Recensie: De relevantie van het technologietijdschrift

30 november 2015 , door Daan Stoffelsen
| | | | | | |

Is het tijdschrift in het internettijdperk een irrelevant medium geworden, een uitstervende soort? We merken er hier nog weinig van. Maar nergens is de vraag zo aan de orde als bij de tijdschriften óver internet, gadgets, technologie, want nergens zijn onderwerp en medium zo verweven. Maar Wired (UK & US) en Bright hebben nog steeds een rol te spelen, stelt daan stoffelsen vast.

In die eerste dagen van internet was informatievoorziening over computers en internet het professioneelst, en de professionalisering heeft doorgezet: serieuze online journalistiek over het digitale domein is levensvatbaar gebleken. Het biedt hoop voor onderzoeksjournalistiek op andere gebieden, betoogde blogger Steven Berlin Johnson een half jaar geleden (met dank aan Walter van den Berg), misschien zelfs - maar dit is mijn eigen hoop - voor iets marginaals en elitairs als literaire kritiek. Maar als we dus gelukkig zijn met internet-over-internet, waarom hebben we Wired en Bright nog nodig?

Toch vanwege dat diepere graven. Ja, speelgoed voor volwassen mannen ontbreekt niet: drie draagbare espressomachines (US Wired), de wifi-modem op creditcardgrootte (US Wired en Wired UK Edition), de personal spy-copter (à raison de $ 15.000, Wired UK), de Soil Clock (energiebron: grond, in Bright, dat sowieso meer aandacht voor duurzaamheid heeft) en de nieuwe e-reader van Sony (Bright). Ja, ze testen nieuwe laptops en camera's en schrijven met een glimlach over hoe makkelijk je dollars vervalst. En ja, het gaat over Netflix (de online videodienst, in US Wired), Facebook en Twitter, over cyberwar. En de toon is overwegend optimistisch: technologie is vooruitgang.

Maar er staan ook diepgravender stukken in. Wist u dat op internet een anonieme actiegroep zich met succes heeft verenigd tegen Scientology? Heeft u wel eens over een van de 'gevaarlijke ideeën' gedacht die US Wired oppert: zet de gevangenissen open, deel je medische gegevens en zet internet in om de vijand (Al-Qaida, Rusland, de V.S.) te verlammen. Maakt u deel uit van de netwerkgeneratie? Kom in actie! (Auteur Joop Hazenberg blijft in het coverartikel van Bright bij deze vage oproep, een smetje op een verder interessant nummer.)

Echt relevant wordt Wired UK met een artikel over Facebook, dat een broeinest van pedomeppers en politiehaters blijkt, die oproepen tot geweld en de identiteiten van verdachten weggeven. Facebook doet niets, de politie kan niets, en ondertussen blijft de dreiging. “They think it's a childish joke?” a commenter adds. “See if they laugh when a pig [agent - DS] dies because of it.”' Of als de redactie van US Wired 'Dead Hand' bezoekt, de Russische 'Doomsday Machine', die ook als er geen Kremlin is meer om op de knop te drukken, de tegenaanval in kan zetten. En die nog steeds onderhouden wordt.

'One Soviet official who spoke with Americans about the system died in a mysterious fall down a staircase. But Yarnich [mede-ontwerper van het systeem – DS] takes the risk. He believes the world needs to know about Dead Hand. Because, after all, it is still in place.'

Technologie is niet alleen speelgoed, het is politiek, het raakt ons, net zoals die gadgets over een paar jaar gemeengoed zijn. Of zoals die online netwerken – Facebook, Twitter – steeds meer de functie van fysieke netwerken overnemen. Omdat we niet allemaal direct toegang hebben tot gespecialiseerde informatie en die kunnen interpreteren, zoals Johnson, omdat we gidsen nodig hebben in die soms al te optimistische, soms ronduit dreigende wereld van digitalisering en technologie, zijn er bladen als Wired en Bright.

Bright #29, september-oktober. € 4,99 - bright.nl.
Inhoud: Hollandse Apps - Vier succesverhalen ter inspiratie
Yes We Should - Waarom het hoog tijd is dat de netwerkgeneratie Nederland gaat veranderen
The Third Element - Bright bezoekt de eerste lithiummijn in Bolivia
Stand van de Maan - 35 jaar geleden waren we er voor het laatst. Wanneer gaan we terug?
Recycle - 98% recycling is goed, 100% is beter
Creative Class van 2009 - De beste talenten van de academies en TU's.

Wired UK, November. € 7,99 - wired.co.uk.
Inhoud: Digital Cities
Investigation: Policing the Facebook Extremists
Buddy System: The Power of Social Networks.

Wired, US, October. € 8,49 - wired.com.
Inhoud: The Assclown Offensive: How to Enrage the Church of Scientology
The Smart List: 12 Shocking Ideas That Could Change the World
Inside the Apocalyptic Soviet Doomsday Machine
Netflix Everywhere: Sorry Cable, You're History.

Delen op

Gerelateerde boeken

pro-mbooks1 : athenaeum