Margo Jefferson, Ad ten Bosch, David Wallace-Wells, Jelmer Mommers (de boekbesprekingen in de week van 19 juni 2019)

24 juni 2019
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |

Onze wekelijkse samenvatting van de recensies in kranten en tijdschriften waarin deze week onder meer aandacht voor Margo Jefferson, Ali Smith, Ad ten Bosch, David Wallace-Wells, Jelmer Mommers en verder: Alessandro Baricco, Robbert Welagen (Trouw), Karin Bloemen, Greta Thunberg, Koen Peeters, Julia Blackburn, Colson Whitehead (de Volkskrant), Marieke van Delft & Reinder Storm, Lars Mytting (Het Parool), Jeanette Winterson, Annie Dillard, Elvira Werkman, Edmund White (NRC), Arno Geiger, Geir Gulliksen, Marek Šindelka, Ali Smith, Éric Vuillard (De Groene Amsterdammer).

Oudere afleveringen van deze rubriek zijn te raadplegen in ons archief. Tussen rechte haken staan de redactionele items op Athenaeum.nl.

Marijke Laurense sprak met Alessandro Baricco, wiens The Game [onze recensie] onlangs verscheen. 'We kunnen nog steeds rampen veroorzaken, maar niet meer op die manier. We kunnen Auschwitz opnieuw laten plaatsvinden, maar in de Game kan dat niet zonder dat de wereld het weet. We kunnen nog steeds duivelse wapens uitvinden, maar dat kan niet meer in een geheime kamer, zoals indertijd met de Amerikaanse atoombom. Dat maakt heel veel uit. Het was typisch voor de 20ste eeuw dat niemand iets wist en dat een kleine elite voor iedereen over alles besliste. In de Game kan dat niet meer.'

'Het leven van sterren is geen studie, geeft geen antwoorden. Het toont in intense taal een verwrongen werkelijkheid,' schrijft Janita Monna over Marwin Vos' nieuwe bundel. Annemarié van Niekerk dan, over Margo Jeffersons Over Michael Jackson. 'Jefferson is er een heel eind in geslaagd om haar lezer mee te nemen op een rondleiding door het "rariteitenkabinet" van Jacksons geest,' schrijft ze.

Yolanda Entius pakte Robbert Welagens nieuwe novelle Antoinette op. Als 'Marguerite Duras: sferisch, verlangend, maar ook zuigend', vindt ze eerst, maar later wordt het vlakker: 'Het was me te voorspelbaar, te oppervlakkig, te alledaags.'

Maar het boek van de week is Ali Smiths Lente [fragment | onze recensie]. Eva Meijer: 'Het plot van Lente laat zich makkelijk en moeilijk navertellen, omdat een samenvatting geen recht doet aan de speelsheid, springerigheid en grillige schoonheid van dit boek.' Het is, besluit ze, 'uiteindelijk een ontroerend verhaal over die oneindige beweging, en over onze tijd'.

  • Rob Schouten over Lieke Kézér, De verloren berg: 'Kézér vertelt objectief en rustig, zonder effectbejag. Haar stijl herinnert aan die van Raymond Carver, met zijn ­minimalistische huiselijke vertellingen, maar waar je bij Carver iets als het drama van het alledaagse leven proeft gaat er bij Kézer iets wezenlijks tragisch schuil onder de oppervlakte.'
  • Eric Timmermans, Arie Kieviet, Huis in de duinen. Thuis in Zandvoort, is Beeldboek van de Week.
  • Paul van der Steen over Lilian de Bruijn, Ik kreeg mijn vader niet dood. Het roekeloze bestaan van een kampoverlevende: 'Een zeer persoonlijk boek met een beklemmende geschiedenis. [...] De gaten die onvermijdelijk vallen weet De Bruijn te compenseren met schrijftalent. Het boek heeft een slimme opbouw.'
  • Gerwin van der Werf over Arie Storm, Het horrortheater van de Nederlandse literatuur [fragment | onze recensie]: 'Het half gefundeerde, rommelige, en tendentieuze maakt Het horrortheater nu juist zo aantrekkelijk. De venijnige aanvallen zijn op een bepaalde manier ook ontroerend, omdat Storms wanhopige liefde voor het boek erin doorklinkt.'
  • Sofie Messeman over Per Petterson, Mannen in mijn situatie: 'Ondanks de schijn van eenvoudige gedachten-associaties, is zijn stijl uiterst goed overwogen en uitgebalanceerd.'
  • Bas Maliepaard over Enne Koens, Die zomer met Jente: 'Knap bouwt Koens de onderhuidse spanning op tot aan een onheilspellende scène op een spoorbrug, waar de proloog naar vooruit wees.'
  • En in 'Vandaar dit boek' bevraagt Nicole Lucas Willemijn van Dijk over Het wit en het purper [fragment]: 'Ik had al langer de wens om een keer over de oudheid te schrijven in een andere vorm, om zo die tijd dichterbij te halen, verder tot leven te wekken. Pallas bood een uitgelezen kans. Hij is het, realiseerde ik me, hij moet de hoofdpersoon worden van een roman.'

