Recensie: Tegen parmezaagsel en voor soep op Mars

30 november 2015 , door Daan Stoffelsen
| | | |

Niet het zoet, het zout, het felle rood of de vettige glans verleidt, maar het verhaal eromheen. Aan eten, of althans aan koken, gaat overtuiging vooraf: waarom dit gerecht, met deze ingrediënten, voor deze eters? Neem nu het verhaal van de drakendoders. Het valt niet mee een draak te verslaan, er een vinden is al lastig, en daarom moet een echte ridder drakenstaarten eten. Dan weet je meteen hoe drakenpis ruikt. Keet smakelijk, het kookboek voor kinderen van Laura Emmelkamp en Scato van Opstall, pedagoge en ideeënman, ouders, maakt zelfs asperges eten leuk. Door daan stoffelsen.

In feite volgt Keet smakelijk de traditionele drieslag van kookboeken: smakelijke, gelikte foto, zo'n enthousiast verhaaltje en recept. Maar de aanpak van Emmelkamp en Van Opstall is wel erg aanstekelijk. De gelikte (maar niet gephotoshopte) foto bij de aspergerisotto is er een van een ridder tussen de drakenstaarten, in een landschap van risotto; die bij de tomatengroentesoep een van astronauten met een raket in een bord met rode soep. Want is er water op Mars? Ja en nee. Eet 'de rode planeetsoep' - het resultaat van het bodemonderzoek van deze twee astronauten.

Onderzoek hebben de auteurs zelf in ieder geval ruim gedaan. 'Pas op... echte feta is gemaakt van Griekse schapenkaas (80%) en geitenkaas (20%). In Nederland krijg je meestal goedkope nep-feta.' En voorkom het gebruik van voorverpakte 'Parmezaagsel'. Liever stomen dan koken, liever de oven dan de hapjespan. De recepten zelf zijn daarmee gezond, en eenvoudig te maken - niet door je kind zelf, maar rondjes uit brood drukken met een glas (voor de broodjes hanenei: beetje brood, kwarteleitje en cherry-tomaatje uit de oven) kan het wel zelf, en ze zelf de groenten en fruit laten kweken wordt aangemoedigd.

Vers en goed en verantwoord, dat is hun motto, ondersteund door een meer dan zeventig pagina's lang alfabetisch overzicht van belangrijke kindervoedingsthema's (groente - maar 1 op de 10 kinderen van 2 tot 6 jaar eet genoeg groente, gemiddeld maar 41 gram per dag; porties - schep je kinderen niet te veel op, te veel eten gaat ze makkelijk af) en een uitgebreide online literatuurlijst.

Zoveel kennis en braafheid en dure voorkeur voor vers roept op tot opstandigheid, maar hoe je ook zoekt, Keet smakelijk geeft daar geen aanleiding toe. Ja, Parmezaagsel uit de supermarkt raden de auteurs af, maar in de recepten vallen ze ons verder niet lastig met volkoren tips over biologisch, ecologisch, mager en fairtrade - daar is het weetjesalfabet voor. En echte snelle snacks staan er niet in - broodjes hanenei kosten al twintig minuten, langer dan een frikadel uit de frituur -, maar goed, samenleven en opvoeden kost tijd. En koken moet je toch.

Zo'n vaststelling klinkt gemakzuchtiger dan Keet smakelijk bedoeld is. Dit kookboek is geen tussendoortje, geen in felle kleuren opgedirkt boek met weer eens kindvriendelijke variaties op saaie recepten. Emmelkamp en Van Opstall hebben een verantwoord, geestig en de fantasie prikkelend boek gemaakt, dat ook nog eens mooi is, gebonden, met dubbel leeslint. Hun verhaal overtuigt, en hun eten smaakt.

Daan Stoffelsen is webboekverkoper bij Athenaeum.nl.