Recensie: Meer dan friet met stoofvlees

30 november 2015 , door Debby Koudenburg
| |

Nu eens geen kookboek over een specifieke keuken of product maar een boek met Dagelijkse kost. En dat is letterlijk wat je krijgt in dit boek, zeer gevarieerde recepten uit de gelijknamige Belgische tv-serie met chef Jeroen Meus. Dit is alweer deel vier in de reeks en dat toont aan hoe populair Meus is, vooral in eigen land. In dit boek veel simpele gerechten maar nét wat Bourgondischer dan we in Nederland gewend zijn. Bij de Belgische keuken denk ik zelf meteen aan garnalenkroketjes, friet met stoofvlees en Gentse waterzooi maar, zo blijkt uit Meus' boek, de dagelijkse kost in België is meer dan dat. Door debby koudenburg.

De Jamie van België

Voor vier delen Dagelijkse kost zijn er waarschijnlijk ook niet voldoende échte Belgische recepten en Jeroen Meus is duidelijk een kok die van alle markten thuis is. Meus is een zeer ambitieuze jonge chef, je zou hem de Jamie Oliver van België kunnen noemen. Hij heeft gewerkt in sterrenrestaurants, specialiseerde zich in de fusionkeuken, maakte diverse radio- en tv-kookprogramma's en kookboeken en hij heeft zijn eigen restaurant Luzine in Leuven. Meus was ook Stadskok van Leuven en 'lanceerde in die functie projecten die de Leuvense cultuur en gastronomie met elkaar verbonden'. Min of meer hetzelfde, namelijk cultuur en gastronomie verbinden, deed hij in Plat préféré, een van de vele tv-programma's die hij maakte. Meus ging in dit programma op zoek naar de lievelingsgerechten van legendarische figuren als Salvador Dali, Roald Dahl of Jacques Brel. Om toch in Belgische sferen te blijven, het lievelingsgerecht van Jacques Brel was Moules frites. Meus maakte er mooie televisie van, zijn kennis van en enthousiasme voor goed eten en koken werken aanstekelijk.

Zwarte pens en Zeetong

En nu maakt hij dus al een tijdje Dagelijkse kost op België één: 'Jeroen Meus zet elke dag van de week een smakelijk gerecht op tafel. Hij bewijst dat koken een plezier is voor iedereen, voor elk moment of evenement en naar ieders smaak'. Een goede omschrijving want zo divers is ook het boek. In Dagelijkse kost 4 een paar typisch Belgische gerechten als Gevulde appels met zwarte pens en Brusselse wafels. Verder veel maaltijden uit de Franse en Italiaanse keuken, meestal redelijk klassiek of met traditionele combinaties. Een aantal recepten is experimenteler, en in deze gaat Meus wat mij betreft soms wat te ver: waarom asperges en zeekraal in zo'n simpel en volmaakt gerecht als Spaghetti carbonara? Meus is 'rechttoe rechtaan en een tikkeltje eigenwijs' staat er op de achterflap. Dat zal het zijn. Verder gelukkig heel veel goede, smakelijke en maakbare maaltijden, geen glossy kookboek voor op de salontafel maar echt een boek dat je dagelijks kunt gebruiken. Ook de dagelijkse kinderkost wordt niet vergeten met 'Boterhammen met choco' en 'Echte balletjes in tomatensaus'. Én er is een lijstje oerklassiek waaronder cordon bleu, kaaskroketten, topcroque-madame en een zeetong meunière. Lekker!

Wij maakten Tomatenroomsoep met kip en dragon, eigenlijk twee klassiekers in een én een goede combinatie. Tomaten, kip, spek en dragon, daar kan niks misgaan. Het recept is, net als alle andere recepten, duidelijk, beschreven en eenvoudig te volgen. In het boek kom je mooie woorden tegen, zo gaan in onze Tomatenroomsoep gare kippenbillen en verder vond ik 'emonderen' voor het ontvellen van tomaten en een 'busseltje' in plaats van een bosje peterselie. Een pan wordt een 'pot', een soeppan een 'ketel' en champignons maak je schoon met een 'vodje'. En een Waldorfsalade is een vegetarisch gerecht 'avant la lettre' maar ook 'poepsimpel'.

Geen glamourfoto's

Ook de vormgeving van Dagelijkse kost is rechttoe rechtaan, in dit boek dan ook geen glamourfoto's van trendy opgemaakte borden. De sfeer doet me soms denken aan de kookboekfotografie van de jaren '70, maar allez dat heeft ook wel weer z'n charme. Het eten op deze foto's lijkt in ieder geval meer op dat wat er thuis gemaakt wordt.

Achterin het boek een (beknopt) register van recepten die in de eerdere delen van verschenen. Daarin zie ik dat ik voor mijn 'Friet met stoofvlees' in deel 1 moet zijn en voor de 'Gentse waterzooi' in deel 2. Met dit laatste deel kom je al een heel eind maar met alle vier de delen in huis kan je met Dagelijkse kost minstens een jaar voort.

Debby Koudenburg was professioneel kok en is met Tony Telson de drijvende kracht achter cookfreshfood.com.