De 21 beste boeken van de 21ste eeuw (het recensieoverzicht van de week van 4 maart 2020)

09 maart 2020
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |

Onze wekelijkse samenvatting van de recensies in kranten en tijdschriften, met aandacht voor de Boekenweek-auteurs, W.G. Sebald en Rodaan Al Galidi, en verder: Matilda Gustavsson, Paul Haenen (Trouw), Maarten Asscher, Drago Jancar, Ta-Nehisi Coates (de Volkskrant), Hugo Brandt Corstius, Jung Chang, Bart Chabot (Het Parool), Jean Genet, Sandro Veronesi (NRC Handelsblad), Daan Roovers, Griet Op de Beeck, Thomas Piketty (Vrij Nederland), de 21 beste boeken van de 21ste eeuw - W.G. Sebald voert de lijst aan met Michel Houellebecq -, Theodor W. Adorno en George Sand (De Groene Amsterdammer).

Oudere afleveringen van deze rubriek zijn te raadplegen in ons archief. Tussen rechte haken staan de redactionele items op Athenaeum.nl.

 

'Vroeger was ik altijd bang dat mijn dagboeken gestolen zouden worden. Daarom bewaarde ik ze achter slot en grendel. Toen ik vorig jaar ontdekte dat ze op een andere manier leken te gaan verdwijnen - de inkt begon te vervagen - besloot ik om al die dertig boeken te laten inscannen en er, eindelijk, een selectie van uit te geven.' Paul Haenen over Ik heb bekend in Arjan Vissers 'Tien geboden', onder 'Gij zult niet stelen'.

Voor De Verdieping interviewde Anne-Grietje Franssen Matilda Gustavsson naar aanleiding van Het bolwerk [onze recensie]. 'Zweden kende tijdens de #MeToo-beweging veel slechte journalistiek, met beschuldigingen die nauwelijks waren onderbouwd. Vervolgens betaalden de slachtoffers de prijs; zij werden weggezet als leugenachtig of hysterisch, terwijl het de redacties waren die overhaast hadden gepubliceerd. Dit onderzoek voelde mede daarom als een enorme verantwoordelijkheid. Het naar buiten treden met de getuigenissen raakte aan zoveel levens. Het zou een ramp zijn als de misbruikervaringen als onwaar werden afgedaan omdat een exposé niet waterdicht was. Dus ging ik op zoek naar bewijsmateriaal.'

Rodaan Al Galidi in de rubriek 'Ik heb een droom' ('Ik heb nog nooit een droom waargemaakt. Als je geen dromen waarmaakt, verpest je ze ook niet door ze te om te zetten in realiteit. Mijn dromen blijven wat ze zijn en dat is helemaal niet triest.') en Janita Monna over de nieuwste bundel van Remco Campert, Mijn dood en ik ('inmiddels is de taal schraler geworden, zoals Campert zelf ergens schrijft. De stilte neemt toe, gedichten hebben soms slechts enkele woorden, soms een paar regels').

Gerwin van der Werf pleit voor een nieuw literair elan in het Boekenweekgeschenk, dat sinds dat van Zwagerman kwakkelt: 'Wees niet eenkennig en kies voor (nog) niet doorgebroken schrijvers met een eigen stem, geef ze de opdracht een novelle te schrijven, en niet een "voor elk wat wils" boekje. Sta toe dat het mislukt (dat doet het nu ook, vaak zelfs) of dat het uitmondt in een volkomen bizar, experimenteel stuk proza.' En Rob Schouten beschouwt het oeuvre van W.G. Sebald [fragment Austerlitz], dat nu heruitgegeven wordt: 'Sebalds werk is niet alleen drukkend maar ook indrukwekkend. Althans voor de liefhebbers, want hij is geen schrijver met een groot publiek, daarvoor is zijn werk te excentriek, hij is meer een cultschrijver. [...] Wat is eigenlijk het literaire geheim van dit precieze maar ook sombere en zelfs autistische proza, dat zo afwijkt van al het andere? Ik denk dat het de lezer meesleept in een soort parallelwereld, die je wel herkent maar die toch, ondanks alle exacte historische en topografische feiten, volkomen anders lijkt.'

