Recensie: Een nieuw verhaal, klassiek en lief

05 december 2018 , door Daan Stoffelsen
| |

'"Alles verandert altijd," zei Sinterklaas, "lente wordt zomer, zomer wordt herfst, herfst wordt winter. De zon komt op en de zon gaat onder. Kleine kinderen worden groot. En eerst had ik geen baard en nu wel. Alles verandert, altijd, en dat is goed."' Het is tijd voor een nieuw verhaal voor Sinterklaas. Een initiatief van Pam 'Sint in Amsterdam' Evenhuis, geschreven door de geweldige Sjoerd Kuyper, geïllustreerd door Emanuel Wiemans: een Gouden Boekje, hartverwarmend en inclusief, klassiek en lief.

N.B. Daan Stoffelsen bespreekt Sinterklaasboeken sinds 2018: Sint zit vast, De pieto-toets en Pietje, moet je plassen? (2021), Sinterklaasliedjes, De heerlijkste 5 december in vijfhonderdvierenzeventig jaar en Dag, Sinterklaasje (2020),  Daar is Sinterklaas!, Een paard voor Sinterklaas, Supersint, Het geheime boek van Sinterklaas (2019) en Het verhaal van Sinterklaas (2018).

'Pinar zegt: "Sinterklaas is geboren in Turkije."
Iedereen is even stil.
Dan zegt Linda: "Maar hij komt altijd uit Spanje!"
"En Tulpen komen ook uit Turkije," zegt Pinar.
"Sinterklaas is toch geen tulp!" roept Ramon.'

Het verhaal van Kuyper (ik ken hem vooral van Robin en Hotel de Grote L., ontroerende en geestige klassiekers) wordt verteld door een leraar in een kleurrijke klas, en de Pieten zijn dan ook vrienden die Sinterklaas bij een wereldreis heeft opgedaan. Toen ze in Nederland aankwamen, troffen ze hongerige kinderen, en Sint gaf ze brood. Dat is nogal uit de hand gelopen. De dynamiek tussen de leraar en de leerlingen is leuk, en de referenties naar literatuur en Sinterklaas-cultuur zijn geestig voor volwassen lezers. Prediker dus in mijn openingscitaat, en een opmerking van meester Tom als 'Ho ho ho, houd eens op met dat wild geraas'.

Wel heeft Kuyper soms een zin nodig als 'Daar moeten ze vreselijk hard om lachen' (bij die tulp) en de afsluitende grap wordt zo ingeleid: 'Maar één tekening is het grappigst, echt, die is zo grappig, daar moet iedereen vreselijk hard om lachen.' Dat gaat iets te veel op de knieën. De jonge lezer zal het niet zien. Die víndt het grappig en lácht twee keer vreselijk hard, die laat zich verrassen, en geniet van de tijdloze tekeningen van Wiemans, die al eerder voor Gouden Boekjes tekende. Een mooi cadeau voor schoen en zak, en voor een nieuwe tijd.

Daan Stoffelsen is webboekverkoper bij Athenaeum Boekhandel, recensent en redacteur van de Revisor.