De recensies van Trouw verschijnen elke zaterdag in Letter en Geest, en zijn voor abonnees te raadplegen op trouw.nlTrouw is te koop bij het Nieuwscentrum. 

Margo Jefferson, Ad ten Bosch, David Wallace-Wells, Jelmer Mommers (de boekbesprekingen in de week van 19 juni 2019)

Delen op

In het Magazin: Karin Bloemen, wier Mijn ware verhaal onlangs verscheen. Evelien van Veen sprak haar. 'Er zullen mensen zijn die zeggen: daar heb je Karin Bloemen weer met haar incest. Een meneer zei zelfs, wat was het woord nou, ze kokettéért ermee. Dat je denkt: echt waar, joh, noem je dat nou zo? Maar ik moet het aankaarten, het is mijn plicht te laten weten: het is niet jouw schuld als het gebeurt. En daarom moet ik erover schrijven, en Manon Uphoff moet erover schrijven en Erna Sassen, die het op de Kleinkunstacademie meemaakte, moet erover schrijven, zodat er nooit meer iemand zegt tegen een slachtoffer: en wat was jóúw aandeel?'

'Ik vind dat we vaak tot simplistische conclusies komen: we draaien zijn muziek niet meer, we kijken niet meer naar zijn films. Wie schiet daar iets mee op?' Esma Linnemann sprak Margo Jefferson, de biograaf van Michael Jackson. 'Ik denk dat we lering moeten trekken uit zijn verhaal. Uiteindelijk is dat het verhaal van een man die zijn macht misbruikt om kwetsbare mensen – kinderen in zijn geval – te misbruiken.'

De Boekenbijlage zelf wordt geopend door Ben van Raaij. Hij schrijft over klimaatboeken, net als Paul Luttikhuis eerder deze week in NRC:

  • De onbewoonbare aarde [onze recensie]: 'Het boek van [David] Wallace-Wells is naar eigen zeggen disruptief bedoeld, als een oproep tot actie, maar op dat vlak heeft de Amerikaan, afgezien van obligate adviezen als het invoeren van CO2-belasting, teleurstellend weinig te melden.'
  • Greta Thunbergs Ons huis staat in brand: 'Het is een wonderlijk relaas. Geen boek om te lezen als je wilt weten hoe het nu zit met de klimaatverandering, wel als je benieuwd bent hoe een zwijgzaam, gepest pubermeisje met een eetstoornis en asperger vorig jaar binnen enkele weken kon uitgroeien tot een mediaster.' En: 'Het in een sobere stijl geschreven boek bevat tegelijk talloze wijsheden.'
  • Jelmer Mommers, Hoe gaan we dit uitleggen. Onze toekomst op een steeds warmere aarde [fragment]: 'Een boek dat de stand van zaken rond de opwarming helder, zij het soms wat schools schetst.' Met 'een haast blijmoedig optimisme'.
  • Extinction Rebellion, This Is Not a Drill: 'Burgers hebben het recht het sociaal contract met hun overheid op te zeggen, omdat die hen niet beschermt tegen de gevaren van de ecologische crisis.'
  • Simon Rozendaal, Warme aarde, koel hoofd: 'Volgens Rozendaal, die zich in zijn heldere, zij het wat pedante boek vooral richt op de energietransitie, gaat het klimaatbeleid de verkeerde kant op.'

'Het knappe van Peeters is, dat hij in Kamer in Oostende al deze namen aanroert, maar niet met als doel om een obligate lofzang af te steken op die afgebladderde koningin der badsteden, waar in de afgelopen eeuw ook veel afschuwelijke gebouwen zijn verrezen,' schrijft Arjan Peters over het nieuwe boek van Koen Peeters. 'Peeters heeft gelijk, kan de lezer bevestigen die bereid is met hem mee te speuren: soms, op momenten, door gedurig combineren en kijken, door de stad van vroeger in die van nu te lezen, wordt het mogelijk om wat voorgoed vergleden leek, aan den lijve te ervaren.'

