Recensie: Het wel en wee van het poezenuniversum

30 november 2015 , door Martin Smit
| | |

De Poezenkrant is telkens vernieuwend. Het nieuwe nummer, 59, breekt niet met die traditie. Dit als magazine vormgegeven nummer doet weliswaar denken aan de bijlagen zoals we die bij de landelijke weekendkranten aantreffen, maar inhoudelijk overstijgt deze Poezenkrant die bijlagen met glans. De Poezenkrant is altijd verrassend en opvallend actueel. Dit vrijwel geheel in kleur vormgegeven nummer is 'hersluitbaar', zo staat er op de cover van de krant, en daardoor herleesbaar, De Poezenkrant wordt dan ook geprezen vanwege haar duurzame eigenschappen. Dit 'makkelijk te openen en te sluiten' nummer hoort in ieder huishouden! Door martin smit.

Tom, Poeky, Bello, Mimi, Kuif en Harrie

Een poes die al meer dan een jaar het graf van haar overleden baasje bezoekt in Toscane en bij ieder bezoekje een geschenkje meeneemt, een plastic bekertje, takjes of andere voorwerpen. En dan de vrouw in Groningen die met een hoogwerker moest worden gered nadat haar poes haar had buitengesloten op het balkon. Zomaar twee berichten uit de nieuwe Poezenkrant, waarin wederom het wel en wee van het poezenuniversum.

Met dit nummer introduceert De Poezenkrant een nieuw leesconcept aldus directeur, samensteller én vormgever P. Schreuders. 'De pagina's zijn versierd met grafische elementen, gedrukt op stevige papiervezels', schrijft hij. En: 'Wij zijn het moderniseren en innovatief denken over de relatie tussen de kat en de buitenwereld.'

Dit keer lijkt er voornamelijk gekozen voor kortere berichten, hoewel er ook enkele langere reportages in het tijdschrift opgenomen zijn. Lezersbijdragen in de vorm van brieven en foto's hebben een iets prominentere plek gekregen. Vaste rubrieken over namen en rare zit- en slaapplekjes van poezen ontbreken niet. Ook de rubriek met de sinds het vorige nummer overleden katten vinden we terug. Om en nabij nummer 58 zijn onder meer Tom, Poeky, Bello, Mimi, Kuif en Harrie overleden.

Street art

De namen van poezen zijn in De Poezenkrant altijd een verhaal apart. Nu worden o.a. Muis, Dingetje, Roda JC en Ouwe Krant gesignaleerd. Lezer Groot kwam op het Griekse eiland Skyros de naam Schnoupee Miaoulis tegen, zo meldt hij. Waarvan akte.

Verder zijn in een dubbele spread foto's van lezers te vinden van zogenaamde street art: door anonieme kunstenaars gemaakte graffiti op muren en trottoirs met afbeeldingen van poezen en beeldjes van katten die onverwacht in het straatbeeld opduiken. Het is een wereldwijd fenomeen want we vinden staaltjes street art uit Lissabon, New York, Parijs en Almere.

Lucifers

Bijna traditiegetrouw komt De Poezenkrant altijd met een onthulling. Uit een geïllustreerd artikel blijkt dat Google Maps absoluut niet uit de voeten kan met de Parijse straatnaam Rue du Chat qui pêche. Google Maps snapt niets van poezen, zo wordt geconcludeerd.

Maar er zijn ook prangende vragen die opgehelderd moeten worden. Waarom bijvoorbeeld wordt op veel lucifermerken een poes afgebeeld? Een lezer komt met maar liefst zeventien voorbeelden van een poes op een luciferdoosje. Houden katten van vuur? Of juist niet? Hopelijk wordt het raadsel in een volgend nummer opgelost.

Vakantie

De Poezenkrant is tijdloos en actueel tegelijk. Dat blijkt eens te meer uit een overdruk van een artikel van Clare Lennart uit Het Parool van 4 april 1953. Daarin wordt de vraag gesteld waar de poes naartoe moet wanneer baasje en bazin op vakantie gaan. Moet de poes thuis blijven en verzorgd worden door de buren? Of moet de poes tijdelijk ondergebracht worden in een asiel? Lennart maakt duidelijk dat de poes helemaal niet wil dat u met vakantie gaat. De poezenbezitter moet niet vergeten dat de poes er niet voor zijn plezier is, maar vooral voor dat van de poes zelf. De poes maakt gebruik van de door u geboden woon- en voedselvoorzieningen. U kunt aan de poes geen eisen stellen, dat doet de poes wel aan u. De poes is een autonoom wezen met een anarchistische inslag. U heeft te pikken wat de poes wil. Pas dus uw vakantie aan. Nicolaas Klei schrijft: 'Uw machtige arm staat stil als de kat het wil…'

Boksen

Volstrekt bizar in dit nummer is een - gelukkig niet meer actuele - overdruk uit het geïllustreerde tijdschrift Het Leven uit 1937. Het is een reportage over een destijds nieuwe sensatie in New Yorkse nachtclubs: poezen die in een ring tegen elkaar boksen en waar door publiek op de kandidaten gegokt kan worden. Voor zover bekend heeft deze kortstondige rage in Europa geen navolging gevonden.

Op 7 februari 2015 bestaat De Poezenkrant precies 41 jaar. Dit feit zal met een uitgebreide tentoonstelling in de Openbare Bibliotheek Amsterdam gevierd worden. Bovendien zal er rond het destijds door P. Schreuders 'voor de lol' opgerichte tijdschrift een theatervoorstelling opgevoerd worden.

Martin Smit is redacteur van het tijdschrift De As, publiceerde artikelen in De As, De Parelduiker en Leovardia en is medewerker van Athenaeum Nieuwscentrum.