Rob van Essen, Trent Dalton, Madeline Miller, Per Petterson, Anna Fifield en F. Bordewijk (de boekbesprekingen in de week van 7 augustus 2019)

12 augustus 2019
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |

Onze wekelijkse samenvatting van de recensies in kranten en tijdschriften waarin deze week onder meer aandacht voor Rob van Essen, Lotte Jensen, Karen Blixen, Tom Kristensen (Trouw), Jos de Mul, Anna Fifield, Michael Riemens, Per Petterson (De Volkskrant), Trent Dalton, Robin Robertson, Tim Birkhead, Éric Vuillard (Het Parool), Madeline Miller, David Hepworth, Mark Haddon, Don Winslow (NRC), F. Bordewijk, Maryse Condé, John-Alexander Janssen, Marwin Vos, Wouter Laumans en Marijn Schrijver (De Groene Amsterdammer).

Oudere afleveringen van deze rubriek zijn te raadplegen in ons archief. Tussen rechte haken staan de redactionele items op Athenaeum.nl.

 

Libris Literatuurprijswinnaar Rob van Essen (met De goede zoon [fragment | onze recensie | podcast] in Arjan Vissers 'De tien geboden', gebod tien: 'Een schrijver maakt iets waar niemand op zit te wachten en hij is pas tevreden als iedereen zijn boek leest, als er lovende recensies verschijnen, als hij genomineerd wordt en prijzen krijgt. Zo organiseert hij zijn eigen teleurstelling. Jaloezie is nooit ver weg. Toen dat tot me doordrong, heb ik mezelf ernstig toegesproken: je vraagt hier zelf om, dus je moet niet gaan zeuren als er niet aan jouw kinderlijke verlangens wordt voldaan. [...] Succes in mijn werk, succes in de liefde. Ik moet er nog wel een beetje aan wennen, maar tegelijkertijd denk ik: nú wordt het spannend. En ik ben er klaar voor.'

En in de speciale Denemarken-Zomertijd spreekt Harmen van Dijk met Lotte Jensen, de Deense auteur van onder andere Vieren van vrede. Het ontstaan van de Nederlandse identiteit, 1648-1815. 'De Deen in mij begrijpt niet waarom we zo slordig omgaan met ons literair erfgoed. Waarom vinden wij het doodnormaal dat je op de middelbare school de Max Havelaar niet meer hoeft te lezen?' Over haar nationaliteit: 'Ik heb ooit overwogen om Nederlander te worden, toen ik in 1996 was afgestudeerd. Ik ging naar het gemeentehuis, waar de ambtenaar zei dat ik dan eerst een taaltest moest afleggen. Ik antwoordde: "Denkt u dat een doctoraal diploma Nederlands afdoende is?" Hij ging het nakijken, maar dat bleek niet op de lijst erkende diploma’s te staan.” Na dit typisch Nederlandse staaltje bureaucratie liet ze het erbij zitten.'

Laura van Baars ging 'op locatie' met Tom Kristensens Vernieling [fragment] ('Wie de wandeling van Ole Jastrau maakt, loopt dus eigenlijk het pad van een Kopenhaagse bohémien in het interbellum.') en Elke Geurts schrijft over bekende beginzinnen aan de hand van Karen Blixens Out of Africa ('Eigenlijk heb ik weinig met beginzinnen. Oké, er is geen enkel goed literair werk dat aan een goede openingszin ontkomt.'). En Edwin Kreulen portretteert multitalent Jussi Adler-Olsen, van de Carl Mørk-thrillers.

Het laatste shot Denemarken komt van Laura van Baars (over Caroline Albertine Minors Zegeningen [fragment]: 'Ze slaagt erin de verbeelding aan het werk te zetten.'), Vrouwkje Tuinman (over 'hygge' volgens Dorthe Nors (Spiegel spiegel schouder [fragment]), dat is 'zorgvuldig geënsceneerde gezelligheid, is mooi en een beetje gevaarlijk, aldus Nors in een inleiding bij haar verhaal') en Janita Monna (over Alfabet van Inger Christensen, 'zonder meer [een van] de grote Deense schrijvers').

De bijlage besluit met Shira Kellers 'vreemde favorieten' die draaien om de klassieke psycho-analyse, met in de hoofdrol Donald Winnicotts Playing and Reality (daarin 'onderbouwt Winnicott overtuigend waarom momenten van "spel" niet alleen een verrijking, maar een voorwaarde zijn voor een bevredigend leven'), en verder Freud zelf, Anna Freud en Paul Watzlawick.

De recensies van Trouw verschijnen elke zaterdag in Letter en Geest, en zijn voor abonnees te raadplegen op trouw.nlTrouw is te koop bij het Nieuwscentrum. 