Aleid Truijens las Helen Russells De geluksatlas: 'Het is een vrolijk en blij makend boek, alleen al omdat het er zo prachtig uitziet met een frisse opmaak in mooie kleuren en kinderboekachtige illustraties. Maar vooral door de montere toon en blik van Russell, die het talent heeft om ook in de meest verdrietige landen iets opbeurends in de menselijke aard te ontdekken.'

Mirjam van Hengel dan. Zij interviewde Julia Blackburn bij Spui25 en nu ook voor de krant over Lied van de tijd. Waarom ze het boek schreef? 'Omdat het verhaal mij al jaren omringt. Ik woon daar, mijn huis ligt vol met die fossielen, ik leef ermee. Ik loop langs die kust, al veertig jaar. En toen kwam er nog een andere, persoonlijke aanleiding: de dood van mijn man.' En over haar oeuvre: 'Als ik terugkijk op mijn boeken denk ik dat ik altijd in hetzelfde geïnteresseerd ben: de aanwezigheid van het verleden in het nu, het continuüm van de tijd. Nooit in het chronologische, het lineaire. In mijn boek Draad komt Einstein vaak voor, die was ook niet zo dol op de lineaire tijd.'
En over hoe ze schrijft: 'Ik werk met notitieboeken, altijd. Trouwe notebooks die ik vol schrijf in mijn enorm chaotische handschrift. Dan werk ik het uit, tik het in, ga schuiven met tekstgedeelten, schrijf weer stukken in mijn notitieboek en verwerk die weer.'

Korter:

  • Laurens Verhagen over Clive Thompson, De coders: 'Een groot deel van zijn uiterst leesbare boek gaat over de door witte mannen gedomineerde wereld van programmeurs in Silicon Valley waar pesterijen, intimidatie en seksisme jarenlang ongehinderd hun gang konden gaan omdat de mythe van de briljante hufter nu eenmaal te sterk was.'
  • Hans Bouman over Colson Whitehead, De jongens van Nickel [fragment]: 'Literair, ethisch, historisch: Whiteheads boek is een victorie op alle niveaus.'

Kortst:

  • Michaël Zeeman, Beelden zoek je nooit, beelden vind je
  • Caroline Albertine Minor, Zegeningen [fragment]
  • Ad ten Bosch, De IJssel stroomt feller dan de Amstel [fragment]
  • Tatána Rubásová en Jindrich Janícek, Een wonderlijke expeditie van robots
  • Hendrik Groen, Een kleine verrassing
  • Yi Fong Au en Tommy van Avermaete (red.), Door de schaduwen bestormd
  • Eva Rovers, De rebelse held [fragment]
  • Ate de Jong, Onder de rode loper
Mijn ware verhaal | Karin Bloemen | 9789026343568
€ 20,99
Lied van de tijd | Julia Blackburn | 9789403149707
€ 29,99
Kamer in Oostende | Koen Peeters | 9789403160504
€ 23,99
De geluksatlas | Helen Russell | 9789057599651
€ 22,50
Mijn ware verhaal | Karin Bloemen | 9789049807412
€ 17,99
Mijn ware verhaal | Karin Bloemen | 9789026343575
€ 12,99
Time song | Julia Blackburn | 9781911214205
€ 32,99
Kamer in Oostende | Koen Peeters | 9789403161402
€ 12,99
De Coders | Clive Thompson | 9789492493620
€ 21,50
De coders | Clive Thompson | 9789492493774
€ 14,50
The Nickel Boys | Colson Whitehead | 9780385545440
€ 19,99
De rebelse held | Eva Rovers | 9789044638820
€ 19,99
Onder de rode loper | Ate de Jong | 9789462971271
€ 20,99
Onder de rode loper | Ate de Jong | 9789462971325
€ 10,99

In Het Parool: Maarten Moll over het 'prachtige boek' De geschiedenis van Nederland in 100 oude kaarten, samengesteld door Marieke van Delft en Reinder Storm [inmiddels in herdruk, merkt Moll ook op - reserveren kan]: 'De kaarten laten ook politieke omwentelingen en bestuurlijke ontwikkelingen zien, maar ook zijn kaarten over bijzondere gebouwen (het Muiderslot), de voormalige overzeese gebieden en kaarten over transport, economie, onderwijs, religie, vrije tijd en sport opgenomen.'

