Recensie: Een ontdekking - en andere boeken voor 5+

22 januari 2021 , door Jasmijn Verhees
| | |

We zitten op dag drie van de Nationale Voorleesdagen, en ik lees nu met mijn zoontje Ben Hoares Het dikke boek van alle bijzondere dieren (vertaling Aleid van Eekelen-Benders). Een boek van twee jaar geleden, maar wat een ontdekking! Dat is zo'n gaaf boek voor 5+-ers. De teksten zijn niet te lang, de weetjes interessant en grappig, het is echt leerzaam, en de foto's en tekeningen zijn erg mooi. Het boek ziet er goed uit: goud op snee, gebonden en het is niet duur. In deze serie is ook Het dikke boek van onze bijzondere natuur uitgekomen en in februari verschijnt Will Gaters Het dikke boek van ons bijzondere heelal. Daar kijk ik nu al naar uit!

N.B. Meer voorleesdagenbesprekingen: Annick van Kessel over Coco kan het! en Daan Stoffelsen over Naar de wolven.

Verder is Maar eerst ving ik een monster deze maand slechts een tientje als Lemniscaatboek van de maand. Een verhaal met een grappige twist, zoals wel meer boeken dat zijn van Tjibbe Veldkamp (denk: Kom uit die kraan). Een goeie om voor te lezen voor het slapen gaan.

Nogal leuke boekjes voor beginnende lezers zijn de Agent en Boef-boekjes, ook van Tjibbe Veldkamp: De grap van Boef-baard, Lol in de lucht en in februari verschijnt Gekte onder de grond. Net als in de voorleesverhalen over Agent en Boef is er veel te zien in de tekeningen en vinden kinderen de grapjes erg leuk, agenten en boeven spreken natuurlijk ook wel tot de verbeelding. Ook heel goed voor te lezen trouwens, die AVI-boekjes! Dus ook als een kind nog niet zo goed kan lezen zijn het grappige voorleesverhaaltjes.

Om spelenderwijs letters te oefenen zijn de spelletjes van Zwijsen zeer aan te raden. Wij spelen vaak Lettermemo (mooi vormgegeven, stevig en volgens de methode die veel scholen gebruiken) maar er zijn ook andere spelletjes van dezelfde uitgeverij.

Jasmijn Verhees is boekverkoper bij Athenaeum Boekhandel Van Rossum.