Jann Ruyters las Vivian Gornicks Een vrouw apart. En de stad [fragment] en Maeve Brennans De breedsprakige dame. 'Brennans minutieuze beschrijvingen bedwelmen ook,' schrijft ze. 'Lees je Gornick en Brennan kort na elkaar dan ben je geneigd daar vooruitgang in te zien: de "odd woman" is in opkomst, de marge verschuift naar het centrum, zoekt het volle licht op.'

En in Tijd: de levenslessen van Vanja van der Leeden (Indorock). 'Voor mijn boek Indorock heb ik geen traditionele Indische familierecepten afgestoft, want die heb ik niet: mijn oma kon niet koken. Voor dat gebrek aan recepten heb ik me lange tijd geschaamd en ik aarzelde in eerste instantie of ik een dergelijk boek zou moeten maken. Omdat ik geen nostalgische blik op de wereld heb en liever vooruitkijk, besloot ik het toch te doen. Daarom heb ik voor dit boek de bron opgezocht.'

Korter: Jakub Malecki, Dido Michielsen [fragment], Robert Walser [fragment], Jonathan Littell [fragment], John Hare.

De recensies van Trouw verschijnen elke zaterdag in Letter en Geest, en zijn voor abonnees te raadplegen op trouw.nlTrouw is te koop bij het Nieuwscentrum. 

De 21 beste boeken van de 21ste eeuw (het recensieoverzicht van de week van 4 maart 2020)

Delen op

€ 23,99
€ 21,95
Ik heb bekend | Paul Haenen | 9789057598289
€ 29,99
Het bolwerk | Matilda Gustavsson | 9789038806532
€ 21,99
Holland | Rodaan Al Galidi | 9789090326917
€ 21,95
Austerlitz | W.G. Sebald | 9789403175508
€ 23,99
Ik heb bekend | Paul Haenen | 9789057593994
€ 12,99
Het bolwerk | Matilda Gustavsson | 9789038806549
€ 12,99
Austerlitz | W.G. Sebald | 9789403195605
€ 11,99
Austerlitz | Winfried G. Sebald | 9783596148646
€ 13,99
Die Ringe des Saturn | W. G. Sebald | 9783446249745
€ 27,99
De emigrés | W.G. Sebald | 9789403175607
€ 23,99
De emigrés | W.G. Sebald | 9789403195506
€ 9,99
Die Ausgewanderten | W. G. Sebald | 9783446243835
€ 27,99
Duizelingen | W.G. Sebald | 9789403175300
€ 23,99
Duizelingen | W.G. Sebald | 9789403195803
€ 11,99
Mijn dood en ik | Remco Campert | 9789403180809
€ 16,99
Mijn dood en ik | Remco Campert | 9789403180908
€ 9,99
Duel | Joost Zwagerman | 9789029575362
€ 15,99
Duel | Joost Zwagerman | 9789029575690
€ 7,49
Roest | Jakub Malecki | 9789021418773
€ 20,00
Roest | Jakub Malecki | 9789021418780
€ 13,99
Lichter dan ik | Dido Michielsen | 9789048857227
€ 21,99
Lichter dan ik | Dido Michielsen | 9789048845040
€ 4,99
De Tanners | Robert Walser | 9789492313799
€ 22,50
De Welwillenden | Jonathan Littell | 9789029531566
€ 25,99
Reis naar de maan | John Hare | 9789401465830
€ 15,99

De boekenbijlage van De Volkskrant wordt ingeluid met een analyse van Wilma de Rek over het thema van de Boekenweek: Rebellen en dwarsdenkers. De Rek vraagt zich af hoe dwars de boekenbranche zelf is en waar de vernieuwing van het boek zit. 'Nog is het papieren boek het fundament onder de boekenbranche, de basis waarop het hele verdienmodel is gebaseerd. Maar gezien de dalende lijn in de afzet van papieren boeken en de snelle stijging van het aantal abonnementen op digitale boeken in e- dan wel a-vorm, is het de vraag hoelang dat zo blijft.'