En Marjolijn de Cocq interviewde Lars Mytting over De zusterklokken: 'Die belofte van zo'n grote familiesaga was voor mij een grote stap, ik wilde eerst het eerste deel geschreven hebben voor ik zeker wist of ik het kon. Je moet het begin, het midden en het einde van de serie plotten, en elk boek heeft weer zijn eigen structuur. De legende heeft echter zo'n kracht, dat ik voel dat ik het verhaal door de decennia heen kan blijven volgen.'

'De ironie van het lot wil dat zijn nu verschenen memoires hard op weg zijn zijn grootste succes te worden,' schrijft Hans Renders dan over het schrijverschap van Ad ten Bosch als besluit van zijn samenvattende artikel over De IJssel stroomt feller dan de Amstel [fragment].

  • Dirk-Jan Arensman over Esi Edugyan, Washington Black: 'Edugyan vangt de schoonheid en opwinding van wetenschap en natuur(studie) in soms bedwelmend mooi proza. En intussen buigt ze zich subtiel en genuanceerd over zaken als de psychologische gevolgen van de slavernij voor zwart én wit, de grenzen en de betekenis van vrijheid. Fantasievol en wijs.'
  • John Jansen van Galen over Lodewijk Dros, Eiland in de nevel: 'Het is een intrigerend verhaal, dat door alle familievertakkingen en -verwikkelingen voor de lezer soms taaie kost wordt.'
  • Dries Muus over Menno van der Veen, Ontweten: 'Ontweten mist de stilistische inspiratie van Rimpelgeweld: de compleet eigen, nieuwe manier van vertellen. En de spanning die die onvoorspelbare zinnen met zich meebrachten.'

De boekrecensies van Het Parool verschijnen elke zaterdag. Het Parool is te koop bij het Nieuwscentrum.

Paul Luttikhuis las voor de krant drie boeken over de klimaatcrisis:

  • Anabella Meijer e.a., Eerste hulp bij klimaatverandering: 'Meijer liet de klimatologie over aan wetenschapsjournalist Rolf Schuttenhelm, die de lezer op een knappe en luchtige manier door ingewikkelde thema’s als infraroodstraling, koolstofbalans, zuurgraad van oceanen en klimaatmodellen loodst. Maar zijn ondertoon is allesbehalve luchtig.'
  • Jelmer Mommers, Hoe gaan we dit uitleggen [fragment]: 'In de wereld van Descartes gaan we door op de huidige weg en trekken we ons weinig aan van de klimaatontwrichting. In die van Humboldt proberen we ons, met vallen en opstaan, te verzoenen met de natuur. Mommers vindt het hoopgevend dat we voor dat laatste scenario alleen "dat ene waanidee" over de scheiding van mens en natuur achter ons hoeven te laten. Maar in zijn zoektocht naar een optimistisch perspectief verliest hij zijn eigen verhaal uit het oog.'
  • David Wallace-Wells, De onbewoonbare aarde [recensie]: 'De onbewoonbare aarde maakt duidelijk dat van ongestoord verder leven geen sprake meer kan zijn. De totale ondergang dreigt weliswaar alleen in "het extreemste geval" maar we worden nu al geconfronteerd met de gevolgen van de opwarming – we vertellen het verhaal niet alleen, we maken het ook mee.'

Roos van Rijswijk bespreekt daarnaast Frankusstein, de nieuwe roman van Jeanette Winterson. 'Bewonderenswaardig is hoe de hoofdstukken uit het heden over Ry en het verleden over Mary elkaar afwisselen, hoe feit en fictie zich al even vlug vermengen. Winterson weet de twee tijdlijnen fantastisch met elkaar te verweven. Dat doet ze door plotwendingen waarvan het zonde zou zijn om ze in een recensie weg te geven, maar ook door diverse motieven in beide verhalen te laten overlappen. De liefde voor een ander. Vrouw-zijn, man-zijn, geen van beide zijn. De industriële en technologische revoluties. De liefde voor het leven, de drang dat leven te scheppen, of de dood te verslaan,' schrijft ze onder meer. Kester Freriks las Annie Dillard Pelgrim langs Tinker Creek. 'Dillards gelukzalige aanwezigheid in de groene weelde langs de boorden van Tinker Creek is onweerstaanbaar boeiend en troostrijk. In het mysterie dat zij openbaart ligt de bron van onze aandacht voor de natuur, die de bescherming zo hard nodig heeft,' aldus Freriks. In dezelfde recensie ook aandacht voor De man op de dijk van Elvira Werkman. 'De man op de dijk bewijst dat een vogel als de kiekendief symbool staat voor de politieke arena die onze natuur beheerst,' merkt Freriks onder meer over het boek op.

