Recensie: Een serieuzere Jamie kookt vooral lekker

30 november 2015 , door Debby Koudenburg
| | |

Die Jamie Oliver, onvermoeibaar. Wéér een boek en er waren er al vijftien. Maar met Jamies Comfort Food [Engelse versie] brengt hij je volgens eigen zeggen naar 'the next level' van koken. Geen 15-minute-meals dus, waar de nadruk duidelijk op vlugge recepten ligt, maar 'cooking as an emotional journey'.  Grote woorden, maar met Comfort Food heeft hij toch weer een vernieuwend kookboek afgeleverd. Het staat vol met klassiekers uit alle delen van de wereld, al dan niet met een twist. En comfort food of niet, het boek gaat vooral over lekker eten. Door debby koudenburg.

Guilty pleasures

Comfort Food; volgens Jamie ‘all about what a particular dish means to you’. Daar kun je alle kanten mee op en dan krijg je hoofdstuktitels als Nostalgia, Good mood food, Pick me ups, Ritual, Guilty pleasures en Sweet indulgence. En Jamie's enthousiasme over de gerechten kan niet op, waar hij struikelt over superlatieven als ‘ultimate’, ‘the best’, ‘top’, ‘blushing’, ‘irresistable’, ‘amazing’ en ‘gorgeous’.

Natuurlijk zijn er weer de foto’s met gietijzeren pannen vol prachtig eten op houtskoolvuurtjes in het bos, de onvermijdelijke en wat mij betreft redelijk irritante Gennaro, glimlachende mooie kinderen achter een bak aardbeien en een idiote pan Mac & Cheese waar een hele kreeft uitspringt. Over een twist op een klassieker gesproken. Het is allemaal wat cliché en te verwachten in een Jamie-boek, maar zoals Grace Dent opmerkt in een artikel in The Independent: ‘Oh, sneerers may sneer, but my love is pure. Oliver has made me and millions of others a  better cook.’

Op de Vespa

En zo is het maar net. Jamie deed in zijn tv-show The Naked Chef zo’n dikke vijftien jaar geleden al boodschappen op z’n Vespa (dus lang voor hippe onkruid plukkende chefs met baarden en ingewikkelde brillen - of zijn die al weer uit?) en liet zien dat het ‘fun’, ‘cool’ en ‘healthy’ is om voor jezelf en vrienden te koken. Er volgde een eindeloze reeks tv-programma’s, restaurants en kookboeken waarin hij blijft hameren op het belang van goed, lekker en gezond eten. En bovenal op hoe leuk koken kan zijn. Met zijn Ministry of Food en The Food Revolution brak hij een lans voor goed eten thuis en voor verantwoorde schoolmaaltijden. Je kunt dus wel zeggen dat Oliver zijn aandeel heeft (gehad) in de huidige interesse voor fatsoenlijk eten, mensen achter het fornuis heeft gekregen en niet alleen maar een commercieel handige jongen is.

Voor wie al die boeken nog niet genoeg vindt is er zijn Youtubekanaal (met meer dan een miljoen volgers) waarop een eindeloze reeks met zijn eigen kookvideo’s - maar ook filmpjes van min of meer bekende koks die Jamie heeft opgenomen in zijn Foodtube-netwerk waaronder onze eigen Bart van Olphen met zijn Fish Tales. Bart fietst in zijn introductiefilmpje, geheel in Jamie stijl, met een kratje verse vis voorop over de Amsterdamse grachten.

Ossobuco en Toad in the hole

Omdat we nu richting winter gaan en het tijd wordt voor hart- en maagverwarmende stoofpotten kozen wij voor ons filmpje voor de klassieke Ossobuco alla Milanese: kalfsschenkels zachtjes gegaard met wat groenten in wijn en bouillon tot ze boterzacht zijn. De smaak van het zachte merg maakt de saus werkelijk subliem. Heerlijk met polenta of risotto en het geheel uiteraard afgemaakt met gremolata. Maak een extra schenkeltje voor een geweldige pastasaus de volgende dag.

Er staan meer stoofpotten in het boek, ze zijn tenslotte het ultieme comfort food aller landen en tijden. Er is onder andere een Brazilian feijoda en een Cassoulet de Essex (twist!). Er zijn curry’s (waaronder Chicken tikka masala), pasta’s en soepen. En die pasta is natuurlijk home made. Verder Britse klassiekers als Fish & chips, Porridge, Beans on toast en Toad in the hole. Uit Azië is er Ultimate black daal, Sticky Chinese ribs en Steaming ramen. Jamie heeft ook gedacht aan de klassiekers: Beef Wellington, Chicken & mushroom pie en Bouillabaisse.

Waar deze gerechten nogal bewerkelijk kunnen worden heeft Jamie ook gedacht aan wat eenvoudigere gerechten zoals de Bacon sarnie, Toasted cheese sandwich en de Insanity burger. Hij heeft zelfs gedacht aan de vegetarische comfort foodies: in het boek zijn de vleesvrije gerechten duidelijk aangegeven.

En uiteraard geen comfort zonder ‘Desserts, puds and beautiful sweet treats’ oftewel zoetig genot zoals een Scrumptious sticky toffee pudding, Magnificent marshmallows of Peanut butter & Jelly brownies.

Omdat het risico tot mateloosheid bij comfort food nou eenmaal hoger ligt dan bij een bordje worteltjes staat er achterin het boek een overzicht van de hoeveelheid calorieën, vet, suiker en andere voedingstoffen in ieder gerecht. Eventueel commentaar over ongezond is hiermee in de kiem gesmoord. En bovendien, het gaat in dit boek in de eerste plaats over lekker eten.

Met al zijn branie, populair taalgebruik en gooi- en smijtwerk zal Oliver tot nu toe de serieuzere thuiskok wellicht niet zo aangesproken hebben. Het lijkt of hij daar met Comfort Food verandering in wil brengen. Je zou misschien kunnen zeggen dat hij meegroeit met zijn publiek. Met dit mooi uitgegeven en uitgebreide boek heb je in ieder geval een grote verzameling klassiekers in huis.

Debby Koudenburg was professioneel kok en is met Tony Telson de drijvende kracht achter cookfreshfood.com, waarop ook het filmpje bij het boek staat. Daarnaast schreef ze samen met Marjolein Kelderman het Handboek voor de studentenkok (en late leerlingen), dat in september van dit jaar verscheen.