Rob van Essen, Trent Dalton, Madeline Miller, Per Petterson, Anna Fifield  en F. Bordewijk (de boekbesprekingen in de week van 7 augustus 2019)

Delen op

€ 23,99
€ 18,99
€ 21,99

Voor 'Lees dat boek!' spreekt Jet Steinz deze week in de Volkskrant Roxanne van Iperen, auteur van bestseller 't Hooge Nest [fragment | boekverkopersbespreking]. Van Iperen tipt De God van je tante ofwel het Ezel-proces van Gerard Kornelis van het Reve, samengesteld door Jan Fekkes. 'Van Iperen, van oorsprong advocaat, snapt niet waarom maar weinig collega-juristen dit boek kennen. En niet alleen juristen, trouwens. 'Het zou een vast onderdeel van het curriculum moeten zijn, van welke studie dan ook.' Ook De Etruskische glimlach van José Luis Sampedro zouden we moeten lezen: 'Hij gold als een autoriteit: hij was schrijver, econoom, humanist, bekritiseerde de economische en sociale situatie in Spanje en was een voorbeeld voor de jongere generatie. Ik hoop ooit zo'n staat van wijsheid te bereiken.' Tot zover Van Iperen.

Dan de recensies:

  • Hans Achterhuis vindt deze week herkenning bij Jos de Mul in het filosofische reisverhaal Breng mij die horizon!: 'Hij [Jos de Mul] kijkt geëngageerd rond, maar heeft daarbij - ik herken de filosofische houding -meestal ook een boek in de hand. Dit leidt tot een mengeling van interessante informatie en filosofische bespiegelingen,' aldus Achterhuis.
  • Jeroen Visser vond Anna Fifields The Great Successor: The Divinely Perfect Destiny of Brilliant Comrade Kim Jong Un 'boeiend genoeg,' maar had graag meer antwoorden gelezen: 'In hoeverre is Kim afhankelijk van slimme en machtige technocraten op de achtergrond? Het antwoord op die vragen blijft helaas in nevelen gehuld - zoals Noord-Korea het zo graag ziet,' zegt hij daarover.
  • Sander van Walsum dan nog over samensteller Michael Riemens' 'Majesteit, U kent het werkelijke leven niet'. De oorlogsdagboeken van minister van Buitenlandse Zaken mr. E.N. van Kleffens: 'Het siert de bewerker van de dagboeken, historicus Michael Riemens, dat hij in de voetnoot niet volstaat met de vaststelling dat deze uitspraken "naar huidige maatstaven onaanvaardbaar (zijn)."'
  • Per Petterson schreef Mannen in mijn situatie, vertaald door Marin Mars. We volgen hoofdpersoon Arvid, schrijver. 'Van buiten lijkt hij beheerst, maar van binnen woelen onbeheerste emoties, niets in hem is in evenwicht. Het boek zelf is al net zo onevenwichtig, het laat je met vele vragen achter, het heeft een eigenaardige titel, maar toch is het overweldigend goed,' schrijft recensent Jannah Loontjens tot slot.

De boekrecensies van de Volkskrant verschijnen elke zaterdag, en zijn te raadplegen op Volkskrant.nl/boeken - een selectie is slechts voor abonnees toegankelijk. De Volkskrant is te koop bij het Nieuwscentrum.

In Het Parool deze week sprak Marjolijn de Cocq met Trent Dalton, de schrijver van debuutroman Jongen verslindt heelal. 'Het enige wat hij zich had gewenst was met een exemplaar van dat boek naar [zijn moeder] toe te gaan, het haar te overhandigen en haar te zeggen: "Mam, je bent geweldig." "Dat was voor mij al goed genoeg geweest. Maar gisteren moest ik 500 boeken signeren bij mijn uitgeverij. Er zijn er over de hele wereld al meer dan 160.000 van verkocht, het is in twintig talen verschenen. Dat raakt me enorm. Want het had evengoed helemaal fout met ons kunnen aflopen,"' aldus Trent Dalton over zijn doorbraak.

