Recensie: Recepten uit de moestuin

11 maart 2011 , door Debby Koudenburg
| | |

Rechtstreeks uit de moestuin komen ze, de veertig groenten en enkele vruchten uit Het grote Larousse moestuin receptenboek. Stuk voor stuk worden ze kort beschreven en per groente worden meerdere recepten gegeven, voorzien van veel aardige en praktische tips en hier en daar een onverwachte bereidingswijze. Mocht je het even niet meer weten met je dagelijkse verse twee ons, dan biedt Larousse uitkomst: in dit Receptenboek vind je altijd wel een goed idee.

Portretten van groente

Naast 120 originele en helder geschreven recepten, die over het algemeen snel en simpel te bereiden zijn, bevat het boek ook mooie en heldere 'portretfoto's' van de ingrediënten: de foto van de artisjok of van de raapjes zou je zo aan de muur kunnen hangen.

Ook van de recepten afzonderlijk is een smaakvolle, paginagrote foto geplaatst. Altijd handig: in één oogopslag valt te bepalen of het gerecht je aanspreekt. Bovendien laten deze foto's zien dat de meeste gerechten redelijk eenvoudig zijn en dat niets een dagelijkse verse, gezonde en originele maaltijd in de weg hoeft te staan. Voor ons filmpje viel mijn oog op de Coquilles met witlof. Het zoete van de coquilles en het bittere van de lof gaan perfect samen. Én je maakt het gerecht letterlijk in een handomdraai.

Een omvangrijke culinaire collectie

De recepten en fotografie zijn van Parisienne Valérie Lhomme, werkzaam als kok, culinair styliste en schrijfster voor onder andere Elle à Table, Marie-Claire en verschillende kookboekenuitgevers. Lhomme heeft een grafische achtergrond, en dat is duidelijk terug te zien: het boek is aantrekkelijk en helder vormgegeven. Eerder verscheen van haar hand ook Vurrukkuluk vers! Het grote Larousse fruitkookboek.

Larousse, een bekende Franse uitgever van woordenboeken en encyclopedieën, heeft ook een omvangrijke collectie 'Cuisine' uitgegeven. Op de website van Larousse Cuisine staat zelfs een aparte sectie met 'La plus belle définition de la cuisine'. Deze bevat recepten, instructievideo's, technieken en natuurlijk een overzicht van de enorme hoeveelheid kookboeken die ze uitgeven, van grote referentieboeken als Le Grand Larousse gastronomique tot Cuisinez pour les enfants - in Frankrijk weten ze dat je met lekker eten en koken jong moet beginnen.

De originele titel van Het Grote Larousse Moestuin receptenboek is Petit Larousse des recettes du potager, een subtiel verschil. Omdat het om een oorspronkelijk Frans boek gaat, komen er een paar producten voorbij die in de Nederlandse keuken misschien niet alledaags zijn. Er wordt bijvoorbeeld regelmatig Piment d'Espelette gebruikt, een pepertje met AOC-classificatie uit het uiterste zuidwesten van Frankrijk. Hij is niet overal verkrijgbaar maar te vervangen door zwarte peper. Daarnaast zijn er een paar recepten voor 'cocobonen'. Afgaand op de foto worden waarschijnlijk het soort bonen bedoeld die we hier als Borlotti- of kievitsbonen kennen.

Verder leveren culinaire cultuurverschillen echter geen problemen op: praktisch alle producten in het boek zijn in Nederland goed verkrijgbaar, je hoeft er dus niet per se een moestuin voor te hebben.

Het hele jaar door

Het boek is onderverdeeld in hoofdstukken met titels als 'Bloemen en knoppen', 'Blad- en stengelgroente', 'Peulen en bonen' en 'Vruchten en pompoenen'. Omdat alle groepen groenten aan bod komen, kun je met de recepten in dit boek het hele jaar door en volgens de seizoenen eten. Achterin is een tabel te vinden met een overzicht wanneer de groenten op hun best zijn.

Valérie Lhomme heeft zelf geen moestuin. In het boek bedankt ze haar groenteman in Parijs dan ook hartelijk en raadt ze ons aan om groenten dagelijks vers te halen op de markt of bij de bio- of groentewinkel. Maar als het even kan natuurlijk gewoon uit de tuin.

Debby Koudenburg was professioneel kok en is met Tony Telson de drijvende kracht achter cookfreshfood.com.