Recensie: Donkere wolk

22 januari 2020 , door Daan Stoffelsen
| | | | | | |

De Voorleesdagen zijn begonnen! Dat is weer zo'n themaweek die langer duurt dan zeven dagen, tot 1 februari, en dit jaar staat het levendige prentenboek Moppereend centraal, geschreven door Joyce Dunbar, vertaald door Jesse Goossens, en geïllustreerd door Petr Horácek. Want tja, 'Eend was mopperig. De vijver was opgedroogd, dus ze kon niet zwemmen. En ze had niemand om mee te spelen. Een klein grijs wolkje verscheen boven haar hoofd en volgde haar overal.' Maar Eends gemopper helpt haar niet aan iemand om mee te spelen.

Want bij elk spel dat de andere dieren - Hond, Varken, Konijn, Schildpad, Geit - voorstellen, is Eend niet echt te porren, en die wolk wordt alsmaar groter. De clou - het gevolg van én de oplossing voor al Moppereends problemen - ziet een volwassen lezer al snel aankomen. Maar tot dat moment heb je lol om wat de dieren voorstellen ('in koor kraaien', of: 'Eet een hapje mee, dit is een lekker T-shirt.'), het gemopper van Eend ('Eenden eten geen kleren. En geiten ook niet. Je krijgt zo buikpijn.') en de expressieve illustraties van Horácek. Hij verwerkte verschillende technieken, waardoor de achtergrond en de dieren hun eigen uitdrukking krijgen.

Nu mijn kleuter en peuter acht en bijna zes zijn, lees ik mezelf Moppereend voor - en geef het cadeau, in een zeer betaalbare actie-editie of met vingerpopje. Sowieso zijn de Voorleesdagen vooral een goed moment je te oriënteren op de cadeauboeken voor dit jaar. Pasgeborenen en peuters kunnen even vooruit met dit boek, dat over dieren én emoties gaat, een mooie combi. Of bijvoorbeeld met mijn persoonlijke favoriet van het moment, Naar de wolven, van Anna Woltz met illustraties van Dieter Schubert en Ingrid Schubert. Een baby, een hond en jaloezie: dat geef je dus misschien juist aan het kind dat net een broertje of zusje heeft gekregen.

Nog meer tips voor de Voorleesdagen:

• De vertellingen van duizend-en-één-nacht [leesfragment]
  • De boze billenbijter van Kristien Dieltiens