Recensie: Niets is wat het lijkt in Overstag

13 juli 2020 , door Annetje Rubens
| |

In Amity Gaiges vierde roman Overstag (Sea Wife, vertaald door Ton Heuvelmans), een van de Zomerboeken van Athenaeum Boekhandel Haarlem, besluiten Michael en Juliet met hun twee jonge kinderen de wereld rond te varen, ook al hebben ze nauwelijks zeilervaring. Gaige werd bekend in Nederland vanwege het beklemmende Schroder, een DWDD-Boek van de Maand. Overstag, weer een sterke psychologische roman met een spannend randje, is een heerlijke tip voor in de vakantie.

N.B. Lees ook een fragment uit Overstag op Athenaeum.nl.

Althans, Michael wil de wereld rondvaren, en Juliet laat zich overhalen:

‘Luister goed: ik wilde niet meegaan. Niet omdat ik gelukkig was waar ik was. Want dat was ik niet. Niet omdat ik vond dat varen onveilig en onverstandig was. Zelfs niet omdat ik vreesde dat het ons huwelijk onder druk zou zetten, omdat, nou ja… daar was het te laat voor. Ik wilde niet meegaan omdat ik al worstelde met een tekort aan - ik heb ook de pest aan dat woord - “eigenwaarde”.’

Aanvankelijk lijkt alles goed te gaan, leven ze juist op van het avontuur. Maar niets is wat het lijkt op het jacht van Michael en Juliet: hun huwelijk, de bootreis en de overdonderende schoonheid van de natuur, de weersomstandigheden, alles wankelt en schudt. Het dicht op elkaar leven brengt allerlei problemen aan de oppervlakte, die de inherente spanning van het boek (openingszin: 'Hoe begint een vergissing?') doet aanzwellen.

Gaige onderzoekt liefde, het huwelijk, politieke voorkeuren, ouderschap en ambitie, en doet dit in een roman met sterke afwisseling van perspectieven en een rijkdom aan taal en poëzie. Een boek om in één keer uit te lezen deze zomer.

Annetje Rubens is winkelchef van Athenaeum Boekhandel Haarlem.