825402
€ 20,00
Niets in zicht | Jens Rehn | 9789046825419
€ 9,99
Weideland | John Lewis-Stempel | 9789045037004
€ 22,99
Weideland | John Lewis-Stempel | 9789045037011
€ 6,49
HOOP | auteur onbekend | 9789492493651
€ 14,50
Alles is OKÉ | Ivo Victoria | 9789048834372
€ 21,99
Alles is oké | Ivo Victoria | 9789048834389
€ 7,99
Wegwee | Ap Dijksterhuis | 9789044641714
€ 19,99
Wegwee | Ap Dijksterhuis | 9789044641721
€ 11,99

'Moser heeft in zijn zeer volledige biografie overtuigend laten zien in hoeverre "Susan Sontag" onderdeel uitmaakt van de Amerikaanse cultuurgeschiedenis. Hoewel haar lichaam overleden is, waart haar geest nog steeds rond. Haar eigen grafschrift blijkt bijzonder treffend.' Ook Dieuwertje Mertens las Benjamin Mosers biografie. [fragment | onze recensie].

Dirk-Jan Arensman interviewde Colson Whitehead over De jongens van Nickel [fragment | onze recensie]: 'Elwood en Turner werden spiegels van mijn ­eigen positieve en negatieve gedachten. Zijn we nog op een Elwood-achtige manier vooruitgang aan het boeken? Of zullen we altijd moeten vechten om te overleven, zwart en wit nooit op een bestendige manier met elkaar leren samenleven?'

Recensies! Dries Muus las de nieuwe Stefan Brijs, Zonder liefde [fragment], en werd er niet warm van: 'De titel geeft in zekere zin het probleem van het gehele boek weer. De roman lijkt ook geschréven zonder liefde. De personages, hun eerdere relaties, hun geschiedenissen, ze zijn nauwelijks uitgewerkt, en ook in de scènes en beschrijvingen blijft Brijs vaak op afstand.'

Dieuwertje Mertens dan, over Griet Op de Beecks Let op mijn woorden ('Het verhaal is niet alleen minutieus opgetekend met heel veel oog voor (overbodige) details, maar ook inhoudelijk behoorlijk corpulent.') en helemaal onderaan Dirk-Jan Arensman lyrisch over Ocean Vuogs Op aarde schitteren we even [fragment], een 'hybride van prozagedicht en coming-of-age­roman die inslaat als een tedere ­fragmentatiebom'.

De uitsmijter is Katie Roiphes SPUI25-lezing. Over feminisme, Mary McCarthy, Plath, Rhys, Didion, Beard, Sontag, Woolf, De Beauvoir. 'Het valt mij op dat veel sterke vrouwen allerlei kwetsbaarheden in scherpe en overtuigende essays vlechten. Zij larderen hun teksten met wat ik ben gaan noemen "ik ben soms ook een wrak"­-momenten, als bliksemafleider voor de competitieve energie en woede die een vrouw die met gezag schrijft bij anderen oproept. Je kunt gemakkelijk een lange traditie van schrijvers aanwijzen, van Virginia Woolf tot Zadie Smith, die hier in hun werk blijk van geven,' merkt ze op.
Ze besluit: 'Dat is waar ik aan heb gewerkt. Aan het erkennen van verwarring, het gedogen van tegenstrijdigheid, en het zonder schaamte ervaren daarvan, aan het openzetten van de deur van de badkamer, aan het schenden van je eigen privacy en daarbij met Simone de Beauvoir te zeggen: “Het spijt me als ik de feministen teleurstel…”'

De boekrecensies van Het Parool verschijnen elke zaterdag. Het Parool is te koop bij het Nieuwscentrum.

