Recensie: Een wolf willen ontmoeten: Annet Schaaps de Meisjes sprankelt en spettert

| | |

Ja, Annet Schaaps verhalenbundel de Meisjes, zou een terechte winnaar zijn van de Woutertje Pieterseprijs. Het was de kersttip van Susanne van der Klei (Athenaeum Haarlem) en ook Annick van Kessel (Boekhandel Van Rossum) is enthousiast. Het zijn zeven eigentijdse sprookjes, gebaseerd op klassieke sprookjes. Je herkent wel de oorsprong, maar Schaap heeft het verhaal soms net iets anders gemaakt. Zo is de Roodkapje-variant een verhaal over een meisje dat eigenlijk een wolf wíl ontmoeten, en staan in haar Hans en Grietje-variant twee meisjes centraal: Haasje en Grietje. En hoewel sommige sprookjes het klassieke verhaal volgen, zitten er ook meisjes van nu tussen, die van zich afbijten. Zo vindt het meisje in de Repelsteeltje-variant het eigenlijk niet leuk wat ze doet, en loopt gewoon weg - dat kan natuurlijk niet in sprookjes. En het verhaal wordt wel telkens vanuit die meisjes verteld. Zij pakken de hoofdrol, zij nemen het heft in handen.

N.B. Wie een indruk wil krijgen, moet er iets uit lezen. Lees op onze site een fragment uit De Meisjes.

De Meisjes is een geslaagde jeugdverhalenbundel voor kinderen vanaf een jaar of 11, 12. Het is nog wel eens pittig of eng, dus net als Lampje zouden we het boek niet voor jongere kinderen adviseren. En net als Lampje is het óók een boek voor volwassenen, niet voor niets hebben we het ook veel aan hen verkocht. Schaap schrijft heel helder én heel aandachtig. Dus de stijl is zorgvuldig, maar nergens is het nadrukkelijk. De toon is nooit tuttig, en Schaap schrikt er niet voor terug ook originele elementen te verwerken, zoals je in Lampje die huishoudster had die opeens zin had om ‘ingewikkelde soep’ te maken.

Ja, dat tekent het wel: De Meisjes sprankelt en spettert. En niet alleen dat, het is gewoon ook een heel mooi boek, mede door Schaaps eigen tekeningen.

Annick van Kessel is boekverkoper bij Boekhandel Van Rossum. Susanne van der Klei is boekverkoper bij Athenaeum Boekhandel Haarlem.