Recensie: Amsterdam.Amsterdam: Een sprookjesstad, DNA in foto's

01 juli 2022 , door Anna Koopman, Lola Storm
| | | | | | | | | |

Athenaeum Boekhandel is natuurlijk meer dan een Amsterdamse boekhandel, maar het fotoboek Amsterdam.Amsterdam., samengesteld door Anthon Beeke en Henk Raaff, is ons meteen heel dierbaar. We vroegen enkele rasechte Amsterdammers onder onze boekverkopers hun favorieten toe te lichten. Dus lees op onze site de inleiding van Henk Raaff, de keuze van Marius de Smet, Julia Maria Keers en Jesse Keff, die van Reny van der Kamp en Herm Pol, en vandaag de keuze van Lola Storm en Anna Koopman.

Met grote dank aan de fotografen en hun rechthebbenden voor de toestemming de foto's hier af te beelden. De rechten blijven bij hen berusten.

Lola Storm: een sprookjesstad

‘Ik vind het lastig om kort wat te zeggen bij de foto’s. Ik woon namelijk al mijn hele leven in Amsterdam en voel, hoe cliché dit ook klinkt, onwijs veel liefde voor deze stad. Daarom heb ik een aantal foto’s gekozen die goed herinneringen van mij weergeven.

Ed van der Elskens “Schaatsers op de Herengracht” 1956 (© Nederlands Fotomuseum, daar is de foto ook te bekijken) doet mij denken aan de winters van toen ik kind was. Mijn moeder op haar Noren en ik altijd op witte kunstschaatsen. Over de grachten maar ook het hele Vondelpark door. Amsterdam is ook prachtig met ijs en sneeuw. Een soort sprookjesstad.

Scheepvaarthuis aan de Prins Hendrikkade, 1912, Bernard Eilers, © Stadsarchief Amsterdam
Scheepvaarthuis aan de Prins Hendrikkade, 1912, Bernard Eilers

Ik vind dit een supermooi gebouw. Ik fiets hier heel vaak langs maar een paar jaar geleden ben ik pas voor het eerst binnen geweest. Tijdens een evenement van De Revisor: het Personage. Van binnen was het ook ongelofelijk mooi. Vooral de oude lift, typisch Amsterdams.

Bij Dolf Krugers “Eten uit de muur, Nieuwezijds Voorburgwal” (1962, © Nederlands Fotomuseum, pagina 128 in het boek) zie je een vrouw eten uit de muur trekken. Wat een mooie foto van een superherkenbaar en duidelijk beeld. Als kind trok ik al vaak met mijn ouders dingen uit de muur en later tijdens mijn tienerjaren ging ik met mijn vrienden nog snel wat eten uit de muur trekken na het uitgaan. Ik wacht nu op tot er vegan snacks getrokken kunnen worden ;).

Performance van Gilbert & George in het Stedelijk Museum, 1969, Ad Petersen
Performance Living Sculpture van Gilbert & George in het Stedelijk Museum, 1969, Ad Petersen

De laatste foto is een foto van het Stedelijk Museum. Mijn liefde voor kunst en musea (wat ik nu ook studeer) komt door de musea in Amsterdam. Ik heb zo veel herinneringen in deze musea. Het Stedelijk is een hele fijne plek. Ik zou net als op deze foto ook uren op deze mooie trap kunnen zitten.

Anna Koopman: zo heerlijk stil

Anna’s keuze is Dirk de Herders foto van de Reguliersgracht (© Nederlands Fotomuseum, in het boek op pagina 48 te zien en in de beeldbank van het Fotomuseum).

‘Ik ben een trotse Amsterdammer, ook al heb ik wel geleerd dat niet overal aan de grote klok te hangen. Als ik door de stad fiets dan voelt dat als een blauwdruk van mijn leven; wanneer ik een ongebruikelijke route rij dan word ik opeens herinnerd aan een vriendinnetje van de basisschool, mijn oude muzieklerares, de Intreeweek van de Universiteit of zelfs aan belangrijke momenten voor mijn beide ouders, die ook hier geboren en getogen zijn. De Reguliersgracht behoort helemaal tot mijn DNA omdat ik om de hoek in de Kerkstraat ben opgegroeid. Ik realiseerde me pas echt hoe bijzonder dat was toen er een buitenlandse filmploeg drie dagen kwam filmen. Desondanks was het laatst zo rustig dat mijn vierarige zoontje achter op de fiets vroeg of we niet hier konden gaan wonen, omdat het zo heerlijk stil was.’

Lola Storm is boekverkoper bij Athenaeum Boekhandel. Anna Koopman werkt bij de klantenservice van Athenaeum Boekhandel.