Recensie: ‘Vertrouw het land en zie wat het je teruggeeft’

30 november 2015 , door Christianne Vink
| | |

Het is bizar hoe sommige dingen die ik vroeger op school leerde, volledig langs me heen zijn gegaan. (Zo kan ik nog steeds niet rekenen.) En dat andere lessen, met ogenschijnlijk minder belangwekkende inhoud, me nog bijstaan als de dag van gisteren. Ik zal een jaar of tien geweest zijn, we hadden aardrijkskunde. De juf liet het woord autarkie vallen, en legde uit dat zelfvoorzienend leven vroeger heel gebruikelijk was. ‘Er waren toen nog geen grote bedrijven die ons van allerhande spullen konden voorzien.’ Autarkie – de klank en het begrip raakten me enorm en ik wist: als ik later groot ben wordt dit heel belangrijk. En dat blijkt zo te zijn, lees ik in Bloom. Door christianne vink.

Wie schetst namelijk mijn plezier toen ik in Bloom. A horti-cultural view de voorspelling las dat we een meer autonome positie gaan innemen ten opzichte van voedselproductie. Autarkie gaat het worden, aldus de editorial. Het tweemaal per jaar verschijnende, advertentieloze magazine komt uit de koker van trendprofeet Lidewij Edelkoort, in 2003 door Time Magazine uitgeroepen tot een van de vijfentwintig invloedrijkste mensen in de mode. Edelkoorts voelsprieten strekken zich echter veel verder uit, ze noemt zichzelf een strandjutter met als werkterrein de hele wereld. In 1998 startte Edelkoort Bloom als ‘antwoord op de immer groeiende lifestyles die door trends in bloemen, planten en tuinieren worden geïnspireerd’. Net als in Edelkoorts andere uitgaven analyseert Bloom de tijdgeest en voorspelt het what’s hot and what’s not. Maar veel woorden maken de makers er niet aan vuil, Bloom is vooral een aaneenschakeling van beelden. Maar wie heeft tekst nodig wanneer beeld zo veelzeggend is?

Het thema van de nieuwste uitgave isfarm of the future’. Volgens Edelkoort krijgen we te maken met een nieuwe visie op het plattelandsleven. Het is romantisch realisme: de mondiale ontwikkelingen op gebied van klimaatverandering en milieuvervuiling geven de huidige generatie een gevoel van urgentie. Als we willen dat onze kinderen ook nog hutten bouwen in het bos of Levend Stratego spelen op de hei, dan moeten we nu iets doen. Technologie creëert hiervoor de gelegenheid. Door onze ‘unplugged en wireless maatschappij’ zal de traditionele scheiding tussen stad en platteland vervagen. We krijgen er volgens Edelkoort een hybride samenleving voor terug, waar we steeds kiezen uit het beste van twee werelden. En dat ziet er goed uit, in Bloom. Wie wil er nu geen eitje van zijn eigen kip bij het ontbijt, of een dottig everzwijntje als huisdier?

We verbouwen zelf onze groenten in de tuin en serveren die op servies gemaakt van dezelfde klei als waar eerst de preien in stonden. We maken jam van de pruimen van de buren en zetten romantische bossen bloemen in emmers. Onze kleding vertoont gelijkenis met de vogelverschrikker van opa. Als je denkt: dat nooit!, vergeet dan vooral niet dat je dat een paar jaar terug ook dacht over het in je laarzen proppen van je broek.

Nog zoiets: mohair komt weer helemaal terug. Bij het zien van de fotoreportage wil je je van top tot teen omgeven met dit zalig zachte weefsel, om vervolgens als Laura uit Het kleine huis op de prairie je kudde geiten te verzorgen. Ook vind je veel werk terug van hedendaagse kunstenaars en designers: Tord Boontjes haardecoraties van stro, Maaike Rozenburgs keramieken pastinaken, rapen en knolletjes en Natalie Chanin’s upcycled kleding. Of neem mode voor de moderne man. De schitterende foto’s van Michael Baumgarten tonen aan dat geel het nieuwe zwart is. Draag gele bretels, kaplaarzen, shirts of desnoods een gele paraplu en waan je als Van Gogh in Arles.

Bloom is een stroom aan inspiratie tussen twee kaften. De profetische kracht van Edelkoorts ideeën, het ontbreken van storende commercie en de dikwijls bijna museale kwaliteit van de fotoseries geven het blad impact zoals een woord als autarkie dat bij een tienjarige kan doen. Dat dat gevoel, en dat concept, na zoveel jaren weer opzet, kondigt bijna de hergeboorte van een wereld aan.

Christianne Vink is psycholoog en freelance journalist.

Delen op

Gerelateerde boeken

MINDBOOKSATH : athenaeum