Ook in NRC Handelsblad: Susan Sontag. Bas Heijne las Benjamin Mosers biografie [fragment | onze recensie] en gaf vijf ballen. 'Magnifiek is de manier waarop Moser laat zien dat die worsteling niet alleen het werk van Sontag beheerste, maar ook haar leven. Sontag leefde haar thema’s, maar kon – ondanks de talloze zelfanalyses in haar dagboeken – zichzelf slecht zien, vaak zelfs op het potsierlijke af.' 'Mosers biografie [is] een noodzakelijke aanvulling op het werk van Sontag,' betoogt hij. 'Het belang van Sontag voor ons, stelt Moser, is niet zozeer de kwaliteit van haar werk, maar waar ze voor stond: een onafhankelijke, scherpzinnige, intellectuele vrouw die haar eigen tijd kritisch beschouwt. Maar zijn formidabele biografie laat overtuigend zien dat het haar twijfels, tegenstrijdigheden en zwakheden zijn waar we nog het meeste van kunnen leren.'

Thomas de Veen dan, over Griet Op de Beecks Let op mijn woorden, die 'leest óók zo rechttoe-rechtaan als we van Op de Beeck gewend zijn en op dat niveau is het eigenlijk wel een leuk boek' en 'in literaire zin Op de Beecks beste roman – juist omdat het op het oog haar eerlijkste, meest autobiografische roman is'. Vier ballen.

'Het is niet alleen de omvang waarmee de dichter breekt met conventies, ook stilistisch permitteert hij zich de nodige vrijheid. Behendig wisselt hij per passage van register. Droge opsommingen, dialoog, poëtische impressies, politieke bespiegelingen, anekdotes, dagboekfragmenten, briefjes – alles vindt organisch zijn plek in de vertelling,' schrijft Shira Keller. Ze had aan Robin Robertsons Hier maak ik mijn stad [fragment] 'een verontrustend actuele leeservaring'. Vijf ballen.

Arnold Heumakers over Thomas Karlaufs 'eigenzinnige, prikkelende' Stauffenberg. Porträt eines Attentäters: ' Zijn boek is slechts een poging Stauffenbergs biografie zo veel mogelijk van anachronistische vertekening te ontdoen. [...] Voor wie het nog niet wist, laat deze biografie met kracht van historische argumenten zien dat men geen liberaal of democraat hoeft te zijn om zich tegen fascisme en nationaalsocialisme te keren, en dat wie weinig voelt voor liberalisme en democratie daardoor nog niet automatisch als fascist of nazi moet worden afgeserveerd.'

Jodi Kantor en Megan Twohey schreven She Said: Breaking the Sexual Harassment Story That Helped Ignite a Movement. Bas Blokker: '[Hun onderzoek] is voorbeeldig en inspirerend – en niet alleen omdat Weinstein volgend jaar voor de rechter moet komen. Kantor en Twohey nemen ons mee bij hun speurwerk.'

Maral Noshad Sharifi interviewde Nana Kwame Adjei-Brenya over Friday Black [fragment]. 'Onze ervaringen verschillen van elkaar. Als we het over het magisch realisme hebben, is het interessant te bedenken wat er wel en niet onder valt. Wie bepaalt wanneer iets realistisch is? Voor mij gaan deze verhalen over mijn leven,' zegt hij. 'Ik bedoel: ik loop al héél lang met die personages rond. Ik heb de verhalen duizend keer opnieuw gelezen. Maar ergens is het voor mij ook minder vervelend omdat ik weet welk doel het dient. Het is geen geweld om het geweld, maar om het bespreekbaar maken van problemen als racisme. De lezer heeft die garantie niet.'

Annemiek Leclaire ten slotte, sprak met Elizabeth Gilbert (Stad van meisjes) over haar levenslessen: 'Kijk, stommelingen leren sowieso niks, wat er ook gebeurt. Wijze mensen leren van hun fouten; genieën hebben het geluk te leren van andermans fouten. Ik ben helaas geen genie, ik kan alleen maar leren door mijn eigen ervaring: proberen, mislukken, proberen, slagen, proberen, mislukken. Het is geen intellectueel proces voor me, ik moet echt de stank van de wereld op mijn huid krijgen voor ik er iets van opsteek.'

