Recensie: Een origineel verhaal van nu

20 april 2018 , door Selma Ncharre Njoupouo
| | |

Bloed en beenderen, geschreven door de Nigeriaans-Amerikaanse auteur Tomi Adeyemi (vertaald door Angelique Verheijen), is het eerste deel van de Orïsha-triologie. Het boek is origineel en vooral erg spannend.  Het speelt zich af in Orïsha, waar ooit een magisch volk, de Magi, leefde. Maar toen besloot een wrede koning het volk te vervolgen, en sindsdien wordt er neergekeken op mensen met een donkere huid. Tien jaar later krijgt Zélie echter de kans om de magie terug te brengen en haar moeder te wreken. Daarvoor moet ze oppassen voor kroonprins Inan die vastbesloten is haar tegen te houden. Zal het haar lukken?

Setting

De Afrikaanse cultuur en mythologie komen sterk terug in het verhaal. In het begin vond ik Adeyemi’s manier van schrijven maar vreemd. Ze maakt namelijk gebruik van lange en uitgebreide zinnen en schrijft zeer gedetailleerd. Maar op een gegeven moment begon het te wennen, en vanaf toen heb ik het boek in een ruk uitgelezen. De spanning werd steeds hoger opgevoerd en ik werd helemaal in het verhaal opgezogen.

Ook heb ik erg genoten van de personages. Stuk voor stuk zijn ze levendig en ontwikkelen ze zich door het verhaal heen. Zélie is iemand om naar op te kijken, maar ook de mensen om haar heen, zoals prinses Amari en haar broer Taizan, zijn krachtig. Adeyemi kaart ook actuele thema’s aan. Racisme, onderdrukking en rassenscheiding zijn nog steeds herkenbare onderwerpen en komen terug in het verhaal. Dat maakt Bloed en beenderen een verhaal van nu.

‘Het trillende meisje met de koperkleurige huid is zo doodsbang dat het bijna besmettelijk is.
Het geschreeuw wordt luider en er denderen wachters voorbij. We kunnen ieder moment ontdekt worden. Ze mogen me niet pakken met dit meisje.
Als dat gebeurt, ben ik er geweest.
“Laat me los,” snauw ik, bijna net zo wanhopig als zij.
“Nee! Nee, alsjeblieft.” Haar ogen vullen zich met tranen en ze pakt me nog steviger vast. “Alsjeblieft, help me. Ik heb iets onvergeeflijks gedaan. Als ze me pakken…”’

Niet zoals anderen

Bloed en beenderen is een Young Adult novel, maar het boek onderscheidt zich van veel andere boeken in het genre. Tomi heeft een eigen draai gegeven aan de clichés. Ze maakt bijvoorbeeld gebruik van grappige uitdrukkingen en er zitten veel Afrikaanse woorden en zinnen in. Liefde is er ook, maar het speelt een kleine rol in het bloedstollende verhaal. Ik vond het fantastisch om zo’n origineel en goed verhaal te lezen. En ik kan niet wachten tot het volgende deel.

Selma Selma Ncharre Njoupouo is 15 jaar oud en zit op voetbal. Later wil ze literatuurwetenschappen gaan studeren. Of anders iets met Latijn en Grieks.