Recensie: Om filmliefhebber van te worden

30 november 2015 , door Kelli van der Waals
| | | |

Little White Lies is een onafhankelijk filmtijdschrift, zorgvuldig vormgegeven en gedrukt op stevig papier in handzaam formaat. Het Engelse blad werkt volgens een vaste opzet: één film bepaalt het thema waar het grootste deel van de inhoud op wordt gebaseerd – van de layout en de illustraties tot het onderwerp van artikelen en interviews.
Nummer 38 draait om Another Earth (IMDB), het langspeeldebuut van regisseur Mike Cahill. In deze sciencefictionfilm maakt protagonist Rhoda Williams zich schuldig aan een auto-ongeluk op dezelfde dag dat er een planeet wordt ontdekt die precies lijkt op de aarde. Jaren later ziet Rhoda in Earth 2, zoals de planeet komt te heten, een mogelijke uitweg van haar schuldgevoel. Door kelli van der waals.

Zes hoofdstukken

Het nummer opent met een gedegen recensie van de film, die wordt aangeduid als het eerste van zes hoofdstukken. De eerste drie daarvan zijn specifiek gericht op de themafilm, de laatste hoofdstukken bieden een ruime selectie van recensies en interviews, een film-culturele update en een overzicht van toekomstige releases op de ‘LWLies radar’. Het overzicht is relevant, goed geschreven en aan sommige films worden korte artikelen gewijd.

De sectie die een extra dimensie geeft aan het blad is ‘Chapter 3, in which we discuss themes of uncommon interest inspired by our feature film’. Another World vormde de inspiratie voor artikelen over sciencefiction, ruimtereizen, de Counter-Earth theory en een verzameling ruimtefoto’s. Het is alsof je na een bioscoopbezoek een goed gesprek aangaat over wat er door de film in je opkomt.

Een goed gesprek met een aantrekkelijke gids

De invulling van dit gesprek is soms heel eenvoudig. Zo wordt bekende regisseurs en acteurs de vraag voorgelegd hoe zij het ijs zouden breken als ze een duplicaat van zichzelf zouden tegenkomen (acteur Michael Shannon: ‘What’s that thing in your bellybutton?’). Andere artikelen gaan dieper, zoals dat van filosoof Mark Rowlands die zich richt op een lijst gedachteprikkelende Sci-Fi films. Dit mondt uit in een stuk dat springt van Plato via de Matrix naar Descartes.

Hoofdstuk drie bevat ook interessante teksten met een journalistieke insteek: Dit filmtijdschrift brengt je op de hoogte van de stand van zaken in de private ruimtevaart en leert je dat NASA een samenwerking is aangegaan met uitgevers van sciencefictionboeken, omdat de helft van de Amerikanen niet weet hoe lang de aarde doet over haar baan om de zon.

Little White Lies biedt artikelen die de moeite waard zijn en is een aantrekkelijke gids om op de hoogte te blijven van wat er in filmland gebeurt. Een mooi blad voor elke filmliefhebber, en voor wie dat niet is een goede reden om er een te worden.

Kelli van der Waals is redacteur van hard//hoofd.

N.B. oude nummers van LWL zijn na te lezen en door te bladeren op hun site.