Ook interviewde Wilma de Rek Özcan Akyol over zijn Boekenweekessay Generaal zonder leger, 'een tirade tegen de literaire wereld'. 'Ik jaag een hoop mensen tegen me in het harnas. Maar ik vond dat een keer gezegd moest worden dat het Nederlandse literaire wereldje een totaal corrupt wereldje is.'

Onno Blom interviewde Maarten Asscher over zijn nieuwe roman Een huis in Engeland [fragment | boekverkopersbespreking]. 'Door louter te vertrouwen op mijn geheugen, werd het een spannende zoektocht. De man die in dat bed wakker ligt, zoekt het jongetje dat in hem zit. In zijn verbeelding zoekt hij de waarheid over de grootouders. Dat kan alleen in een roman.'

De recensies volgen: Arjan Peters bespreekt het Boekenweekgeschenk Leon & Juliette van Annejet van der Zijl: 'Je hoeft Van der Zijl niets te vertellen. En de diepe grafkelder in Monster die tot een trotse grafheuvel uitgroeide, laat zien dat een goede non-fictieschrijver door zijn eigen materiaal kan worden beloond met een symboliek die hij niet had durven verzinnen.'
Ook Peters bespreekt het Boekenweekessay van Akyol: 'Deze muggezifterij laat onverlet dat Generaal zonder leger een vlot pleidooi is voor eigenzinnigheid, van een hedendaags auteur die er niet op uit is in de smaak te vallen bij de zelfgenoegzame grachtengordel, alwaar het elke dag oergezellig Boekenbal is.'

Michel Maas recenseert Drago Jancars En ook de liefde [toelichting door de vertaler], 'en die naam zegt het al: het is alsof zelfs de liefde - o ja, die ook nog - een terloopsheid is die hij in het oorlogsgewoel bijna vergeten zou zijn.'

Hans Bouman over Ta-Nehisi Coates' 'fantasierijk romandebuut' De waterdanser [onze recensie]: 'Ta-Nehisi Coates is een didacticus, maar wel een die zijn boodschap paart aan een rijke verbeeldingskracht en een wervelende schrijfstijl. De waterdanser is magisch, in meerdere betekenissen van het woord.'

Verder korte besprekingen van Rob Luckerhofs 'sympathieke portret' De wereld van Italo Svevo, David Marksons Wittgensteins minnares [fragment] ('Experimentele, raadselachtige cultroman eindelijk vertaald'), Leendert van der Valks De Correspondent in Amerika ('Een uiterst smakelijk en vlot geschreven verhaal'), Arielle Veermans De langste adem over haar ex-man Joost Zwagerman, Harold Hamersma's Onder de rook van de Heineken, Flip Jan van Oenens Het misverstand psychotherapie ('Met zijn nadruk op bescheidenheid overtuigt hij zeker, maar wat oplossingen betreft, komt hij niet verder dan dat alle betrokken partijen die bescheidenheid moeten durven erkennen.'), John Bercows Unspeakable en het boek Studentendenken van Luuk Brouns, Veronique Scharwächter, en Daniel van Wyngaarden ('getuigt van belezenheid, academische kennis én een praktische 'survivalgids' is.').

De boekrecensies van de Volkskrant verschijnen elke zaterdag, en zijn te raadplegen op Volkskrant.nl/boeken - een selectie is slechts voor abonnees toegankelijk. De Volkskrant is te koop bij het Nieuwscentrum.

De boekenbijlage van Het Parool deze week begint met een deel van Het beste van Hugo Brandt Corstius volgens Hugo Brandt Corstius [fragment], ingeleid door zijn biograaf Liesbeth Koenen. 'Maar iets wat lijkt op de map "Juweeltjes" zit er verder niet tussen in al die meters papier. De kopieën bleken bij iets nadere beschouwing genummerd, er stonden aanwijzingen op, er waren soms stukken tekst doorgehaald, koppen bij geschreven. Dit was een boek-in-wording.'

Dieuwertje Mertens interviewde Jung Chang over haar nieuwe boek Dochters van China, een politieke biografie over drie zussen uit Sjanghai. 'Dat vrouwen zich in de politiek mengden, was ontzettend vooruitstrevend. Een feministische lezing van hun levens komt bij mij eerder intuïtief tot stand: de zussen beschouwden zichzelf nooit als afhankelijk van hun mannen en gedroegen zich ook niet zo.'

