Recensie: De moestuin van 8 tot 88

28 juli 2020 , door Daan Stoffelsen
| | | |

Het geheim van de tuin, een van onze Vakantiegelukkeuzes, brengt het gouden duo Jan Paul Schutten en Floor Rieder (Gouden Griffel én Penseel voor Het raadsel van alles wat leeft) samen met sterrenkok Joris Bijdendijk (RIJKS®), seizoensgroenten, eetbare bloemen en kruiden uit de tuin. Het boek markeert honderd jaar schooltuinen en is geïnitieerd door de Gemeente Amsterdam en het Rijksmuseum, maar het is inderdaad, zoals de ondertitel luidt, Een avontuurlijk kinderkookboek, met een goed verhaal voor de achtjarige, sterk geïllustreerd, en recepten en smaken voor iedereen van 8 tot 88.

Schuttens verhaal is de charmante opener. Architect Pierre Cuypers wil bij zijn nieuwe kunstpaleis ook een restaurant, en zoekt een chef-kok. De wedstrijd die hij daarvoor organiseert, is heel spannend. Het buitenbeentje, George Bide-Dique, komt telkens met oorspronkelijke creaties, maar wordt ook flink gedwarsboomd door zijn rivalen. Gelukkig krijgt hij hulp van Isa, wier vader in de Hortus werkt, en precies weet wat er in de tuinen van het Rijksmuseum eetbaar is, én lekker.

‘“Isa”,  zegt hij, “je hebt zojuist mijn dag gered. Wat zeg ik? Mijn dag? Mijn jaar! Kun je mij de lekkerste bloemen laten proeven? Snel, want ik heb geen tijd te verliezen.”
“Ja hoor”, zegt Isa. “Maar waarvoor is dit allemaal? Waar heb je ze voor nodig?”

Terwijl Isa de eetbare bloemen plukt vertelt George over de wedstrijd. Hij vertelt dat hij de nieuwe chef van het restaurant van het museum wil worden. Hoe hij telkens wordt gesaboteerd. En hoe Isa hem de vorige ronde gered heeft. Dan rent hij naar binnen.’

In tien hoofdstukken wint George de ongelijke strijd nét, op smaak, innovatie en eerlijkheid. En humor - net als de strak gekraste illustraties van Rieder in tinten (fel)groen, rood en blauw.

Het tweede deel van het boek bevat Bijdendijks recepten, en ze zijn even sympathiek als Schuttens verhaal, met mooie combinaties van seizoensgroenten en -kruiden, en telkens bijzondere smaken. Zoals een Mexicaanse 'Broccomole', Tuin(erwten)feest met kiwi, Kardemomkormakool of Courgette & Kievit. Elk recept brengt wel een smaak in die - voor onze achtjarige althans - nieuw is, soms meerdere. Mijn dochter mocht kiezen wat we gingen eten, en we maakten de Aardbeikneuzen met knol en kaas, een recept dat draait om knolvenkel en aardbei, maar daarnaast dragon en Leidse kaas (met komijn) inbrengt. Rieder tekende de knol met bloemen en in doorsnee ernaast. Wij volgden Bijdendijks instructies, dat was goed te doen voor een achtjarige met hulp - maar we hebben de Leidse kaas maar vervangen voor neutralere oude kaas, om het niet té spannend te maken. Het gerecht was bij de zes- en achtjarige niet zo'n groot succes, hun ouders konden de combinaties wel waarderen.

Het boek bevat tussendoor weetjes van het Team Schooltuinen en Natuureducatie en het laatste deel bevat instructies en uitleg over 'Zaaien en oogsten', door Kees Wabeke. Dat maakt het af, en is misschien toepasbaarder voor kinderen dan sommige recepten. Al wil ik dat Tuin(erwten)feest en de Sperziebonen 'Bide-Dique' (met nectarines!) nog graag een keer proberen.

Daan Stoffelsen is webboekverkoper bij Athenaeum Boekhandel, jurylid, recensent en hoofdredacteur van De Revisor. En vader.