Recensie: Vijftig boeken: The Kite Runner (2003)

11 augustus 2016 , door Ingeborg Rosenberg
| | |

Meer dan tien miljoen exemplaren zijn er van verkocht. Er kwam een film, een toneelstuk, wereldwijd vertaald. The Kite Runner vertelt het verhaal van twee beste vrienden tegen de achtergrond van de Sovjetbezetting en het talibanregime in Kabul. Een prachtroman die, af en toe té melodramatisch, laat zien hoe moeilijk het kan zijn om oprecht te zijn. Onze Haarlemse collega Ingeborg Rosenberg beveelt onze keuze voor 2003 aan.

Ik wist nagenoeg niets over het Afghanistan in de jaren zeventig behalve wat er over in de krant verscheen en dat was vooral ellende. Ik wist niets over het dagelijks leven tot ik, het in 2003 uitgebrachte boek The Kite Runner las. En dat is ook wat me het meest is bijgebleven van het boek: hoe ziet het dagelijkse leven van een Afghaanse familie er uit. Wat doen ze, waar spelen kinderen, hoe gaan ze met elkaar om, wat voor mensen zijn het. Dit alles en meer gegoten in een indrukwekkend verhaal over twee jongens, die ondanks hun verschillende afkomst vrienden zijn. Amir, een Pashtun, is de zoon van een gerespecteerde zakenman en Hassan, een Hazara, zoon van de bediende van Hassans vader.

Amir wil zijn vaders liefde en aandacht winnen door mee te doen aan de jaarlijkse vecht-vliegerwedstrijd in de straten van Kaboel en zijn trouwe vriend Hassan belooft hem te helpen. Maar geen van de jongens kan voorspellen wat er zal gebeuren met Hassan die middag, een dramatische wending die hun leven voorgoed verandert.

Nadat Rusland Afghanistan binnen is gevallen wordt Amir en zijn familie gedwongen om te vluchten. Via Pakistan gaan ze naar Amerika waar ze een bestaan proberen op te bouwen maar Amir beseft dat hij terug moet keren naar Afghanistan om zijn geweten te zuiveren. Het is een lange weg die hij moet gaan in een land wat zo verandert is in de tijd dat hij weg was.

‘It may be unfair, but what happens in a few days, sometimes even a single day, can change the course of a whole lifetime...’

De aanbevelingen door Athenaeumcollega's zullen terug te vinden zijn onder de tag 'vijftig boeken'.