Thomas Verbogt las ten slotte Bart Chabots Mijn vaders hand, 'een autobiografische roman over zijn jeugd'. 'Ik mag misschien niet zeggen dat de toon van Chabot luchtig is, maar wel laconiek.'

Verder las Dies Muus Mohammed Benzakours verhalenbundel De ogen van Fadil, Dirk-Jan Arensman Graham Swifts Hier zijn we [fragment] ('Een fijne metafoor voor de wankele basis waarop essentiële zaken in dit melancholieke verhaal berusten, van liefdesgeluk tot identiteit en levenspad van Swifts personages'.), Hans Knegtmans schrijft over het boek De verduistering van Karin Fossum en Joukje Akveld licht Het vogeltje en andere Armeense sprookjes van Hovhãnnes Toemãnjãn uit.

De boekrecensies van Het Parool verschijnen elke zaterdag. Het Parool is te koop bij het Nieuwscentrum.

'Deze samenvatting is wat kort door de bocht, maar dat is het essay ook,' schrijft Jamal Ouariachi over Özcan Akyols Generaal zonder leger. 'Hier is iemand slechts voor de bühne de rebel aan het spelen. Met populistische argumenten waarmee je bij het grote publiek de handjes vast wel op elkaar krijgt. En ten koste van collega’s die in de verste verte geen bedreiging vormen voor Akyols plekje op de apenrots. Een raadselachtige oprisping van een boekje.'

Een bal meer voor Stella Bergsma's Nouveau Fuck, dat behalve schreeuwerig ook radicaal eerlijk kan zijn, en vier ballen voor zowel John Schoorls Buitenstaanders ('stuk voor stuk prachtige portretten') als Margot Dijkgraafs Zij namen het woord [fragment] ('Buitengewoon aanstekelijk gedaan, zozeer dat in ieder geval deze lezer nog komende week een rondje boekhandels en antiquariaten inboekt op zoek naar alles van Sarraute wat ik maar te pakken kan krijgen.').

Ook het geschenk van Annejet van der Zijl, Leon & Juliette, wordt weinig enthousiast ontvangen. Nynke van Verschuer geeft drie ballen, want ja, 'de beperkte lengte van het Boekenweekgeschenk, en ook Van der Zijls vertelwijze, wreekt zich in wat volgt. Van der Zijl moet grondig historisch onderzoek hebben gedaan, maar in Leon & Juliette is er amper ruimte om dat tot uiting te laten komen, en de auteur beperkt zich grotendeels tot het verloop van het liefdesverhaal zoals zij dat heeft gereconstrueerd. Daarmee wordt het verhaal soms redeloos geromantiseerd'.

Rodaan Al Galidi dan: Thomas de Veen las zijn roman Holland ('Dat is wat deze roman zo verteerbaar maakt, en tegelijk schrijnend: het is eerder een komische zedenschets over iemand die probeert te integreren dan een aanklacht tegen de onmogelijkheid daarvan, waardoor de klachten des te harder aankomen.'). Obe Alkema las Jean Genets 'toegankelijkste boek' Dagboek van een dief ('Genets natuurlijke habitat is de duisternis, dus daar moet het verlangen en alles waar het zich aan hecht naartoe geleid worden.'), en 'het warme en glinsterende prozagedicht' De koorddanser, en gaf tweemaal vijf ballen.

Hanneke Chin-A-Fo en Toef Jaeger dan, over algoritmes om bestsellers te voorspellen. 'Mannenberoepen, mannennamen, alles wat masculien is drijft een boek omhoog in de ranglijst,' citeren ze een onderzoeker. En: 'Ik weet nog niet hoe sterk de link is, maar er is duidelijk een verband tussen het woordgebruik in bestsellers en geweld, zowel fysiek als mentaal. Als de hoofdpersoon een politiechef is bijvoorbeeld, drijft dat een tekst omhoog in de ranglijst van bestsellerpotentieel. Eerlijk gezegd vind ik dat een beetje zorgelijk, want je zou wat meer subtiliteit verwachten.' Ze hebben ook uitgevers en auteurs benaderd. Arnon Grunberg: 'Ik wil gehoord worden, net als Multatuli voeg ik er onbescheiden aan toe, maar net als hij veracht ik het publiek, waartoe ik ook de CPNB reken, met grote innigheid en maak ik mij geen enkele illusie over de aard van het publiek.'

