Recensie: Man en mode

30 november 2015 , door Kelli van der Waals
| | | |

De cover van Hypebeast laat er weinig misverstand over bestaan: dit is een blad voor mannen die weten hoe het hoort. Vanaf een grote zwart-witfoto, rechtsonder gekadreerd op een witte achtergrond, kijkt ontwerper J.W. Anderson de lezer ernstig aan. Deze ordelijke esthetiek regeert ook aan de binnenkant: glanzende pagina’s op dik papier, weinig kleur, overzichtelijk en rustig. De tekst is opgemaakt in mooie lange kolommen, twee per pagina, de titels zijn beknopt en to the point. Er is, kortom, weinig hyperig of beestachtig aan Hypebeast. Door kelli van der waals

Op zoek naar archetypen

Het thema van dit nummer is ‘archetype’. Het blad verschijnt pas voor de vierde keer en kan zichzelf dus moeilijk een archetype noemen, maar zoekt het bij de modemannen van weleer – en één vrouw, die ontwerpt voor mannen. Na een interview met of verhaal over de persoon in kwestie, volgt een mooie fotoserie van zijn ontwerpen.

Als ‘perfect fit’ voor dit thema noemt het tijdschrift Aitor Throup. De ontwerper zegt zelf niets te creëren: ‘I rather cultivated my research into the final products that they are.’ Maar, meent de auteur van het stuk, de essentie van zijn ontwerppraktijk is juist het produceren en ontwikkelen van archetypen. Hoe dan ook is Throups werk origineel. Foto’s van zijn ontwerpen en enkele afgedrukte tekeningen tonen wat het artikel beschrijft: ‘a totally new attitude towards menswear.’ Zoals de rugzak in de vorm van een omgekeerd doodshoofd, dat zich subtiel naar de rug voegt. Throup blijkt in de ogen van kenners een archetype voor de toekomst, dat het draagvlak voor mode groter moet maken. 

Voor kenners en leken

Een meer gevestigde naam is Hedi Slimane, alsook de modehuizen waaraan hij is verbonden. Zowel Yves Saint Laurent (zijn eerdere en huidige werkgever) als Christian Dior (zijn vorige werkgever) hebben invloedrijke silhouetten de wereld in geholpen. Slimane, aan wie Hypebeast een uitgebreid profiel wijdt, heeft volgens het blad de manier veranderd waarop we kleding dragen, ‘by proposing not only a new silhouette, but also a new image'. Dat deed hij in 2001 voor Dior, en nog altijd behoort Slimane tot de modetop, dankzij een energie die nieuw leven in het Saint Laurent-merk kan blazen.

Hypebeast is enigszins een blad voor modekenners en –insiders. Dat bewijzen zinnen als: ‘Enough had been said about the skinny jeans, slim suits and how a certain fellow designer lost weight to fit into them – these facts are all known and acknowledged.’ Toch is het magazine ook geschikt voor wie geen idee heeft welke designer er hier wordt bedoeld. Voor wie een beetje geïnteresseerd is in (mannen-)mode, is het leuk kennismaken met Aitor Throup. Of met Adrien Sauvage, een voormalig basketbalster die stylist, pakkenmaker en fotograaf is geworden. Of de Japanse ontwerper die de bijzondere naam Daisuke Obana draagt. Het is trouwens niet alleen mode wat de klok slaat: achterin staan interviews met de jonge rappers Big Sean en A$AP Rocky. Beide jongens hadden een lastige jeugd, maar door hun snelle klim naar het hiphop-sterrendom glanzen ze inmiddels even mooi als het blad waarin ze staan.

Kelli van der Waals is mediawetenschapper en freelance journalist.

Delen op

Gerelateerde boeken

pro-mbooks1 : athenaeum