De recensies:

  • De politieke cartoons van Marten Toonder zijn verzameld in Het leven der dieren. Een ware toevoeging aan het oeuvre volgens Maarten Moll: 'Kleinzoon Irwin M. Toonder zegt in het voorwoord: "Dit boek geeft een nauwkeurig, nog onderbelicht perspectief van mijn grootvader als politiek illustrator." […] Onmisbaar dus voor de Bommelfan.'
  • Maarten Moll kondigt tevens Pels aan, de debuutroman van Jeroen Siebelink: 'Op 19 september verschijnt bij Xander Uitgevers […] een indringende en persoonlijke debuutroman over de keuze tussen je familie en je idealen.'
  • Peter de Brock recenseerde Tim Birkheads De fantastische meneer Willughby [fragment]: 'Birkhead heeft een liefdevol portret afgeleverd van de eerste vogelaar, ondanks het gemis aan diens grotendeels verloren geraakte oorspronkelijke aantekeningen en brieven. Tegelijkertijd schetst hij de fascinerende ontstaansgeschiedenis van de ornithologie […].'
  • Over Robin Robertsons 'roman in rijmloze verzen' Hier maak ik mijn stad [fragment] schreef Dirk-Jan Arensman het volgende: 'De energie van de VS wordt als het ware gevat in energieke taal, vol beelden als haarscherpe film-noirfragmenten en zinnen die swingen als virtuoze jazzsolo's.'
  • En Dieuwertje Mertens schuwt er niet voor niet om Waar ik nu ben van Jhumpa Lahiri saai te noemen. 'Wat de vrouw beschrijft is in wezen allemaal erg saai, maar functioneel saai. Ook de lezer wordt meegezogen in de uitzichtloosheid van zo'n leven. […] En ze laat de lezer zo in gefrustreerde verwondering achter,' zegt Mertens.
  • 'Bestorm de boekhandels, bestorm dit boek!' roept Maarten Moll tot slot juichend over 14 juli van Éric Vuillard. 'En lees over de Franse Revolutie zoals je nog niet eerder in romanvorm las. […] Vuillard dient de revolutie vitaal en in een flink tempo op.'

De boekrecensies van Het Parool verschijnen elke zaterdag. Het Parool is te koop bij het Nieuwscentrum.

Roos van Rijswijk las drie hervertellingen van klassieke verhalen geschreven vanuit het perspectief van vrouwelijke bijfiguren:

  • Madeline Millers 'erg prettige roman' Circe [fragment | recensie]: 'Miller toont het vermogen om zich de symboliek waar mythes bol van staan eigen te maken. Net als dat ze de klassieken eer aan doet door het geroddel, de drama’s en de intriges die op de godenberg Olympus hoogtij vieren, intact te laten.'
  • Pat Barkers De stilte van de vrouwen [recensie]: 'De stilte van de vrouwen is bij vlagen nogal een taaie leeservaring. Hoewel de beschrijvingen van de getormenteerde Achilles en zijn vriend Patroclos wonderschoon zijn, kan ook de lezer verder weinig anders dan wachten in dat smerige kamp, en met Briseïs meekijken hoe Achilles met veel pathos baantjes trekt in een zee van en-toenen.'
  • Danielle Tellers 'smeuïge bewerking' Er was eens iets anders: 'Het is vreselijk jammer dat de roman nogal onnodig is verdeeld in dagboekpassages van Agnes en terugblikken van Agnes die géén dagboekpassages zijn (dit is net zo verwarrend als het hier klinkt), en dat die arme Agnes van Teller weliswaar behoorlijk wat daadkracht meekrijgt, maar geen schrijftalent. Het is dan net of je een krukkig Bouquet-romannetje leest, vol "ernstige bruine ogen", "regen die ramen geselt" en borsten die worden vergeleken met bleke manen.'

Van Sjoerd de Jong verder een bespreking van Monica Muñoz Martinez' The Injustice Never Leaves You, 'een indringende en pijnlijke herinnering aan het feit dat de VS in het Zuidwesten een bloedige rafelrand had en heeft'. Bertram Mourits wijdt een stuk aan David Hepworths A Fabulous Creation: How the LP Saved Our Lives. 'Hepworth komt dicht in de buurt van nostalgie met zijn conclusie dat we tegenwoordig nooit meer luisteren zoals vroeger: met volle aandacht, veertig minuten lang. Maar je moet hem gelijk geven; de kans dat er ooit een boek zal verschijnen onder de titel A Fabulous Creation: How Spotify Saved Our Lives is nihil,' merkt Mourits onder meer op. Mark Kranenburg recenseert De gedrevene. Joop den Uyl 1919-1987 van Dik Verkuil. 'Verkuil belooft een nieuwe kijk op Den Uyl, maar maakt die belofte niet waar,' schrijft Kranenburg. 'Wellicht valt er na al die jaren ook niet meer zoveel nieuws over de persoon Den Uyl te vertellen.'