Verder: Piet de Rooys Alles! En wel nu! Een geschiedenis van de jaren zestig [fragment] (Jeroen van der Kris: 'De Rooy schept orde in de chaos van de jaren zestig door onder de oppervlakte te speuren naar meer structurele veranderingen. [...] Piet de Rooy vertelt een goed verhaal.'), Chin-A-Fo en Jaeger nogmaals, nu over guilty pleasures (de zeven zussen) en onuitgelezen meesterwerken (de zeven Russen), Dorothea Tanning, Frank Koerselman en Steven Levy.

En ten slotte: Marc Leijendekker in gesprek met Sandro Veronesi (De kolibrie [fragment]): 'Ik geef de voorkeur aan het verhalende boven het analyserende. Neem pijn en verdriet. Als analyserend schrijver moet je daar afstand van nemen. Maar iedere romanschrijver stopt ook zijn eigen verdriet in wat hij schrijft. En verdriet, zoals ik heb proberen aan te geven in De kolibrie, is een ontzagwekkende bron van mentale energie.'

De boekrecensies van NRC Handelsblad verschijnen elke vrijdag in Boeken, en zijn voor abonnees te raadplegen op Nrc.nl. NRC Handelsblad is te koop bij het Nieuwscentrum.

Buitenstaanders | John Schoorl | 9789000357864
€ 19,99
Holland | Rodaan Al Galidi | 9789090326917
€ 21,95
Dagboek van een dief | Jean Genet | 9789403173504
€ 24,99
Alles! En wel nu! | Piet de Rooy | 9789028450356
€ 20,00
De kolibrie | Sandro Veronesi | 9789044643893
€ 22,99
Buitenstaanders | John Schoorl | 9789000357987
€ 12,99
Dagboek van een dief | Jean Genet | 9789403173603
€ 11,99
Alles! En wel nu! | Piet de Rooy | 9789028450363
€ 12,50
De kolibrie | Sandro Veronesi | 9789044643909
€ 13,99
Nouveau Fuck | Stella Bergsma | 9789038808697
€ 11,50
Nouveau Fuck | Stella Bergsma | 9789038808703
€ 6,99
De kloof | Dorothea Tanning | 9789493081246
€ 21,50
De kloof | Dorothea Tanning | 9789493081253
€ 14,99
Ontvadering | Frank Koerselman | 9789044642018
€ 15,00
Ontvadering | Frank Koerselman | 9789044642025
€ 8,99
Facebook | Steven Levy | 9780241297940
€ 18,99
Facebook | Steven Levy | 9789400508767
€ 24,99

Ook Vrij Nederland duikt in de boeken. Menno van den Bos sprak Denker des Vaderlands Daan Roovers ('Politiek gaat over de vraag: hoe willen wij samenleven? In de publieke sfeer zijn we geen klant, geen consument, maar burger. [...] We plaatsen politiek ten onrechte buiten ons eigen leven en onze eigen verantwoordelijkheid.' Lou-Anne Druyvesteyn polste een zestal mensen over de vraag of we nog rebellen nodig hebben. Ja (Özcan Akyol: 'Ik wil een dwarsdenker door het midden, iemand die gewoon een beetje verstandig is.') en nee (Annejet van der Zijl: 'Nóg een dwarsdenker? Alsjeblieft niet!') en van alles ertussenin.

En Annemiek Leclaire in gesprek met Griet Op de Beeck, die nu lezingen geeft met als thema 'Uw leven is van u': 'Als je in therapie de dingen echt aangaat, brengen inzichten soms hevige emotie teweeg tijdens een sessie, maar het meeste werk gebeurt nadien. Op argeloze momenten, als je vaststelt dat je je niet zo goed voelt en durft stil te staan bij waar dat vandaan komt, bijvoorbeeld. Of door in een boek iets te lezen dat je diep raakt, en dan de link te willen leggen naar wat dat met jou te maken heeft.'