Korter:

  • Toef Jaeger over Armando, Toch [onze recensie]: 'Een typische Armando. [...] Er is iets bijzonders aan de hand met de bundel. [...] Hier is niet alleen iemand milder geworden, hij probeert er ook iets moois, iets poëtisch van te maken.'
  • Margot Dijkgraaf over Jonathan Littell, Een oude geschiedenis. Nieuwe versie [fragment]: 'In zeven hoofdstukken sleurt de auteur ons vakkundig door een gruwelijk universum dat voor het grootste deel leest als een gewelddadige, perverse, repetitief pornografische nachtmerrie.'
  • Sebastiaan Kort over Hans Münstermann, De populist: 'Het best in de flitsen van maatschappelijke onredelijkheid [...]. Elders is de roman een soort voorstudie, een project dat behoorlijk gebukt gaat onder het najagen van de tijdgeest.'
  • Sjoerd de Jong over Bert Keizer, Reis om de dood. Van As tot Ziel: 'Keizers merkwaardig onderhoudende Reis om de dood [is] met gemak het veelzijdigste, subtielste filosofische boek geworden dat in jaren over de dood is verschenen in Nederland.' Vijf ballen.
  • Kees Versteegh over Edward Snowdens Onuitwisbaar: 'De memoires geven vooral inzicht in de desillusies die hem brachten tot zijn ingrijpende besluit naar buiten te treden. Zijn teleurstellingen zet hij zwaar aan.'

De boekrecensies van NRC Handelsblad verschijnen elke vrijdag in Boeken, en zijn voor abonnees te raadplegen op Nrc.nl. NRC Handelsblad is te koop bij het Nieuwscentrum.

Natalie Hanman sprak Naomi Klein (On Fire: The (Burning) Case for a Green New Deal) over de Green New Deal. ‘Ik heb het gevoel dat de manier waarop we het over klimaatverandering hebben te gefragmenteerd is. Er wordt geen verband gelegd met andere crises waarmee de wereld te maken heeft. In het boek leg ik verbanden tussen de klimaatcrisis en het streven naar white supremacy, de verschillende vormen van nationalisme en de vele mensen die vanwege oorlog hun land ontvluchten. Het zijn crises die samenhangen en elkaar doorkruisen, dus de oplossingen moeten dat ook doen,’ zegt ze.

Dick Pels dan, over links populisme volgens Chantal Mouffe (For a Left Populism) en Ernesto Laclau (On Populist Reason). 'Ondanks hun constructivistische en pluralistische gebaren, blijven Laclau, Mouffe en de Essex School vasthouden aan begrippen als "volkssoevereiniteit" en "hegemonie", met al hun totaliserende en absolutistische connotaties. [...] Een andere belangrijke reden waarom we de term "volk" kunnen missen als kiespijn is gelegen in de klimaatpolitiek. Niet toevalligerwijze blijft de ecologische politiek er bij Mouffe een beetje bijhangen: haar volk is vooral een mensenvolk.'

Mirjam van Hengel dan, over Menno Wigman, wiens Verzamelde gedichten binnenkort verschijnt. 'Vorm was voor Wigman cruciaal. Het ging hem erom dat een gedicht zowel inhoudelijk als formeel uiteindelijk "rond" was. Hij was een perfectionist, zelf even strak in het pak zittend als zijn verzen en eindeloos mogelijkheden afwegend, metrische schema’s, rijmvormen (‘net niet schurftig’), subtiel half-, eind- en binnenrijm,' schrijft ze. Ze portretteert hem, interviewde zijn biograaf, Rob van Essen, becommentarieert de nieuwe uitgave, en schrijft bijvoorbeeld: 'Alles, de pijn en de geruststelling, het verlangen naar het ultieme en de minachting van dat verlangen zit in zijn liefdesgedichten. Groot is vaak de bitterheid, maar de hang naar het zoete is even groot en het kortstondig vinden ervan krijgt zinderend gestalte.'