Korter:

  • Toef Jaeger over Howard Jacobson, Leef een beetje: een 'fascinerende roman'. 'Na een satirische roman over Donald Trump (Pussy, 2017) en een zeer geslaagde bewerking van Shakepeare’s The Merchant of Venice (Shylock is My Name, 2016) zijn het de vertrouwde thema’s die terugkeren: identiteit, domheid en vernedering.'
  • Rob van Essen over Mark Haddon, De dolfijn: 'Je kan je zomaar voorstellen dat het iemands lievelingsboek zou kunnen worden, een boek om te herlezen, om die hele reis nog eens te maken en vervolgens ergens thuis te komen, veilig, verstrikt in mooie woorden.'
  • Sebastiaan Kort over Thomas Verbogt, Olifant van zeep: 'Het titelverhaal is het best. Hierin komt zijn interesse voor de gecultiveerde heer die zich staande moet zien te houden in een platte, schreeuwerige cultuur het best tot uiting.'
  • Anne van den Dool over Mareike Fallwickl, Donkergroen bijna zwart: 'in Donkergroen bijna zwart wordt behoorlijk wat afgetast, gevingerd en bedrogen. Genoeg spanningen om de lezer geboeid te houden. Dat komt ook door de dynamische wisselingen van tijd en perspectief.'
  • Arjen Ribbens over Don Winslow, De grens: 'een formidabel boek dat heel goed gelezen kan worden zonder kennis van de twee eerder verschenen delen.'

De boekrecensies van NRC Handelsblad verschijnen elke vrijdag in Boeken, en zijn voor abonnees te raadplegen op Nrc.nl. NRC Handelsblad is te koop bij het Nieuwscentrum.

Circe | Madeline Miller | 9789492086822
€ 23,99
Circe | Madeline Miller | 9781408890042
€ 11,99
Silence of the girls | Pat Barker | 9780241983201
€ 11,99
Fabulous creation | David Hepworth | 9781787630482
€ 18,99
De gedrevene | Dik Verkuil | 9789046825648
€ 34,99
Leef een beetje! | Howard Jacobson | 9789044639391
€ 25,00
Live a little | Howard Jacobson | 9781787331440
€ 17,99
De Dolfijn | Mark Haddon | 9789025454135
€ 22,99
The Porpoise | Mark Haddon | 9781784742836
€ 17,99
Olifant van zeep | Thomas Verbogt | 9789046825662
€ 20,00
De grens | Don Winslow | 9789402702668
€ 22,99
Border | Don Winslow | 9780062906526
€ 19,95
Circe | Madeline Miller | 9789492086839
€ 14,99
De Dolfijn | Mark Haddon | 9789025454142
€ 12,99
De grens | Don Winslow | 9789402757811
€ 9,99

In De Groene Amsterdammer voegt Niña Weijers Karakter van F. Bordewijk toe aan 'De mannenleeslijst.' Weijers: 'Zoon zijn van een vader is in deze roman veel minder een biologisch gegeven dan een wordingsproces tot man.' Xandra Schutte las Het onwaarschijnlijke en droevige lot van Ivan en Ivana van Maryse Condé. 'In het werk van Maryse Condé gaat het altijd om gemengdheid, niet alleen qua vorm, maar ook inhoudelijk. Haar personages zoeken naar wie ze zijn, maar dat is niet eenvoudig te vinden omdat ze als Antillianen per definitie "dubbelbloedig" zijn,' aldus Schutte. Kees 't Hart verbaast zich verder over het ontbreken van 'stilistische acrobatiek' en het volop aanwezig zijn van 'heel gewone zinnen' in Trocadéro, de nieuwste van John-Alexander Janssen. 'Schijn en wezen, daar gaat het om in dit boek. Janssen laat weinig aan de verbeelding over, de uitleg is nooit ver weg. […] Deze uitleggerige dialogen en bespiegelingen komen vaak voor, ze geven een ouderwetse toon aan de roman.'


'[N]iet het soort poëzie dat je even lekker wegleest op een middagje in de zon,' schrijft Alfred Schaffer in zijn bespreking van Marwin Vos' nieuwe bundel Het leven van sterren. 'Het is alsof ik de dichter aan het werk zie terwijl ze haar materiaal verzamelt, er hardop over reflecteert en, in het gedicht zélf, haar werkwijze en bedoelingen toelicht.' Rasit Elibol wijdt een recensie aan Wraak, het vervolg op Mocro maffia van misdaadjournalisten Wouter Laumans en Marijn Schrijver: 'Wraak is […] misschien wel hun beste werk: de ingehouden stijl en vele cliffhangers zorgen er juist voor dat alle gruwelijke gebeurtenissen hard binnenkomen en dat het moeilijk is om het boek weg te leggen.'

De Groene Amsterdammer is elke woensdag al te koop bij het Nieuwscentrum. Athenaeum Boekhandel verzorgt de boekverkoop voor de website van De Groene

MINDBOOKSATH : athenaeum