Doortje Smithuijsen, van wie in april Gouden bergen. Portret van de digitale generatie verschijnt, schrijft over millennials en memes, en Dieuwertje Mertens analyseert de moraliserende golf in de literaire kritiek. Tja: 'Wat een criticus belangrijk vindt, hangt onder meer af van zijn leeftijd, opleiding en achtergrond. Gechargeerd gezegd zou je kunnen stellen dat oude witte mannelijke critici een andere leeshouding hebben dan jonge critici. [...] Het zou jammer zijn als (zelf) censuur het eindpunt is en de kritiek een soort moraalpolitie wordt die auteurs (makers/kunstenaars) in een wurggreep houdt. Daarmee zou ze haar eigen dood inluiden en verandert woke in een "wake" voor de kritiek.'

Sanne Rooseboom over haar ervaringen als 'Schoolschrijver' en Maaike Schoon in gesprek met Thomas Piketty (Kapitaal en ideologie). 'Verschillende mensen willen verschillende dingen met hun leven,' geeft hij toe. 'Geen enkele goede samenleving vraagt van iedereen hetzelfde - die verschillen, die zijn er. De vraag is: wat is het beste niveau van ongelijkheid? In mijn boek laat ik het verleden zien. Zodat we ervan kunnen leren. Er zijn naar mijn weten geen voorbeeld van een samenleving waarin de rijke groep zei: wij zijn rijk, jullie arm, nou - succes ermee. [...] Welke rechtvaardiging wordt gebruikt om ongelijkheid in stand te houden?'

Carel Peeters sluit af, met een stuk over Engelse denkers en schrijvers. Brexit had voor hem al eerder plaatsgevonden. 'Engeland als zodanig bestaat helemaal niet meer voor mij. Ik zie alleen maar afzonderlijke schrijvers, kranten en boeken. Die behoren tot Europa en de wereld, niet tot een land.'

Vrij Nederland verschijnt elke maand; elk kwartaal verschijnt er een special. Vrij Nederland is te koop bij het Nieuwscentrum.

In De Groene Amsterdammer Raymond van den Boogaard over Theodor W. Adorno's Aspecten van het nieuwe rechts-radicalisme [fragment]: 'Wellicht is nostalgie dus wel een voorname oorzaak van het onverwachte verkoopsucces van Aspekte des neuen Rechtsradikalismus: heimwee naar een tijd waarin de theorie van het gelijk nog op zijn plaats leek te vallen, als één magistrale conceptie voor van alles. Op zoek naar verklaringen voor de hedendaagse opkomst van rechts-radicalisme lijken we echter op onszelf aangewezen.'

Damy Baumhöer over het vak Nederlands op de middelbare school, Roos van der Lint over een George Sand-leesclub, maar vooral deze week de 21 beste boeken van 21ste eeuw, gekozen door een grote groep professionele lezers. Marja Pruis en Joost de Vries merken op, op basis van de antwoorden van 81 respondenten: 'Allereerst in het door veel respondenten opgemerkte gegeven dat de roman steeds minder als een roman aanvoelt; schrijvers kiezen minder voor de grote opzwepende verhalen, maar beroepen zich ook in fictie steeds meer op essayistiek, op reportage en documentaire.' En: 'Taal, ironie en literair spel zijn niet meer vanzelfsprekend de dominante factoren in een roman, schreven velen: ze zagen juist hoe verbinding met de vraagstukken van deze tijd – over politiek, seks en klimaat – steeds belangrijker werd.' En: 'Er was nog een splijtzwam in de antwoorden: het oprukken van autobiografisch schrijven.'

