Recensie: Verwonderen en bewonderen

18 juni 2020 , door Marius de Smet
| |

Ik heb De man en zijn wielerverhalen nog niet helemaal gelezen - maar wat ik heb gelezen, maakt dit een boek om alsnog aan te schaffen. Want het is, zoals de ondertitel luidt, Het complete fietswerk (1990-2020), en het opent al met een van de memorabelste verhalen van Wilfried de Jong. Maar bovenal: de Jong is op tv, in het theater maar ook zeker in zijn columns een frisse sportschrijver, altijd geïnteresseerd in de menselijke kant, de beweegredenen, de omstandigheden. Zelfs als die omstandigheid een papegaai is. Een boekverkopersbespreking door Marius de Smet.

'De papegaai van Scarponi' opent zo:

'De vraag in de straten van Filottrano is: zou de bekende papegaai uit het Italiaanse dorp al weten van de dood van zijn fietsmaatje? Michele Scarponi werd tijdens een trainingsritje aangereden door een busje en overleefde de klap niet. Na zijn overlijden verschenen filmpjes op internet van een fietsende Scarponi, in het gezelschap van papegaai Frankje.'

De Jong observeert, hij merkt op, en hij is juist niet geïnteresseerd in de sportprestaties, hij vraagt zich eerder af waarom iets niet gelukt is. En in die eerste zinnen gaat het inderdaad niet om de seconden verschil, de ploegendynamiek of de weersomstandigheden. Het gaat om wat Scarponi mens maakt: een papegaai, en een weduwe.

Het oog voor het menselijke in de sport, het afwijkende, de verhalen, dat bepaalt deze ruim vijfhonderd pagina's. De Jong heeft een mateloos vermogen te bewonderen én zich te verwonderen - en dat maakt dit juist een boek voor de komende zomer, om de pijn van een uitgesteld wielerseizoen te verzachten, en te doen verlangen naar nieuwe helden, en nieuwe eigenaardigheden.

Marius de Smet is als boekverkoper bij Athenaeum Boekhandel & Nieuwscentrum Spui onder andere verantwoordelijk voor de sportboeken.