Recensie: Voor hoelang?

19 maart 2020 , door Kay Brugmans
| | |

Onder het mom van 'alles kan altijd erger' is het misschien wel een idee Alles wat er was van Hanna Bervoets bij je lokale boekhandel te bestellen als je thuis moet werken. Want wees reëel, die acht uur maak je toch niet vol in je joggingbroek van bank naar keukentafel en weer terug naar bank. Je kan heus een uurtje op kosten van het virus een boek lezen. Tsja, je kan ook gaan hardlopen omdat je sportschool dicht is, maar nóg een kop thee en een spannend verhaal klinkt ook wel aantrekkelijk, toch?

N.B. We publiceerden uit Hanna Bervoets' Welkom in het rijk der zielen, Fuzzie, Ivanov en Efter, en we interviewden Hanna Bervoets bij gelegenheid van haar BNG Bank Literatuurprijsnominatie.

Alles wat er was is het perfecte quarantaineboek. Wij schrikken van een leeg schap wc-papier, maar de karakters van Bervoets' roman - nu in een fijne midprice editie van uitgeverij Pluim - hebben het toch nét even zwaarder. Er heeft een knal geklonken, net op het moment dat een documentairemaakster, haar kleine team, een leraar, een moeder en haar zoon zich in een basisschool bevinden. Het internet doet het nog, dus komen ze er al snel achter dat ze binnen moeten blijven. Gordijnen dicht en vooral uit de buurt van de ramen blijven. Maar voor hoelang?

'Dit is wat mensen doen. Daalt de levensstandaard, dan verzinnen we van alles om de nieuwe situatie acceptabel te maken.'

Kan je je voorstellen dat het zo ver komt dat je het met een paar korrels rijst per dag moet doen? Dat er geen elektra meer is, de dagen steeds korter worden en steeds kouder? Dat je lichaam slap wordt, je geest wazig? Bervoets weet in Alles wat er was een angstaanjagend helder beeld neer te zetten van een situatie die nu opeens dichterbij lijkt dan ik ooit had durven denken. Maar goed, ik heb nog geen knal gehoord, dus ik blijf nog even in mijn joggingbroek op de bank. Maar wél met Alles wat er was, want dit is er nog wel.

Kay Brugmans is boekverkoper bij Athenaeum Boekhandel Roeterseiland.