Interessante observaties, en indrukwekkende lijst, toegelicht met beknopte besprekingen:

  1. Joost de Vries over W.G. Sebald, Austerlitz [fragment]: ‘Is het gek dat “de beste roman van de eeuw” zo duidelijk de oorlogstrauma”s van de vorige eeuw als onderwerp heeft? Misschien. Maar misschien ook niet. Veel respondenten gaven aan dat de literatuur steeds essayistischer wordt: Sebald is daar de toonzetter van. En veel respondenten schreven over de vernieuwde interesse in autofictie; nu is Austerlitz geen autofictie, maar het is zeker een spel met het zelf, met hoe mensenlevens geconstrueerd worden door wat wij van onszelf weten en niet weten, en hoe we, zelfs als we het zelf niet doorhebben, speelballen zijn op de politieke en culturele golven van de tijd waar we in leven. Dat is een thema dat nog steeds, en altijd wel, helemaal “van nu” is.’
  2. Joost de Vries over over Michel Houellebecq, Onderworpen [recensie | fragment | laudatio]: ‘Lezen ze hier slechts literaire satire, of is het meer dan dat en stelt Houellebecqs fantasie hen in staat hun ergste nachtmerries te ondergaan in de wetenschap dat ze straks het boek weer veilig mogen dichtklappen? Het is in ieder geval het summum van wat fictie te werk kan stellen.’
  3. Basje Boer over Rachel Cusk, Outline-trilogie [recensie Kudos | fragment Kudos]: ‘Alle verhalen zijn zwaar van betekenis, als wolken voor een regenbui, maar ze laten zich nooit helemaal grijpen. [...] Duizelingwekkend repetitief, bezwerend zelfs, waarbij je wordt aangespoord om er in hoog tempo doorheen te razen, verlangend naar de ontlading van regen’
  4. Kees 't Hart over Jonathan Littell, De welwillenden [fragment | vertalerstoelichting]: ‘Adembenemend. Verschrikkelijk. Prachtig. Hoe moet ik het noemen? [...] Dit is grote literatuur.’
  5. Xandra Schutte over Manon Uphoff, Vallen is als vliegen [fragment] | [recensie]: ‘Uphoff heeft een unieke vorm en stijl gevonden. Ze heeft er een vlammend juweel van gemaakt.’
  6. Elsbeth Etty over Arnon Grunberg, Tirza [vertalerstoelichting]: ‘Grunberg plaatst die angst midden in het post-9/11-tijdperk, hij maakt de angst tastbaar en inzichtelijk. Hij toont mededogen maar lacht tegelijk de middenklasse in het gezicht uit.’
  7. Philip Huff over Jennifer Egan, A Visit from the Goon Squad [fragment]: ‘Egan neemt menselijk falen niet als het eindpunt, maar als beginpunt van waaruit ze bij de oorzaken ervan terechtkomt in de wereld búiten haar personages. Zo maakt ze de wereld groter, niet kleiner, dan haar personages.’
  8. Dick Tuinder tekent Cormac McCarthy's The Road [recensie]
  9. Maaike Meijer over Valeria Luiselli, Archief van verloren kinderen [recensie | laudatio]: ‘Meer dan welk medium ook kan de roman de drama’s van de wereldgeschiedenis voelbaar maken, zo toont Luiselli aan. Zij laat de grootsheid en de verbondenheid van mensen, grote en kleine, op een onvergetelijke manier zien.’
  10. Dick Tuinder tekent Arnon Grunberg, De Asielzoeker
  11. Peter Buwalda over Philip Roth, The Human Stain: 'Wat ertoe doet zijn genadeloos goede scènes uit The Human Stain; de veteranen in het Chinese restaurant, Faunia die koeien melkt, het ijsvissen op de laatste pagina's. Wat ertoe doet is dat Zuckerman de dilemma's van Silk de onze maakt. Ook wij worden die man, ook wij denken na over zijn beslissingen, en kennen hem als het boek uit is van haver tot gort.'
  12. P.F. Thomése over Michel Houellebecq, De kaart en het gebied [fragment]: 'Deze roman is - net als De wereld als markt en strijd, Elementaire deeltjes en Platform - een schitterende provocatie. Je leest, maar je weet niet wat je leest.'
  13. Marja Pruis over Jonathan Franzen, The Corrections: 'Met The Corrections schreef Jonathan Franzen een grandioos epos over verstikkende gezinsverhoudingen wier schaduw zich uitstrekt over de verhoudingen die de gezinsleden later in hun leven aangaan.'
  14. & 15. Femke Essink over Nina Polak, Gebrek is een groot woord [recensie | [fragment] en over Niña Weijers, De consequenties [fragment | recensie]: 'Intelligent en empathisch, met oprechte interesse in al het menselijke. Vanuit het besef van hun eigen subjectiviteit proberen ze dieper door te dringen in de complexe werkelijkheid, en ze kiezen daarvoor de romanvorm die bij hun opvattingen over literatuur past.'
  1. Arjen van Veelen over Annie Ernaux, De jaren: 'Dat afstandelijke is soms onuitstaanbaar. Ik weet daarom niet of ik dit boek moet straffen of kussen; in elk geval is het een teken des tijds: de ernst, de nonfictie, de afwezigheid van verbeelding, zelfspot, ironie. En het raakte me dus diep.'
  2. Gustaaf Peek over Alfred Birney, De tolk van Java: 'Nergens staat er wat er staat. Dergelijk literair vernuft brengt me in de war, maakt me vrolijk, jaloers ook. Deze overrompelende roman geeft me reden om te lezen en te schrijven.'
  3. Lodewijk Verduin over Gerband Bakker, Boven is het stil [vertalerstoelichting]: 'Misschien vormt dat wel de grote aantrekkingskracht van Boven is het stil: Bakker heeft een boek weten te schrijven dat zich aandient als een archetypisch verhaal over Nederland.'
  4. Ellen Deckwitz over Hilary Mantel, Wolf Hall-trilogie [recensie Wolf Hall | fragment Het boek Henry]: 'Maar niet alleen de invalshoek maakt de Wolf Hall-trilogie een uniek hoogtepunt in de historische fictie. Het is ook de stijl. Veel historische romans staan bol van de wollige taal, maar Mantel zwicht nergens voor bloemrijke beschrijvingen of archaïsche fraseringen. Daardoor doet de vertelling fris aan, modern, en valt er een afstand tussen verhaal en lezer weg.'
  5. Sven Vitse over Lieke Marsman, Het tegenovergestelde van een mens [podcast | recensie]: 'Een fascinerend document en esthetisch experiment ineen.'
  6. Kim Schoof over Zadie Smith, N/W [recensie]: 'Met NW liet Smith zo op een geraffineerde manier zien wat een kunst het is om individuen in al hun complexiteit te verbeelden. En dat goede romanciers die kunst verstaan.'