Rob Hartmans wijdt een stuk aan François Hartogs baanbrekende Regimes of Historicity en Christopher Clarks' 'rijke en erudiete' Time and Power: 'Terwijl Hartog zich vooral richt op de ideeën over tijd en historiciteit van filosofen, schrijvers en historici, concentreert de Australisch-Britse historicus Christopher Clark [...] zich in Time and Power op vier Duitse machthebbers.' En Obe Alkema sprak met Edmund White over diens memoir The Unpunished Vice. 'Niemand zou het ooit een belediging vinden om de geweldige Toni Morrison een zwarte schrijver te noemen. Zwarte schrijvers kunnen schrijven over heteroseksualiteit, geboortes van hun kinderen, scheidingen enzovoorts, want het leven van een zwarte heteroseksueel is min of meer een licht vervormde spiegel van het leven van een witte heteroseksueel. Het homoseksuele leven lijkt volstrekt niet op dat van hetero’s. Eigenlijk komen we van Mars,' zegt White onder meer in het interview.

Korter:

  • Michel Krielaars over Joseph Roth, Charleston op de vulkaan: 'Ook als journalist was Joseph Roth (1894-1939) een schrijver. Interviews vond hij een zwaktebod. Hij noemde dat genre "de gemakzuchtige toeverlaat voor journalistieke verlegenheid". Je moest waarnemen en objectief verslag doen. Roth kon het als geen ander, zoals blijkt uit Charleston op de vulkaan.'
  • Shira Keller over Lauren Groff, Florida: 'Helaas vergt de bundel op stilistisch vlak de nodige verdraagzaamheid. [...] De sterke thematiek kan niet verhinderen dat de lezer geregeld het spoor bijster raakt in dit woud van onbeholpen formuleringen.'
  • Anne van den Dool over Takis Würger, Stella: 'een spannend en ontroerend verhaal.'
  • Thomas de Veen over Dimitri Verhulst, De pruimenpluk [fragment]: 'De afgelopen jaren bleef nieuw proza uit. De pauze gaf hoop, maar zijn terugkeer met De pruimenpluk valt tegen.'
  • Maarten Doorman over Thijs Lijster, Kijken, proeven, denken: 'Er valt het nodige op deze essays af te dingen [...]. Maar dat academische wijsgeren zich onder het vaandel van Michel Montaigne en David Hume op het publieke podium begeven zonder de lezer met de voldongen feiten van de wetenschap te intimideren of met de onweerlegbaar abstracte theorieën van de filosofie weg te blazen kan niet genoeg worden geprezen.'
  • Nynke van Verschuer over Sandro Veronesi, Blaffende honden: 'De grillige stijl van Veronesi zorgt dat Blaffende honden geen krachteloos pamflet is, maar Veronesi’s zomer van ontreddering doet herbeleven.'
  • Peter de Bruijn over Robin Wallace, Hearing Beethoven: 'Wallace wisselt hoofdstukken over de lotgevallen van zijn vrouw af met analyses van Beethovens verhouding tot zijn doofheid. De verschillen tussen Beethoven en Barbara zijn uiteraard groter dan de overeenkomsten, met een historische afstand van ruim twee eeuwen. Maar die persoonlijke achtergrond maakt Wallace wel uitzonderlijk sensitief en nauwkeurig in zijn beschrijvingen van Beethovens omgang met zijn falende gehoor.'

De boekrecensies van NRC Handelsblad verschijnen elke vrijdag in Boeken, en zijn voor abonnees te raadplegen op Nrc.nl. NRC Handelsblad is te koop bij het Nieuwscentrum.