Dichters & Denkers gaat vooral over Susan Sontag (met geweldige foto's!). Niña Weijers las de biografie van Benjamin Moser [fragment | onze recensie]: 'Ook freudiaans is Mosers hypothese dat in Sontags meest stellige, ogenschijnlijk abstracte en onpersoonlijke stukken de grootste autobiografische waarheden verborgen zitten. Met andere woorden: door over anderen te schrijven, schreef ze voortdurend ook, gecodeerd en vaak onbewust, over zichzelf. Het levert diepgravende en verrassende analyses op, die haar werk verankeren in haar leven, en die de biografie het intellectuele gewicht geeft dat Sontag verdient.'
En: 'Als Moser iets voor elkaar heeft gekregen in zijn biografie, is het wel dat haar werk, juist door het spoor van blinde vlekken in haar leven, alleen maar aan zeggingskracht heeft gewonnen. Net als Sontag blijf je achter met een verlangen om ‘meer te zíen, meer te hóren, meer te vóelen’. En had je doodgraag willen weten wat ze had geschreven over de opkomst van sociale media, Trump en Brexit, identiteitspolitiek en kattenfilmpjes.'

Kortere stukken zijn er van Jan Postma (over Over fotografie, 'een klein boek maar een grote verzameling inzichten, nauw met elkaar verweven, over wat wij mensen met fotografie doen, en wat de uitvinding van de fotografie met ons en onze menselijkheid heeft gedaan'), Xandra Schutte (over Ziekte als metafoor, 'een belangwekkend en prikkelend essay. Sontag vergelijkt erin minutieus hoe tuberculose en kanker metaforisch worden geduid') en Marja Pruis (over Tegen interpretatie, 'een opwekkende tekst, zij het meer een cumulatieve verzameling van prikkelende uitspraken dan een afgewogen betoog').

Maar er is ook poëzie. Alfred Schaffer, over Albertine Soepboers Vertakkingen: 'Na die geweldige eerste acht gedichten, waarin de vorm perfect samenvalt met een chaotische, claustrofobische binnenwereld, wordt de spanning niet meer bereikt.' En een roman. Lodewijk Verduin over Maarten 't Harts De nachtstemmer [fragment]: 'Zij die gevoelig zijn voor klassieke, verzorgde literaire vertellingen zullen in dit boek een zowel luchtige als emotionele variant herkennen op het verhaal dat Maarten ’t Hart sinds de jaren zeventig met verve weet te vertellen: dat van de buitenstaander die ernaar verlangt te worden opgenomen in iets groters.'

De Groene Amsterdammer is elke woensdag al te koop bij het Nieuwscentrum. Athenaeum Boekhandel verzorgt de boekverkoop voor de website van De Groene

Sontag | Benjamin Moser | 9789029539784
€ 49,99
De nachtstemmer | Maarten 't Hart | 9789029540377
€ 21,99
Vertakkingen | Albertina Soepboer | 9789025446185
€ 19,99
On Fire | Klein, Naomi | 9780241410738
€ 15,99
Verzamelde gedichten | Menno Wigman | 9789044641936
€ 20,00
Over fotografie | Susan Sontag | 9789029540520
€ 21,50
Tegen interpretatie | Susan Sontag | 9789029540544
€ 23,50
Sontag | Benjamin Moser | 9789029539791
€ 14,99
Sontag | Benjamin Moser | 9780241003480
€ 39,99
De nachtstemmer | Maarten 't Hart | 9789029540384
€ 12,99
Vertakkingen | Albertina Soepboer | 9789025457532
€ 12,99
Brand! | Naomi Klein | 9789044542257
€ 21,50
pro-mbooks1 : athenaeum