De Groene Amsterdammer is elke woensdag al te koop bij het Nieuwscentrum. Athenaeum Boekhandel verzorgt de boekverkoop voor de website van De Groene

Austerlitz | W.G. Sebald | 9789403175508
€ 23,99
Onderworpen | Michel Houellebecq | 9789029511216
€ 15,99
Outline | Cusk, Rachel | 9780571346769
€ 12,99
De Welwillenden | Jonathan Littell | 9789029531566
€ 25,99
Tirza | Arnon Grunberg | 9789038808529
€ 15,00
Road | Cormac McCarthy | 9781509870639
€ 13,99
De asielzoeker | Arnon Grunberg | 9789038899879
€ 9,99
The Human Stain | Philip Roth | 9781784875565
€ 13,99
De consequenties | Niña Weijers | 9789049805661
€ 13,99
De jaren | Annie Ernaux | 9789029540650
€ 21,99
Les années | Annie Ernaux | 9782070402472
€ 9,99
Boven is het stil | Gerbrand Bakker | 9789059365018
€ 25,99
Wolf Hall | Hilary Mantel | 9789493169098
€ 24,99
NW | Smith, Zadie | 9780241965269
€ 11,99
Austerlitz | W.G. Sebald | 9789403195605
€ 11,99
Onderworpen | Michel Houellebecq | 9789029538862
€ 3,99
Tirza | Arnon Grunberg | 9789038891514
€ 7,49
De asielzoeker | Arnon Grunberg | 9789038800523
€ 7,49
De consequenties | Niña Weijers | 9789025454159
€ 12,50
NW | Zadie Smith | 9789044622348
€ 11,99
Gabriel | George Sand | 9782072804021
€ 10,99
La Petite Fadette | Sand, George | 9782253003748
€ 4,99
MINDBOOKSATH : athenaeum