Frankusstein | Jeanette Winterson | 9789025455514
€ 24,99
Frankissstein | Jeanette Winterson | 9781787331419
€ 15,99
De man op de dijk | Elvira Werkman | 9789050116732
€ 24,95
Time and power | Christopher Clark | 9780691181653
€ 32,99
The Unpunished Vice | White, Edmund | 9781408870266
€ 16,99
Florida | Lauren Groff | 9789403150505
€ 23,99
Florida | Lauren Groff | 9781786090461
€ 11,99
Stella | Takis Würger | 9789056726232
€ 19,99
Stella | Takis Würger | 9783446259935
€ 25,99
De pruimenpluk | Dimitri Verhulst | 9789492928504
€ 19,99
Blaffende honden | Sandro Veronesi | 9789044641783
€ 19,99
Hearing Beethoven | Robin Wallace | 9780226429755
€ 25,99
Florida | Lauren Groff | 9789403154909
€ 12,99
Stella | Takis Würger | 9789044977639
€ 7,99
De pruimenpluk | Dimitri Verhulst | 9789492928573
€ 14,99

Deze week in De Groene Amsterdammer uitgebreid aandacht voor de shortlist van de  Europese Literatuurprijs. Marja Pruis las Het verhaal van een huwelijk van de Noorse schrijver Geir Gulliksen [fragment | toelichting door de vertaler]: 'Vooral de eerste helft van de roman is probleemloos betoverend.[...] In de tweede helft van de roman wordt het verhaal zwarter, obsessiever.' Joost de Vries bespreekt De orde van de dag, van Éric Vuillard [fragment]. 'Vorig jaar kocht ik L'ordre du jour [...] in een boekhandel [...] en direct sloeg de twijfel toe of mijn Frans wel goed genoeg was. Maar [er] staat inderdaad wat ik dacht. De taal is zo theatraal [...]. Kijk, hier komen de acteurs aanlopen, lijkt hij [Éric Vuillard] steeds te zeggen. [...] Een cynische conclusie van een dito boek,' aldus de Vries.

Cyrille Offermans neemt Onder de Drachenwand van Arno Geigner voor zijn rekening [fragment]. Hij is onder de indruk:  'Geiger slaagt erin de diverse binnen- en buitenwerelden zo met elkaar te vervlechten dat ze bij alle breuken en sprongen toch een min of meer samenhangend geheel vormen. Uiteraard dankzij de oorlog, waarvan de totalitaire waanzin ook in dit afzijdige oord doordringt en hoe dan ook, soms tot in de verrassendste details, bepalend is voor het gedrag, de angsten en verlangens van iedereen die hier woont of tijdelijk verblijft. Maar meer nog dankzij Geigers vermogen om zich niet alleen in de diepste krochten van de gevoelswereld van zijn personages te verplaatsen, empathie alleen is niet voldoende, maar daar ook, en daar komt het op aan, telkens opnieuw in volstrekt geloofwaardige woorden, formuleringen, zinnen uitdrukking aan te geven. Dat maakt dit boek zo goed, er gaat een verpletterende authenticiteitssuggestie van uit.'

Van Philip Huff een stuk over Materiaalmoeheid van Marek Šindelka [toelichting door de vertaler]. 'Materiaalmoeheid is een harder boek dan zijn voorganger, kritischer ook, maar niet minder indrukwekkend,' merkt Huff onder neer op. En Lodewijk Verduin prijst Ali Smiths Winter [fragment | onze recensie | nog een boekverkopersbespreking]:'Kijk naar buiten, lijkt Smith te willen zeggen, ondanks alle tweestrijd, ondanks politieke onrust [...]. [Ze] verliest de schoonheid van de wereld nooit helemaal uit het oog.'

De Groene Amsterdammer is elke woensdag al te koop bij het Nieuwscentrum. Athenaeum Boekhandel verzorgt de boekverkoop voor de website van De Groene

De orde van de dag | Eric Vuillard | 9789029092708
€ 18,99
L'ordre du jour | Eric Vuillard | 9782330078973
€ 18,99
Onder de Drachenwand | Arno Geiger | 9789403132501
€ 24,99
Unter der Drachenwand | Arno Geiger | 9783446258129
€ 17,50
Onder de Drachenwand | Arno Geiger | 9789403132501
€ 24,99
Materiaalmoeheid | Marek Sindelka | 9789492478566
€ 22,99
Materiaalmoeheid | Marek Sindelka | 9789492478726
€ 22,99
Materiaalmoeheid | Marek indelka | 9789492478597
€ 12,99
Winter | Ali Smith | 9789044637953
€ 21,99
Winter | Ali Smith | 9780241207031
€ 17,50
Winter | Ali Smith | 9780241973332
€ 11,99
Winter | Ali Smith | 9780241207024
€ 21,99
Winter | Ali Smith | 9789044637960
€ 11,99
MINDBOOKSATH : athenaeum