Recensie: Bart Moeyaerts Morris is nu al een klassieker van sneeuw en naamgeving

26 november 2022
| | |

Morris (plaats 96 in de Grote Vriendelijke Honderd) is een klein boek met grote contrasten, maar in de meesterhanden van Astrid Lindgren Memorial Awardwinnaar Bart Moeyaert en illustrator Sebastiaan Van Doninck wordt het nergens theatraal. Want de jongen die de hond vond (de ondertitel) wéét dingen, over plichtsbesef en liefde, vertrouwen en namen, en Moeyaerts wonderschone tekst en Van Donincks knusse tekeningen maken dit een moderne klassieker.

N.B. Meer boeken met sneeuw en kou? Annick van Kessel tipt je met zes boeken de traditionele wintersferen in. Meer boeken met namen? Bob Kappen kiest er vier voor je. Meer Moeyaert? Reny van der Kamp besprak Het hele leven (De Schepping, Het Paradijs, en De Hemel, illustraties Peter van den Ende), Marieke de Geus Tegenwoordig heet iedereen Sorry, en uit we publiceerden voor uit Helium en Iemands lief.

Morris woont bij zijn oma in de bergen, ‘voor een tijdje maar. Het was het beste zo. Dat zei zijn oma. Er waren verdrietige dingen gebeurd’, en heeft een belangrijke taak: haar hond zoeken. Die Houdini loopt namelijk telkens weg, hup de bergen in. Maar ‘[v]erdwalen deed Morris niet, omdat hij sommige dingen een naam gegeven had. Soms is een steen niet alleen een steen.’ En: ‘Als iets een naam heeft, bestaat het meer dan zonder.’

De hond is weer zoek, Morris vindt hem, en hij ontsnapt weer. Het gaat sneeuwen, en ineens staat hij oog in oog met een grote ram en een onaardig jongetje. Of onaardig?

Morris is een groot avontuur dat warm eindigt, en in de tussentijd leer je dingen. ‘Als je zwijgt, verdwijn je half.’ ‘Als iemand zo stil mogelijk probeert te huilen, moet je niet vragen of hij huilt. En ook niet waarom.’ En over hoe geruchten elkaar versterken: ‘“Het begint met één verhaal,” zei Morris’ oma. “Voor je het weet heb je een lappendenken.”‘

Maar de lappendekenanalogie gaat niet op voor Morris: strak, sober, raak en ongekend warm is het, een prachtig, teder voorleesverhaal voor koudere dagen.

Daan Stoffelsen is webredacteur voor Athenaeum.nl en vader van twee.