Recensie: Felroze en stijlvol

30 november 2015 , door Kelli van der Waals
| | | | | | |

Stel je een gemiddeld modeblad voor en denk de volgestouwde plakselpagina’s weg, de lelijke advertorials en de banale promotie van vrouwenproducten. Behoud de mooie fotoreportages en de stijl-updates. En voeg lange artikelen toe, en portretten van vrouwen met een goed verhaal. Dan heb je in grote lijnen The Gentlewoman, een opvallend Londens vrouwenblad dat elk half jaar verschijnt, van de makers van Fantastic Man. Een fabulous women’s magazine, zegt de ondertitel. Of dat ‘fabulous’ slaat op het tijdschrift of de beoogde doelgroep laten we even in het midden. Door kelli van der waals voor hard//hoofd en Athenaeum.

N.B. dit is een archiefrecensie (lees meer tijdschriftenrecensies), en we publiceerden destijds voor uit het eerste nummer op Athenaeum.nl.

Dik, roze, rustig

The Gentlewoman is een jong tijdschrift, het huidige lente-zomernummer is pas de vijfde uitgave. Het blad valt op: het is groot en dik, en de voorkant felroze met een zwart-witfoto van het iconische model Christy Turlington. ‘Oh Wow!’ staat er in roze letters over de foto geplakt, een suggestie voor de eerste indruk die de lezer zou moeten hebben.

Voor zo’n dik blad staan er relatief weinig items in, en dat is een goed teken. Het betekent dat er meer rust en aandacht is voor de onderwerpen dan in het eerdergenoemde gemiddelde modeblad. Toegegeven, een deel van de kilo’s die het blad weegt is reclame, maar die zit vooral voorin het tijdschrift. De eerste 44 bladzijden is het dus even zoeken naar de inhoud en de colofon, maar daarna worden paginalange artikelen doorgaans niet een keer onderbroken door advertenties.

Vrouwen met invloed

The Gentlewoman zegt dit seizoen ‘vrouwen met stijl en inhoud’ te willen eren, die de wereld veranderen. Twee van de vier delen van het tijdschrift zijn dan ook gewijd aan invloedrijke vrouwen. Veel van hen komen uit de mode-industrie, zoals de creative director van Hermès, een nazaat van en ontwerper bij Fendi, de eigenaar van modewinkel Start, en Christy Turlington. Maar evenveel aandacht is er voor sterren, kunstenaars, internetlobbyisten en mensenrechtenadvocaten.

The Gentlewoman no. 5 Spread

In het eerste deel (getiteld ‘Modern women, modern things’) worden deze vrouwen geïnterviewd over hun vak, het derde hoofdstuk (‘Wonderful women and marvellous stories’) bevat een aantal profielen met een lengte die je niet gewend bent van een modeblad. De eerste is een portret van actrice Tilda Swinton.

The Gentlewoman no. 5 Spread

De auteur bezocht haar in haar Schotse huis en schreef een uitgebreid interview dat goed wordt gecontexualiseerd in Swintons persoonlijke leven en carrière. De bijgaande fotoreportage doet recht aan het karakteristieke uiterlijk van de actrice, mét noten over de kleding en het kapsel van Swinton. Eenzelfde soort diepgaande profielen zijn er van onder meer zangeres Sinead O’Connor, model Turlington en tennisster Maria Sharapova.

Fotoreportages met oog voor detail

Naast deze profielen en interviews, waarin stijl altijd een rol speelt, laat The Gentlewoman met verschillende fotoreportages haar licht schijnen over de huidige mode. En over de nieuwste hebbedingetjes als de laatste geuren parfum en kleuren oogschaduw. Ook daarbij is er de nodige rust en aandacht: van de kleurenpaletten van Tom Ford, Armani en Givenchy zijn paginagrote artistieke foto’s gemaakt. Een 'gentlewoman' heeft immers oog voor detail. Dat vertaalt zich ook in artikelen over doorschijnend ondergoed, of citrusvruchten die zeven Engelse pond kosten.

The Gentlewoman no. 5 Spread

The Gentlewoman onderscheidt zich van haar concurrenten door de hoge kwaliteit van de doorgaans lange artikelen, met name die over gentlewomen. De stukken lezen lekker weg, gaan ergens over en worden aangevuld met beeld van hoogstaand niveau. Op hun website spreken de makers van ‘ambitieuze journalistiek’. Dat is misschien wat overdreven, maar een beschrijving als ‘a fresh and intelligent perspective on fashion’ is zeker op zijn plaats. Een aanrader voor wie graag leest over mooie mode en boeiende vrouwen.

Kelli van der Waals is redacteur van hard//hoofd.

Delen op

Gerelateerde boeken

pro-mbooks1 : athenaeum