Recensie: Een blijvend bezit is goed voor grote leeshonger

20 september 2022 , door Roel Salemink
| | |

Mijn boek van de maand september en oktober is Een blijvend bezit, samengesteld en ingeleid door Emilia Menkveld en Vincent Hunink als jubileumuitgave bij het zestigjarig bestaan van Uitgeverij Athenaeum - Polak & Van Gennep. Het is een bloemlezing van klassieke teksten van de grote Griekse en Romeinse auteurs, van Homeros (achtste eeuw v. Chr.) tot Boëthius (vijfde eeuw n. Chr). Wat ik erg leuk vind: door de korte titels (telkens één woord) krijgt het zestigtal fragmenten in chronologisch volgorde ook een thematisch karakter. Sapfo schrijft over “verlangen”, Aristofanes over “fantasie”, Epictetus over “aanvaarding”, Marcus Aurelius over “introspectie”, Lucretius over “alles”... En dan heb je nog nieuwsgierigmakende fragmenten als “Roeiriem” (Apollonios van Rhodos), “Fallus” (Priapea) en “Brand (2)” (Cassius Dio). Als ik de inhoudsopgave lees, krijg ik meteen leeshonger.

N.B. Lees meer over de rubriek Klassieke Oudheid op onze categoriepagina, en Daan Stoffelsens bespreking van Een blijvend bezit.

De samenstellers hebben een grote kennis van en liefde voor de klassieke Griekse en Romeinse literatuur. Dat merk je aan alles. Van de keuzes die ze maken, tot de manier waarop ze de fragmenten inleiden. Dit is een boek om steeds weer op te pakken, de fragmenten zijn alle zestig goed, daadwerkelijke klassiekers die de leeshonger tot in de hoeken van de klassieke afdeling leiden. Daarnaast is het prachtig uitgegeven. Gebonden met stofomslag. Mooi, dik papier. En dat voor nog geen dertig euro.

Roel Salemink is winkelchef van Athenaeum Boekhandel Spui en rubrieksbeheerder Klassieke Oudheid.