Recensie: 'They're your parents. They're meant to love you because. Never in spite.'

23 juli 2018 , door Kay Brugmans
| |

Release van Patrick Ness (A Monster Calls, Chaos Walking Trilogy) is echt een nice read, ik las het in een dag uit. Da's mooi, want het boek speelt zich ook op één dag af. We volgen die dag de zeventienjarige Adam terwijl hij zich voorbereid op het afscheidsfeest van zijn ex-vriendje. (Ness liet zich inspireren door Virginia Woolfs Mrs Dalloway). Tegelijkertijd volgen we het verhaal van de geest van een vermoord meisje die, net als de 17-jarige Adam, op zoek is naar verlossing en probeert afscheid te nemen. Een boekverkopersbespreking door Kay Brugmans.

Goed aan Release is de vanzelfsprekendheid van Adams homoseksualiteit, voor hemzelf tenminste. Adam woont in een dorp en komt uit een gelovige familie maar zijn homoseksualiteit is voor hem niet echt een kwestie. Het is, in tegenstelling tot veel vroege LGBTQ YA, dus geen uit-de-kast-kom-boek en dat maakt het ook interessant voor een breder publiek. Knap is dat Ness wel goed laat zien hoe moeilijk het kan zijn om homo te zijn in een omgeving waar het geloof centraal staat. Maar Release gaat niet alleen over homoseksualiteit. Ness speelt met aardig wat thema's: geloof, seksualiteit, liefde, moord - en zelfs seksuele intimidatie en huiselijk geweld passeren de revue.

Gelukkig kan Ness echt goed schrijven, en dat moet ook wel, met zulke beladen materie. In de hoofdstukken over Adam zitten veel flashbacks, nostalgische stukken waarin hij terugdenkt aan de tijd met zijn ex. Maar het is niet allemaal sferisch, Ness schuwt de expliciete scènes niet. O en de dialogen! De gesprekken tussen Adam en zijn vrienden zijn Buffy the Vampire Slayer-waardig.