Recensie: De syriëganger als romanpersonage

03 januari 2019 , door Yvette Slotema
| | | | |

Je moet toch weten wat er achter de hype zit: waarom is Thomas Ruebs Laura H. zo veelgeprezen, en heeft het de NRC Boekenwedstrijd gewonnen? Nou, dat zit hem in het verhaal, dat megaspannend, Hollywood-blockbusterachtig is - Laura H. vertrekt naar Syrië, naar het kalifaat, en keert na een nachtmerrie-achtige periode terug - en in hoe Rueb dat journalistieke verhaal literair vormgeeft, alsof Laura een romanpersonage is. Je blijft doorlezen - al had het misschien wat korter gekund.

Thomas Rueb wilde Laura H.'s levensverhaal chronologisch noteren, maar hij stuitte op hiaten in wat we weten. Hij reist naar Irak, naar de plekken waar ze geweest is, en hij spreekt haar, tot hij tot een compleet levensverhaal komt. Dat verhaal is, zo jong als ze nog is (23!), dramatisch, en Rueb maakt van haar een memorabel personage. Het boek leest dan ook als een (iets te dikke) roman of thriller. Rueb leeft zich in en beschrijft haar leven vanaf haar bekering, via haar huwelijk (haar man sloeg haar), tot haar verblijf bij I.S. en terug. Hij ensceneert, schrijft dialogen uit, appjes, fragmenten van Facebookposts en verhoren, en niet zelden stuit je op een cliffhanger. Hij doet een groot beroep op je medemenselijkheid.

Laura H. is geen fictie, het is journalistiek, en ze is zelf naar het kalifaat gegaan, ze wist dat het strafbaar was. Toch geloof ik, met Rueb, dat de vrijspraak terecht is. Ze is ook een slachtoffer dat therapie nodig heeft, en dat een tweede kans verdient. Om vergeten te worden. Ik kan me voorstellen dat dat uiteindelijk het lot is van dit boek, het is vooral een hype. Het is voor nu: vloeiend geschreven, interessant en actueel. Uitstekende journalistiek.

Yvette Slotema is boekverkoper bij Athenaeum Boekhandel Roeterseiland.